Dejme tomu, že se mi dostane do rukou kousek lakovaného vodiče určeného pro vinutí vinutých dílů (cívky, transformátory, motory).
A nemám k němu žádné údaje.
Může to být odstřižek z výroby, zbytek po zrušené výrobě, nebo drát vymotaný z části vyřazeného přístroje.
Ověřím si, že to není hliník nebo ocel a podle oranžovorůžové barvy uvnitř budu předpokládat, že je to čistá elektrovodná měď.
Přeměřím si jeho průřez, průměr a případně elektrický odpor.
Potřebuji zjistit jakým lakem byl nalakován, abych mohl zvolit vhodnou zalévací hmotu a také abych věděl jak případně odstranit starou zalévací hmotu.
Jakými, v baslířské praxi použitelnými, metodami nejlépe rozliším, jakým lakem je takový kousek vodiče izolován???
Za přínosné rady děkuji předem.
Jak rozlišit lak na lakovaných drátech?
Moderátor: Moderátoři
Ano Crifodo. Sluší se jen dodat, že ten polyuretan neměl být podle Kablovky používán ve strojích, kde mohla i krátkodobě dosahovat teplota přes 115°C.
Ten modrý drát je poměrně vzácný. Naposled jsem ho viděl v motoru stolního kazeťáku B60, ale jinak asi nikde. Zřejmě to byl hokus-pokus Kabla.
Pokud jde o použití již použitého drátu, je dobré s ním nakládat, jako s běžným, tedy dvouvrstvým a podle toho jej i používat.
Podle mých "ručních" zkušeností se zpravidla k opakovanému použití a bez mikroskopu obecně moc nehodí dráty pod 0,45 mm.
Jistě, pokud budete opatrně odvinovat drát z pěkného vn trafa, je dost pravděpodobné, že to bude drát s lepší izolací, než standardní. Každopádně je ale zapotřebí jej průběžně, na úsecích aspoň 1-2m dobrou lupou, nebo lépe školním mikroskopem kontrolovat, zda je lak nepoškozený. Bývá často poškozený /popraskaný a místy se loupající/ díky bývalým tepelným cyklům stroje, ze kterého drát berete - nemusí být viditelně "přismahnutý" včetně cívky. Při tepelných cyklech dochází k periodickému roztahování a smršťování drátu, kterému to nevadí, pokud se s ním nehýbe. Jakmile ale takto poškozený drát začnete odvíjet, začne se loupat. Třeba i po vrstvách a to je opravdu těžko uvidět.
Bez originální cívky a štítku na ní, je to fakt těžko hádat, co je co, protože barevně to identifikovat nejde.
Ten modrý drát je poměrně vzácný. Naposled jsem ho viděl v motoru stolního kazeťáku B60, ale jinak asi nikde. Zřejmě to byl hokus-pokus Kabla.
Pokud jde o použití již použitého drátu, je dobré s ním nakládat, jako s běžným, tedy dvouvrstvým a podle toho jej i používat.
Podle mých "ručních" zkušeností se zpravidla k opakovanému použití a bez mikroskopu obecně moc nehodí dráty pod 0,45 mm.
Jistě, pokud budete opatrně odvinovat drát z pěkného vn trafa, je dost pravděpodobné, že to bude drát s lepší izolací, než standardní. Každopádně je ale zapotřebí jej průběžně, na úsecích aspoň 1-2m dobrou lupou, nebo lépe školním mikroskopem kontrolovat, zda je lak nepoškozený. Bývá často poškozený /popraskaný a místy se loupající/ díky bývalým tepelným cyklům stroje, ze kterého drát berete - nemusí být viditelně "přismahnutý" včetně cívky. Při tepelných cyklech dochází k periodickému roztahování a smršťování drátu, kterému to nevadí, pokud se s ním nehýbe. Jakmile ale takto poškozený drát začnete odvíjet, začne se loupat. Třeba i po vrstvách a to je opravdu těžko uvidět.
Bez originální cívky a štítku na ní, je to fakt těžko hádat, co je co, protože barevně to identifikovat nejde.