Baterie LiFePO4
Moderátor: Moderátoři
Baterie LiFePO4
Cena zrovna není zrovna moc lidová:D ale co jsem tady pročítal fórum, tak kdo tuto baterii má, je spokojen i po letech. Jaký jsou osvědčení výrobci těchto bateríí, když bych to chtěl ve spolupráci s 12voltovou FV?
To si klidně mohl pokračovat v tom tvém původním vlákně o bateriích.
No asi známá značka a asi i cenově dostupnější mi vychází toto: https://www.bch-battery.cz/Victron-Energy-c44_652_2.htm
No asi známá značka a asi i cenově dostupnější mi vychází toto: https://www.bch-battery.cz/Victron-Energy-c44_652_2.htm
Čo znamená, že nie je ľudová? Bavme sa konkrétne
Ja som platil za 100Ah čo kus to 500€ - z nej ale je možné využiť plnú kapacitu, čo pri olovených nehrozí, tam je odporúčané minimum polovica, takže sa aspoň kapacitne dá porovnať s 200Ah olovom - nože sem daj cenu na porovnanie, či je to až o toľko lacnejšie
O váhe a rozmeroch taktne pomlčíme, aby to nebol taký šok
Potom môžeme porovnať ich životnosti a tým pádom priame náklady na využiteľnú energiu počas všetkých využiteľných cykloch, vtedy sa ukáže, čo koľko naozaj stojí ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
To se tak říká, lidová, jen v dobrém
taky radši upředňostnuji kvalitu, než kvantitu - hlavně pro dlouhodobý výhled. Jen mezi jakými výrobci vybírat..
PeteBurns píše:Čo znamená, že nie je ľudová? Bavme sa konkrétneJa som platil za 100Ah čo kus to 500€ - z nej ale je možné využiť plnú kapacitu, čo pri olovených nehrozí, tam je odporúčané minimum polovica, takže sa aspoň kapacitne dá porovnať s 200Ah olovom - nože sem daj cenu na porovnanie, či je to až o toľko lacnejšie
O váhe a rozmeroch taktne pomlčíme, aby to nebol taký šok
Potom môžeme porovnať ich životnosti a tým pádom priame náklady na využiteľnú energiu počas všetkých využiteľných cykloch, vtedy sa ukáže, čo koľko naozaj stojí
Kdo říká, že je LiFePO drahý?
http://shop.mypower.cz/akumulator-clane ... -3-2v-4014
http://shop.mypower.cz/akumulator-clane ... -3-2v-4014
Z těch článků by se dala postavit baterka do auta, která by měla přežít několik aut, rozměry jsou akorát.
Do motocyklu jsem si postavil baterku z 12-ti článků 26650 LifePo4 a ta stará, původní nechce umřít, už táhne třináctý rok a nastartuje jednoválec 660 cm³ i v mrazu, tak tu novou vozím už asi dva roky pro jistotu s sebou.
Do motocyklu jsem si postavil baterku z 12-ti článků 26650 LifePo4 a ta stará, původní nechce umřít, už táhne třináctý rok a nastartuje jednoválec 660 cm³ i v mrazu, tak tu novou vozím už asi dva roky pro jistotu s sebou.
Tady je něco podobného_luky_ píše:Kdo říká, že je LiFePO drahý?
http://shop.mypower.cz/akumulator-clane ... -3-2v-4014
https://www.lithiumbat.cz/lifepo4-clank ... 00399.html
Nevim, jestli je dobry napad nabijet LiFePO ve stejnym rezimu jako olovo...Maxipes_ píše:Z těch článků by se dala postavit baterka do auta, která by měla přežít několik aut, rozměry jsou akorát.
Do motocyklu jsem si postavil baterku z 12-ti článků 26650 LifePo4 a ta stará, původní nechce umřít, už táhne třináctý rok a nastartuje jednoválec 660 cm³ i v mrazu, tak tu novou vozím už asi dva roky pro jistotu s sebou.
