Nežiaduce samovolné zopnutie tyristoru
Moderátor: Moderátoři
Nežiaduce samovolné zopnutie tyristoru
V aute mám jedno vlastné zapojenie vyžadujúce tyristor. Keď však v aute zopnem jedno relátko, tak sa mi tyristor sám od seba spína, hoci som mu nedal žiadny impulz do riadiacej elektródy.
Dá sa to samovolné spínanie nejako odstrániť? Nopomohlo by medzi anódu a katódu tyristora dať keramický 10 nF kondenzátor, ako sme to pred časom riešili pri jednom zdroji, kde pomohlo paralelne k diodám dať 10 nF keramiku?
Dá sa to samovolné spínanie nejako odstrániť? Nopomohlo by medzi anódu a katódu tyristora dať keramický 10 nF kondenzátor, ako sme to pred časom riešili pri jednom zdroji, kde pomohlo paralelne k diodám dať 10 nF keramiku?
Samo použitie tyristora v obvode jednosmerného napätia prináša komplikácie s vypnutím už raz zapnutého tyristora. A tyristory majú tú vlastnosť, že občas nerozopnú, ani keď je všetko v poriadku. S tým sa muselo rátať a napríklad u televízorov s tyristorovým rozkladom bol rýchly spínací obvod - zase s tyristorom - ktorý zabezpečil odopnutie napájania tyristorového rozkladu na malú chvíľku, aby sa tyristory v rozklade spamätali. Tyristor sa pre náročnejšie aplikácie stal akosi nemoderný, hoci je to zaujímavý aktívny prvok. Čisto môj názor, viac pocitový, ako odborný, takže ho takto berte.
Tyristor, ako nakoniec každá iná súčiastka sa musí používať v súlade s jeho vlastnosťami a aplikačnými možnosťami, ktoré sú popísané a dovolené výrobcom v Katalógovom liste. Pri použití v motorovom vozidle to platí dvojnásobne.
Nakoniec, zmeny v elektrickej výbave podliehajú schváleniu príslušného orgánu. Ono sa to zdá byť iba byrokracia, ale elektrovýbava býva dennodenne zdrojom požiarov automobilov.
Nakoniec, zmeny v elektrickej výbave podliehajú schváleniu príslušného orgánu. Ono sa to zdá byť iba byrokracia, ale elektrovýbava býva dennodenne zdrojom požiarov automobilov.
Strmosť dV/dT mi dačo vraví. Neviem však akú to má súvislosť s relátkom pri zopnutí.
Pri vypnutí relátka by som to chápal v plnom rozsahu. Cievka relé bez paralelne pripojenej diody, indukcia cievky, napäťová špička.......chápeme sa.
Ale aká napäťová špička môže vzniknúť pri spínaní relátka? Zvlášť keď dioda paralelne k cievke je.
Kažopádne skúsim vymeniť tyristor. Mám tam MCR100. Ten má dV/dT cca 20-25V. Ak tam dám BT151, ten má dV/dT 1000V.
Pri vypnutí relátka by som to chápal v plnom rozsahu. Cievka relé bez paralelne pripojenej diody, indukcia cievky, napäťová špička.......chápeme sa.
Ale aká napäťová špička môže vzniknúť pri spínaní relátka? Zvlášť keď dioda paralelne k cievke je.
Kažopádne skúsim vymeniť tyristor. Mám tam MCR100. Ten má dV/dT cca 20-25V. Ak tam dám BT151, ten má dV/dT 1000V.
Tady mas vycet zpusobu jak se da sepnout tyristor, zkus je postupne vylucovat https://cs.wikipedia.org/wiki/Tyristor
Muze to klidne spinat prichozi pulz na gate ktery generuje na zaklade ruseni z relatka tvuj ridici obvod, nebo taky cokoliv jineho. Musis zjistit jakym zpusobem se spina a az pak to resit.
Muze to klidne spinat prichozi pulz na gate ktery generuje na zaklade ruseni z relatka tvuj ridici obvod, nebo taky cokoliv jineho. Musis zjistit jakym zpusobem se spina a az pak to resit.
Tak problém je vyriešený.
Vopred sa ospravedlňujem za typ tyristora. Bol som presvedčený že tam mám MCR100. Nakoniec som tam objavil tyristor C106M1.
Ďakujem firme GME že (ne)rozlišuje µA a mA. Priznávam, je to aj moja chyba, že verím čo vidím na stránke GME a nepozriem si datasheet. Na GME u typu C106M1 píšu IGT 15-200 mA. Teraz si pozerám datasheety a tie uvádzajú 15-200 µA. Ja som si do Gčka veselo rval 100 mA. Tyristor to vydržal
Aby som sa dostal k jadru problému. Keď som na tyristore odpojil kábel od Gčka, tak už samovolne nespínal. Možno keby tam bol väčší odpor, ktorý zabezpečí maximálny prúd 200 µA, zrejme by to tyristor ustál v blokovacom stave. Ktovie.
Teraz už je tam tyristor BT151, samozrejme vymenený odpor aby do Gčka šiel prúd 10 mA (dovolených 2-15 mA) a je po probléme. Žiadne samovolné spínanie.
Vopred sa ospravedlňujem za typ tyristora. Bol som presvedčený že tam mám MCR100. Nakoniec som tam objavil tyristor C106M1.
Ďakujem firme GME že (ne)rozlišuje µA a mA. Priznávam, je to aj moja chyba, že verím čo vidím na stránke GME a nepozriem si datasheet. Na GME u typu C106M1 píšu IGT 15-200 mA. Teraz si pozerám datasheety a tie uvádzajú 15-200 µA. Ja som si do Gčka veselo rval 100 mA. Tyristor to vydržal
Aby som sa dostal k jadru problému. Keď som na tyristore odpojil kábel od Gčka, tak už samovolne nespínal. Možno keby tam bol väčší odpor, ktorý zabezpečí maximálny prúd 200 µA, zrejme by to tyristor ustál v blokovacom stave. Ktovie.
Teraz už je tam tyristor BT151, samozrejme vymenený odpor aby do Gčka šiel prúd 10 mA (dovolených 2-15 mA) a je po probléme. Žiadne samovolné spínanie.