Plošák škrabák

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

Plošák škrabák

#1 Příspěvek od Celeron »

Dnes mě čeká jednoduchej, malinko pozměněnej plošák viz fotka. Je sice oboustran ale na druhý straně jsou jen odizolovaný pájecí body. Takže pokud dám spoje na opačnou stranu, může být i jednostran a i bez prokovení vše zapájím. Původně to je přípojka pro vysílací modul 35MHz pro RC ovládání, ta deska mohla být zároveň protiváha prutový antény, jejíž patka je na druhý straně desky, (ty dvě plechový packy a šroubek). Nyní tam bude modul 2,4GHz, patka je zbytečná, modul má svůj penderk.
Je to vlastně pouze propojení 3 konektorů a kabílkovýho vývodu celkem čtyř DC napětí (CHar, Bat, RF+, GND) a jednoho modulačního PPM (SIG).
Jak tu desku co nejrychlejc splácat? Fotocesta je dlouhá, navíc nemám fotodesky a chlorid. Rýt to na CNC, nemám glavír hrot a posledně jsem měl problém s přenosem Gerbera na DXF pro frézku. Rýt to ručně je pakárna.
Tak mě potom jen napadá malovat trubičkáčem a nebo desku polepit reklamkou fólií a vyřezat mezery skalpelem. Vydrží reklamka a nebo nitrobarva Celox peroxyd? Lihovej centropen žere spolehlivě. Je ještě něco jinýho na metodu dělících čar, což tohle vlastně je?
Díky
Přílohy
A_pripoj_HF.jpg
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#2 Příspěvek od Michal22 »

Já vždycky leptal s HCL a H₂O₂, barvil jsem to lakem na nehty.
Pokud jsem si dobře nachystal lázeň (cca 2 díly H₂O, jeden díl H₂O₂ a jeden díl HCL), tak jsem měl vyleptané za cca 5 minut.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

Víš, co těch laků dneska je? Acetoňáky jsou už prý minimálně, převažujou různý UV vypejkadla a pod. V tom se nevyznám. :oops:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od Michal22 »

Je pravda, že jsem neleptal už aspoň 15 let.
Ale co jsem se díval na laky, kterými se lakuje moje lepší polovička, tak takové ty normálnbí červené vypadají tak nějak stejně jak tehdy.
Asi jedině zkusit.
Já míval laky z Hlubny, ale co se dívám, tak už je nevyrábějí.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Dremarcus
Příspěvky: 232
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Okres F-M
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Dremarcus »

Tisk přes laserovou tiskarnu. DPS z eaglu a je to. Výtisk na fólii... a vyleptat. Asi nejjednoduší, bez námahy atd. Prozatím 100% úspěchu touto metodou
Dremarcus

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

Celeron píše:Rýt to ručně je pakárna.
to je fakt, o něco menší pakárna je probrousit drážky brusným kotoučkem (Dremel atd) na stopce 2,3 mm, šířka asi 0,5mm, průměry kotoučku cca 20 mm. Rovné linie jdou bez potíží, trochu opatrnosti v místech pravoúhlých křížení, kde se obyčejně musí trochu přetáhnout do kříže. Za chvilku to máš.
https://www.instructables.com/id/Make-a ... -a-Dremel/
Nebo zanést nakreslenou desku zubní laborantce spolu s čekuládou, ona si už poradí se svými nástroji.
Naposledy upravil(a) Crifodo dne 07 srp 2019, 12:34, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
vladimir
Příspěvky: 378
Registrován: 20 bře 2004, 01:00

#7 Příspěvek od vladimir »

Používal jsem taky nopi pásku, taková ta hnìdá balicí - plast.
Desku odmastit, nebo odrbat šmirglem 1000-2000 a polepit páskou.Pokud možno bez bublin.
Tam kde jsou spoje na pásce pøelepit pøes sebe cca.2-3mm. Potom vyøezat dìlicí èáry - skalpel
silné žiletky ap. 2 x vedle sebe, jak chceš širokou mezeru a vytahat proužky pinzetou.
Leptat mùžeš èím chceš. Páska snese i kyselinu dusiènou.
Jen pozor na pásku, která nemá lepidlo po celé ploše, ale v pruzích ta se podleptává.
Ale snadno to je vidìt na kousku pásky proti svìtlu.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od Zaky »