Každopádně - jsou to lithiáky, tzn. se všema vlastnostma, co k tomu patří a o kterejch se jejich zastánci jaxitaxi ve svým extatickým vychvalování novejch technologií zapomínají zmiňovat:
- hrozí požár až exploze při mechanickým narušení vnějšího obalu článku například proražením při dopravní nehodě;
- dtto hrozí při překročení maximálního nabíjecího napětí, tzn. včecky baterie se MUSEJÍ při nabíjení balancovat;
- ztrácejí okamžitě a výrazně životnost (počet cyklů uskutečnitelnejch až do poklesu kapacity na 80% nominální), pokud dojde i k jednorázovýmu vybití pod 30% nominální kapacity a to i pokud se ihned po odpojení vybíjení začnou znovu nabíjet = aby se to nestávalo, MUSEJÍ mít ochranu proti hlubokýmu vybití;
- už jsou v přípravě předpisy, podle kterejch se budou muset všecky vozidla vybavený jakýmkoliv elektrickým zdrojem obsahujícím alkalický kovy označovat speciálníma symbolama pro případ havárie a požáru, aby bylo možný je snadno identifikovat a tím i rychle a efektivně hasit;
- lithium je na Kouli poměrně zřídka dostupný pro rentabilní těžbu a jeho rentabilně vytěžitelný zásoby při nárůstu spotřeby kvůli elektromobilitě a podobným krávovinám se budou vyčerpávat s exponenciálním nárůstem = bude narůstat jeho cena;
- recyklace starejch lithiovejch baterií je několikanásobně náročnější a ekologicky nebezpečnější, než recyklace akumulátorů používajících starší technologie = porostou ceny i za recyklaci lithiovýho odpadu.
A včil ogaři mudrujte, co je ve výsledku lacinější a při opravdu masovým použití bude environmentálně přívětivější, jestli to proklínaný olovo, nebo celý posraný a protěžovaný líthium ...
- hrozí požár až exploze při mechanickým narušení vnějšího obalu článku například proražením při dopravní nehodě;
- dtto hrozí při překročení maximálního nabíjecího napětí, tzn. včecky baterie se MUSEJÍ při nabíjení balancovat;
- ztrácejí okamžitě a výrazně životnost (počet cyklů uskutečnitelnejch až do poklesu kapacity na 80% nominální), pokud dojde i k jednorázovýmu vybití pod 30% nominální kapacity a to i pokud se ihned po odpojení vybíjení začnou znovu nabíjet = aby se to nestávalo, MUSEJÍ mít ochranu proti hlubokýmu vybití;
- už jsou v přípravě předpisy, podle kterejch se budou muset všecky vozidla vybavený jakýmkoliv elektrickým zdrojem obsahujícím alkalický kovy označovat speciálníma symbolama pro případ havárie a požáru, aby bylo možný je snadno identifikovat a tím i rychle a efektivně hasit;
- lithium je na Kouli poměrně zřídka dostupný pro rentabilní těžbu a jeho rentabilně vytěžitelný zásoby při nárůstu spotřeby kvůli elektromobilitě a podobným krávovinám se budou vyčerpávat s exponenciálním nárůstem = bude narůstat jeho cena;
- recyklace starejch lithiovejch baterií je několikanásobně náročnější a ekologicky nebezpečnější, než recyklace akumulátorů používajících starší technologie = porostou ceny i za recyklaci lithiovýho odpadu.
A včil ogaři mudrujte, co je ve výsledku lacinější a při opravdu masovým použití bude environmentálně přívětivější, jestli to proklínaný olovo, nebo celý posraný a protěžovaný líthium ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Zajímavý, LiFečka A123 se používají na pohon v modelařině už možná 15 let a ještě jsem neslyšel, že by někdo měl potřebu je balancovat.
Vydrží několikanásobně víc cyklů než LiPolky, možná i víc než LiIonky. Nejstarší mám 10 let a kapacita je stýle kolem 85% deklarovaný.
