Nežiaduce samovolné zopnutie tyristoru

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Nežiaduce samovolné zopnutie tyristoru

#1 Příspěvek od martin-f »

V aute mám jedno vlastné zapojenie vyžadujúce tyristor. Keď však v aute zopnem jedno relátko, tak sa mi tyristor sám od seba spína, hoci som mu nedal žiadny impulz do riadiacej elektródy.

Dá sa to samovolné spínanie nejako odstrániť? Nopomohlo by medzi anódu a katódu tyristora dať keramický 10 nF kondenzátor, ako sme to pred časom riešili pri jednom zdroji, kde pomohlo paralelne k diodám dať 10 nF keramiku?

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#2 Příspěvek od yakl »

Samo použitie tyristora v obvode jednosmerného napätia prináša komplikácie s vypnutím už raz zapnutého tyristora. A tyristory majú tú vlastnosť, že občas nerozopnú, ani keď je všetko v poriadku. S tým sa muselo rátať a napríklad u televízorov s tyristorovým rozkladom bol rýchly spínací obvod - zase s tyristorom - ktorý zabezpečil odopnutie napájania tyristorového rozkladu na malú chvíľku, aby sa tyristory v rozklade spamätali. Tyristor sa pre náročnejšie aplikácie stal akosi nemoderný, hoci je to zaujímavý aktívny prvok. Čisto môj názor, viac pocitový, ako odborný, takže ho takto berte.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#3 Příspěvek od microlan »

Říká ti něco dV/dT?

Uživatelský avatar
josek
Příspěvky: 162
Registrován: 01 črc 2012, 02:00

#4 Příspěvek od josek »

Tyristor, ako nakoniec každá iná súčiastka sa musí používať v súlade s jeho vlastnosťami a aplikačnými možnosťami, ktoré sú popísané a dovolené výrobcom v Katalógovom liste. Pri použití v motorovom vozidle to platí dvojnásobne.
Nakoniec, zmeny v elektrickej výbave podliehajú schváleniu príslušného orgánu. Ono sa to zdá byť iba byrokracia, ale elektrovýbava býva dennodenne zdrojom požiarov automobilov.

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#5 Příspěvek od Olchor »

Jak píše Microlan, jeden z parametrů tyristoru je dU/dT, to je vlastně max. strmost impulsu na anodě, kterou tyr. ještě ustojí, při vyšší strmosti samovolně sepne. Kond mezi A/K pomůže, velikost nutno vyzkoušet. Akorát že přes něj půjdou ostré špičky dál do obvodu i ve vyplém stavu.

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#6 Příspěvek od martin-f »

Strmosť dV/dT mi dačo vraví. Neviem však akú to má súvislosť s relátkom pri zopnutí.

Pri vypnutí relátka by som to chápal v plnom rozsahu. Cievka relé bez paralelne pripojenej diody, indukcia cievky, napäťová špička.......chápeme sa.

Ale aká napäťová špička môže vzniknúť pri spínaní relátka? Zvlášť keď dioda paralelne k cievke je.

Kažopádne skúsim vymeniť tyristor. Mám tam MCR100. Ten má dV/dT cca 20-25V. Ak tam dám BT151, ten má dV/dT 1000V.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#7 Příspěvek od microlan »

To relátko ale spíná nějaký další komponent, tam bych hledal zdroj nějaké špice.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#8 Příspěvek od termit256 »

Tady mas vycet zpusobu jak se da sepnout tyristor, zkus je postupne vylucovat https://cs.wikipedia.org/wiki/Tyristor
Muze to klidne spinat prichozi pulz na gate ktery generuje na zaklade ruseni z relatka tvuj ridici obvod, nebo taky cokoliv jineho. Musis zjistit jakym zpusobem se spina a az pak to resit.

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#9 Příspěvek od martin-f »

Tak to relátko spína indukčnú záťaž. Každopádne skúsim odpojiť kábel od riadiacej elektródy, aby som vylúčil jednu možnosť.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#10 Příspěvek od misocko »

MCR100 , gate triger curent =40uA, to zapalis aj mavnutim ruky. Asi by som ho prizemnil nejakym odporom.

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#11 Příspěvek od martin-f »

Tak problém je vyriešený.

Vopred sa ospravedlňujem za typ tyristora. Bol som presvedčený že tam mám MCR100. Nakoniec som tam objavil tyristor C106M1.

Ďakujem firme GME že (ne)rozlišuje µA a mA. Priznávam, je to aj moja chyba, že verím čo vidím na stránke GME a nepozriem si datasheet. Na GME u typu C106M1 píšu IGT 15-200 mA. Teraz si pozerám datasheety a tie uvádzajú 15-200 µA. Ja som si do Gčka veselo rval 100 mA. Tyristor to vydržal :prst:

Aby som sa dostal k jadru problému. Keď som na tyristore odpojil kábel od Gčka, tak už samovolne nespínal. Možno keby tam bol väčší odpor, ktorý zabezpečí maximálny prúd 200 µA, zrejme by to tyristor ustál v blokovacom stave. Ktovie.

Teraz už je tam tyristor BT151, samozrejme vymenený odpor aby do Gčka šiel prúd 10 mA (dovolených 2-15 mA) a je po probléme. Žiadne samovolné spínanie.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“