Nebo lihová fixa a leptat v chloridu, takhle jsem navrhoval a prototypoval ve své předpočítačové éře, navrhnout na čtverečkovaném papíru s tužkou a gumou v ruce, propíchat pady přes papír na cuprex jehlou, načmárat lihovou fixou a vyleptat v chloridu. Ve škole při vyučování jsem to navrhl, odpoledne vyrobil a večer bylo hotovo včetně osazení a oživení :-) Dnes jednoduché věci prototypuji na vlastnoručně navržený a v Číně na zakázku vyrobený univerzál, kde se střídají pole s rastrem 2,54x2,54 a pole s rastrem 1,25x2,54, vše v smd bez děr, složitejší věci posílám rovnou na Allpcb, za pár dní mám doma desku v profi kvalitě a nemusím se patlat se vším tím humusem kolem přípravy domácího leptání.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#9 Příspěvek od sinclair »

Na systém dělicích čar používám černou samolepicí fólii, zbytky-pásy z reklamky. Drží mnohem líp, než jakákoli lepicí páska. Mám tu zkušenost, že je lepší, když je z jednoho kusu - pod to překrytí to na hranách zateče.
Řežu smrtelně jedovatě nabroušeným, pedikérským skalpelem, zdá se mi s ním o něco lepší práce, než s lámacími noži.
Na kreslení tenkým štětečkem s pár chlupy už léta používám buď nitrobarvu na kůži, prodávané v takové malé 200g piksličce. Nejlíp černou. Když náhodou blbě zavřu a zaschne, tak je vždycky po ruce 0,5kg piksla černé, nitrokombinační barvy, původně to bylo myslím na auta a vyhovuje taky.
Ani nevím, jestli se ještě nitrokombinační barva běžně prodává. Ředí se buď C6000, nebo i čistým acetonem.
Kdysi jsem měl od staršího kolegy takovou černou hmotu, připomínalo to měkký včelí vosk a ředilo se to benzínem. Tím se kreslilo výborně i trubičkovým perem, protože to tak brutálně rychle neschlo. Přetažené či přetečené okraje se u téhle hmoty daly krásně odškrábnout, anebo chybějící doplnit bez rizika poškození okolí.
Kyselině to odolávalo, ale s peroxidem opatrně, aby se roztok moc neohříval.
Bylo to namíchaný podle nějakého knižního receptáře pro amatéry.
Pak mi podle té knížky z něčeho namíchal i tmel na patice elektronek. Držel jak židovská víra i na výkonových elektronkách a vypadal i podobně, jako ten původní.
Zatmelil jsem s tím všecky uvolněné 4654, EL12sp, EL50, ale i uvolněný AF7, CF50, EF8 a podobný lamelky ze starých přijímačů, z novějších i oktály na EL34, když se musela měnit patice skrz ulomený vodicí klíč.
Dnes už by na takovéhle vychytávky určitě nešly sehnat suroviny, anebo jsou zakázaný, páč je používají teroristi :D
Ještě před 2 lety šlo objednat po litrových baleních klasický trichloretylen - dnes už jen 200L bečku, na občanku a IČO - co kdybych tu bečku chtěl celou vyšňupat..?
Nebo víte snad někdo, co přesně je tzv. anilinhydrid? Byly to bílé vločky a staří machři přidávali objemových asi 0,1% do roztoku kalafuny v acetonu. Pak to mělo mnohem lepší pájecí schopnosti starších součástek i smáčivost.
Doteď jsem nezjistil, co za chemikálii se pod tím starým názvem skrývá. Roztok, který mi ten známý starší kolega namíchal, už dávno došel a tak teď moderně stříkám desky pájecím a ochranným sprejem SK10.
Podmínka je vždy precizní odmaštění fólie a případně u staršího materiálu zbavení oxidu jemným tekutým pískem ala Real.
Jinak HCl+H2O2 i v mírné dávce peroxidu podleptává okraje.
S chloridem jsem dělal jednou a už nikdy víc. Anebo jo, ale v atombordelu, co se pak opláchne wapkou :D
Všecky nádoby i prsty jsou od toho rezavý, okolí i oblečení flekatý a rozežraný..
Naposledy upravil(a) sinclair dne 07 srp 2019, 14:15, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#10 Příspěvek od Eleman »