Jednu se mi podařilo prorazit a nic se na rozdíl od LiPolek nedělo.
Jen se musí ohlídat maximální a minimální napětí článku, pak jsou do odběru cca 5C skoro věčný. Když se drbou nad asi 30C, tak jim rychleji roste vnitřní odpor než na malý odběry. Dají špičky až 60C. Blbý je, že v malých kapacitách v LiFe moc typů na výběr není, pouze 1,4 a 2,5 Ah ve válcovým provedení.
Vydrží několikanásobně víc cyklů než LiPolky, možná i víc než LiIonky. Nejstarší mám 10 let a kapacita je stýle kolem 85% deklarovaný.
Jednu se mi podařilo prorazit a nic se na rozdíl od LiPolek nedělo.
Jen se musí ohlídat maximální a minimální napětí článku, pak jsou do odběru cca 5C skoro věčný. Když se drbou nad asi 30C, tak jim rychleji roste vnitřní odpor než na malý odběry. Dají špičky až 60C. Blbý je, že v malých kapacitách v LiFe moc typů na výběr není, pouze 1,4 a 2,5 Ah ve válcovým provedení.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Taky používám u modelů LiFe A123. U baterky se články z jedné výrobní šarže se to napěťově nerozjíždí. Pak mám jeden 4 článek, dva články jedna šarže, zbývající dva ještě každý jiná. Celkem tři výrobní šarže. A ty se umí napěťově při nabíjení rozjet. Takže já to mám při nabíjení stejně připojené na balanční port nabíječky. Nabíjím proudem 10A (2,5Ah články) a vybíjím tak 30-35A. To rychlonabíjení kdy je za 15minut nabito prostě využívám rád.
Mezi lety s vrtulníkem to je akorát tak ideální pauza, ať se přestanou klepat ruce![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mezi lety s vrtulníkem to je akorát tak ideální pauza, ať se přestanou klepat ruce
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
poslední dobou LiFePo studuju, tak jenom shrnu vaše špatné úsudky:
- LiFePO nehoří nikdy. (neplést s Li-ion)
- nelze vyměnit olovo za Lithium bez úpravy/výměny nabíjení a pod. (někdy to lze provozovat podle charakteristiky pro GEL, ale člověk musí dobře vědět, co dělá)
- naprosto zásadní je použít BMS (battery monitoring system) s balancováním. Lithium se velmi snadno zničí přebitím i podbitím. Ne, ani články z jedné šarže nelze provozovat bez BMS s balancováním.
- LiFePO lze porovnávat s olovo-GEL. A pokud to Lithium stojí 6k + 2k BMS a vydrží 1000-2000 cyklů a GEL 120Ah stojí 8k a vydží 300cyklů, co je "ekonomičtější"?
- LiFePO nehoří nikdy. (neplést s Li-ion)
- nelze vyměnit olovo za Lithium bez úpravy/výměny nabíjení a pod. (někdy to lze provozovat podle charakteristiky pro GEL, ale člověk musí dobře vědět, co dělá)
- naprosto zásadní je použít BMS (battery monitoring system) s balancováním. Lithium se velmi snadno zničí přebitím i podbitím. Ne, ani články z jedné šarže nelze provozovat bez BMS s balancováním.
- LiFePO lze porovnávat s olovo-GEL. A pokud to Lithium stojí 6k + 2k BMS a vydrží 1000-2000 cyklů a GEL 120Ah stojí 8k a vydží 300cyklů, co je "ekonomičtější"?
Zeptám se hloupě. 4S LiFe má finální nabíjecí napětí 14,4V. Nominál 13,2V. Altík v autě drží max napětí 14,1-14,2V. Takže nepřekročí max napětí pro celý článek. Čili jen vyměnit Pb za LiFe pokud to auto nemá BEM modul je na.ho.vno? Proč? To že by LiFe článek měl mít vlastní BMS modul pokládám za samozřejmost.