Vláček PIKO Expert a ovládání autodráhy.

NEKOMERČNÍ nabídka přístrojů, součástek a náhradních dílů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

Vláček PIKO Expert a ovládání autodráhy.

#1 Příspěvek od Brozicek »

Snažím se likvidovat staré věci a přemýšlím, zda mám následující věci ještě nechat pro "pravnoučata" (první pravnouče holčička má 8 měsíců), nebo zda by o to neměl někdo zájem, a nebo zda to odvézt do sběrného dvora.

1. Pulzní zdroj s šířkovou modulaci napětí - obrázek 1.
Tento zdroj jsem si vyvinul a postavil někdy v roce 1975 jako nabíječku akumulátoru pro mé první auto Moskvič z bazaru. Dnes v době levných automatických nabíječek nemá tento zdroj jako nabíječka význam.
Od osmdesátých let jsem jej však používal k pohonu autíček autodráhy a elektrického vláčku pro moje malé děti.
Zdroj pracuje s pevnou frekvencí, a napětí se reguluje šířkovým nastavením pulzů. Je přepínatelný pro napětí 0 až 12V nebo 0 až 24V, má nastavitelné proudové omezení od 1 do 7A (bylo potřebné pro použití jako nabíječka autobaterií) a ochranu proti zkratu a přetížení. Měřák lze přepínat pro měření napětí nebo proudu.

2. Elektrický vláček PIKO EXPERT - obrázek 2.
Kolejiště vláčku bylo napájeno tím pulsním zdrojem. Pulzní zdroj umožňoval plynulý pohyb vláčku od zcela minimální rychlosti do maximální rychlosti, než by při ní došlo k převrácení lokomotivy v oblouku. Jednoduchý ovládač přepínal směr jízdy, jízdu nebo stop a tlačítky se spouštěly závory. V kolejišti, které stále máme, byly jedny závory a ručně ovládána výhybka do slepé koleje. Na konci slepé koleje se lokomotiva automaticky zastavila, ale v opačném směru mohla odjet (poslední úsek slepé koleje je napájen přes diodu, která dovolila jen výjezd ven).

3. Autodráha s možnosti postavení do "osmičky" s křížením přes most a s mantinely v obloucích - obrázek 3.
Díly dráhy jsou stále ve skříni. V době největší slávy byla autodráha sestavena napevno na desce ze sololitu, a jako celek se ukládala pod válendu. Nikomu by se nechtělo tu dráhu pro hraní vždy znovu sestavovat a rozebírat.
K autodráze jsem postavil elektroniku s počítáním kol pomocí fotobuňek. Ovládač měl tyto funkce:
- Režim "TRENING". Autodráha byla trvale pod napětím, takže bylo možno jezdit a brzdit neomezeně, nastavit si optimální napětí pro rychlost a trénovat optimální projíždění obloukem.
- Režim pro jednoho jezdce. Časovačem se nastavila doba jízdy od 1 do cca 7 minut. Autíčko se postavilo pod fotobuňku a jízda se spustila tlačítkem START. Po nastaveném čase se napájení samo vypnulo a počítadlo ukázalo počet projetých kol. V místě zastavení autíčka se umístila značka, a mohla se jet další jízda na rekord pro překonání nejvzdálenější značky.
- Režim závod dvou jezdců. Bylo to podobné jako jízda pro jednoho jezdce, jen se dvěma autíčky. Vítězem se stal ten, kdo ujel větší počet kol, nebo při stejném počtu kol ten, kdo byl na trati dále.
Závod pro dva měl ještě režim pro automatické zastavení až při průjezdu cílem. Pokud by byl stejný počet kol, ukazovala svítící dioda u počítadla toho, kdo projel cílem jako první.

S autodráhou si hrály děti i dospělí. Posledních mnoho let už vše leží jen ve skříni. Autíčka mají zpuchřelé gumy, ale s novými gumami by mohla být ještě pojízdná.

K pulznímu zdroji (1) i k ovládání autodráhy (3) mám k dispozici kompletní schémata zapojení. Ovládač autodráhy byl navržen pro ten pulzní zdroj. Napájení 24V pro elektroniku je odvozeno z pulzů 24V v režimu 0 až 24V nabíjením kondenzátorů přes diodu. Je to z toho důvodu, že jsem sehnal jen elektromechanická počítadla na 24V. Střední napětí pro jízdu autíček se může nastavit téměř od nuly po maximální hodnotu, při které "pilot" ještě stačil autíčka ovládat. Obvykle se nastavilo kolem 10V.

Mám obavy, že v době počítačových her a mobilů už nejsou tyto historické skvosty pro děti ani pro jinochy zajímavé, a nakonec skončí ve sběrném dvoře. Pokrok nezastavíš. Ale třeba o to může mít někdo zájem, nebo to bude ležet až se mi narodí a dorostou další pravnoučata.
Přílohy
Ovládač autodráhy.jpg
Vláček PIKO EXPERT.jpg
Pulzní zdroj.jpg
Naposledy upravil(a) Brozicek dne 14 říj 2021, 17:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#2 Příspěvek od PavelFF »

Hlavně se podívej třeba na aukro, za kolik se dneska prodávají vláčky. Chuť darovat je nebo vyhodit tě pak asi přejde.