Mohu potvrdit výhody kreslení plošných spojů ve "skalních dobách" trubičkovým perem a to konkrétně asfaltem rozpuštěným v trichloretylenu (jiné rozpouštědlo je nevhodné) na vyhovující hustotu. Na desce to fest drží a dá se leptat v čemkoliv i značně agresivním. Při použití tenkého pera se dají udělat až téměř vlasové čáry (spoje) bez nebezpečí podleptání.
Dnes bych to řešil asi lihovkou na plošné spoje Edding a chloridem železitým.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Ivan_Ryger
Příspěvky: 1265
Registrován: 02 bře 2005, 01:00
Bydliště: Bratislava, Petrzalka

#11 Příspěvek od Ivan_Ryger »

páni, na leptanie sa mi osvedčil kolofóniový lak, ktorý predáva Elchemco. Je to zmes kolofónie a červeného farbiva ( z obyčajného pera) a "tajnej ingrediencie" v etanole. Stojí to pár korún, na rozdiel od všetkých tých centropenov a fixiek FeCl3 to nepodleptáva, po vyleptaní stačí dosku opláchnuť a môže sa na to priamo spájkovať bez nutnosti lak odstraňovať.
Na agresívnejšie leptadlá sa mi osvedčilo namiešať vlastný kolofónio-polystyrénový lak v toluéne.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#12 Příspěvek od Celeron »

sinclair píše: Nebo víte snad někdo, co přesně je tzv. anilinhydrid? Byly to bílé vločky a staří machři přidávali objemových asi 0,1% do roztoku kalafuny v acetonu. Pak to mělo mnohem lepší pájecí schopnosti starších součástek i smáčivost.
Doteď jsem nezjistil, co za chemikálii se pod tím starým názvem skrývá.
Možná to bude amylnitrit(C5H11NO2), nebo amylnitrát (C5H11NO3). Ale mate mě ty šupiny, tohle je kapalina. Všechno to bylo z nitrace dusičný a můžou tam být její zbytky, takže proto ta reaktivita při pájení. Dřív se to dalo splašit v lékárně, fet při náběhu na infarkt. Jeden dědek mi říkal, že to přidával v Gemě při nasazení v rajchu do Lotflusu.
Ten chemickej receptář pro elektroniku mi kdysi v sedmdesátkách koupil táta. Už tenkrát tam bylo spousta chemie do receptůr nesehnatelnejch. Blbý je, že nevím kam přišla a jak se přesně jmenovala.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#13 Příspěvek od Jodr »

Ručně malovaný tišťáky: Trubičkové pero č.8, asfalt vydloubaný z ploché baterie a rozpuštěný v acetonu (nebo trichloru a pod.) moc neředit! + několik kapek oleje do šicího stroje. Leptání v kysličníku, bez podleptání. :)
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#14 Příspěvek od termit256 »

Ja takove desky delam toner transferem. Proste vytisknes na zluty papir z ebay, protahnes laminatorem a hodis do chloridu. Nic rychlejsiho neni. Delal tak bez problemu i desky s SSOP pouzdry, nekde jsem tu daval fotky.

Je pravda ze pokud ten laminator nemas, asi ti tahle rada moc nepomuze, ale opravdu se vyplati ho za 3kila poridit a vyzkouset si to. Pak uz jednostranne desky jen sekas jednu za druhou.

Uživatelský avatar
Balt76
Příspěvky: 183
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Rakovník

#15 Příspěvek od Balt76 »

Termite, upravoval si ten laminátor na vyšší teplotu? Papír z Ebay jsem zkoušel v práci na laminátoru na nejvyšší výkon a vesměs všechen toner zůstal na papíře. Tak jsem ho vzteky vyhodil... A zkusil foto..

Odpovědět

Zpět na „Poradna“