Uživatelský avatar
MH111
Příspěvky: 241
Registrován: 23 říj 2016, 02:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od MH111 »

Vláčky určitě mají nemalou cenu, tuším, že konkrétně tato lokomotiva má dokonce 2 motory a tím velmi solidní jízdní vlastnosti, navíc zrovna u tohoto druhu pojezdu nebýval problém se šmajdavými kolečky. Po drobném vyčištění a namazání bude běhat dalších hodně let. Takové modely typu ES499 nebo Ragulin od Pika jsou z důvodu nesehnatelnosti použitelných dvojkolí často dobré tak jako statický exponát.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#4 Příspěvek od Nakadah »

O vláčky a autodráhu by se na aukru poprali, děje se to tam tak běžně. A ty ceny...to tě fakt přejde nápad to vyhodit nebo darovat cizímu.

Ten zdroj je pěkný, určitě by si ho slušně prodal.

Uživatelský avatar
Rellik
Příspěvky: 610
Registrován: 17 úno 2017, 01:00
Bydliště: Staré Město (UH)

#5 Příspěvek od Rellik »

Elektrický vláček PIKO EXPERT - měl bych zájem, píšu SZ...

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#6 Příspěvek od fredis »

Prodej to na Aukru, stejně tu nemáš ceny, a peníze věnuj vnoučatům.
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#7 Příspěvek od Brozicek »

V tomto vláknu se reagovalo zejména na vláčky.
Vrátím se však k autodráze. Trochu jsem prohledal internet a objevil jsem, že vše, co jsme v osmdesátých létech vyvíjeli a stavěli, lze dnes na trhu koupit. Konstrukce jsou samozřejmě modernější, předpokládám, že funkce, vstupy a výstupy jsou naprogramovány v nějakém mikroprocesoru.

Například jsem našel toto:
Elektronické počítadlo kol
https://www.mall.cz/autodrahy/carrera-7 ... dlo-kol-go
Nebo jiný typ počítadla
https://www.mall.cz/autodrahy/carrera-e ... itadlo-kol

Podobně lze sehnat také impulzní zdroj k vláčkům nebo autodráze
https://aukro.cz/pulsni-zdroj-napajeci- ... hsQAvD_BwE

Vše je relativně za rozumnou cenu.

Takže ty moje konstrukce pulzního zdroje a elektronického počítadla kol mají více historickou než tržní hodnotu. Moje konstrukce odpovídají roku 1984, kdy byly vyvinuty z diskrétních součástek TESLA.
Jen tak, jako historii, sem dávám nějaké technické informace k tomu počítadlu kol pro autodráhu. U dnešních mladých konstruktérů to provedení vyvolá úsměv.
Tehdy jsme vše kreslili ručně, o nějakých kreslících programech a počítačovém navrhování plošných spojů se nám ani nesnilo. Ale pravdou je, že dosud vše po těch létech funguje, žádné kondenzátory nevyschly.
Přílohy
Ovládač autodráhy konstrukce.jpg
Autodráha karty.jpg
Autodráha ovládání.jpg

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od forbidden »

Pěkná práce.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#9 Příspěvek od ok1hga »


Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#10 Příspěvek od Brozicek »

Dík za uznání.
Když se moje vnoučata (od dcery už dospělí a ženatí, od syna už dospívající) dozvěděli, že se chci autodráhy a vláčku zbavit, tak "mi šlo o život". Prý ať myslím na jejich děti a moje pravnoučata.
Tak místo prodeje nebo dokonce darování jsem se pustil do generálních oprav této mé historie.
Začal jsem rekonstrukci ovládání autodráhy. Mechanická počítadla nahrazuji LED digitálními zobrazovači. Našel jsem za příznivou cenu stavebnici digitálního čítače:
https://www.hadex.cz/w912d-digitalni-po ... tavebnice/
Nejvíce práce dá mechanická úprava. Elektricky bude napojení jednoduché přes pulzy od fotosnímačů kol a nulování čítačů pulzem od tlačítka start.
Pak přijdou na řadu autíčka (nové pneumatiky) a pevná montáž autodráhy po blocích na asi čtyři menší čtvrtinové moduly, které půjdou snadno sestavit a naopak zase uložit do malého prostoru. Vylepšit budu muset držáky mantinelů do oblouků. Původní držáky zkřehly a praskají.
Pak přijde na řadu kolejiště. To se už nyní skládá ze 7 bloků, ale bloky ve spojích ztrácely kontakt. To musím vylepšit.
Zima bude dlouhá a o užitečnou zábavu budu mít postaráno.
Přílohy
LED čítač.jpg

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#11 Příspěvek od Brozicek »

Myslím, že pravnoučata mohou mít z modernizovaného ovládače radost. Viz fotky.
Přílohy
Modernizovaný ovládač.jpg
Modernizace ovládače.jpg
Původní čítače.jpg

Odpovědět

Zpět na „Nabídka přístrojů, součástek a náhradních dílů“