Motocyklový Dual Battery System

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#16 Příspěvek od zeman-ondrej »

[quote="rnbw"][/quote]

Moc díky za reakci.

Ad startovací Li-ion: Co se na trhu prodává jako Li-ion motobaterie, jsem jako laik pochopil tak, že je to nějaký sério-paralelní hybrid N článků, který se přes nějaké PCB ustaluje na požadovaném napětí a balancuje kapacity dílčích článků. Víc k tomu nepotřebuju vědět, protože bych do toho šel jen v nevyhnutelném případě, pokud by bylo nutné sjednotit typy obou baterií v systému a elegantnější řešení by mi nikdo neporadil. Moc se mi do toho ovšem nechce, protože jak psal Ekkar, obnáší to další kazítka navíc, a jak jsem psal já, je to drahé řešení.

Ad LiFePO4: Znám, ale sáhnul bych po něm zase asi jenom v instalaci do auta, kde neřeším rozměry ani hmotnost.

Ad 5V powerbanky: Původně jsem chtěl (a stále bych preferoval) do motorky transponovat modifikovaný tradiční Dual Battery systém. Tedy klasické zapojení známé z offroadů a karavanů, kdy jsou na palubě dvě vzájemně propojené, při podpětí automaticky rozpojované baterie s možností externího nabíjení z AC nabíječky a nouzového startování ze záložní baterky. Ani ne tak pro reálnou potřebu, jakožto spíš "must-have" fičuru. :angel: Poněvadž systém, ke kterému se teď zřejmě schyluje postupným slevováním z původních požadavků, čím dál víc připomíná dvě obyčejné powerbanky, vhozené do brašen a krmené po kabelu z alternátoru motorky. Což mi přijde příliš laciné řešení na to, abych se s tím tak hrál. :( Pokud bych to měl zabudovávat do meziprostoru brašen a blatníku a investovat do toho ten čas, očekával bych od výsledku asi trochu víc přidané hodnoty... Proto sem vznesený dotaz na tipy a kontranávrhy elegantnějšího řešení.

Ale pokud by to mělo skončit u dvou powerbanek, určitě to nebude nějaká nejlevnější ludra z Ali.

Ad kapacita: Určitě díky za připomínku. Že není Ah jako Ah vím, a s Wh veličinou jsem srozuměn. Těmi dvěma 20Ah powerbankami jsem chtěl pro představu nastínit, že zhruba tolik by mi ze zkušenosti mělo s bohatou rezervou pokrýt energetické potřeby veškerého vezeného vybavení.

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#17 Příspěvek od zeman-ondrej »

Maxipes_ píše:Můžu se zeptat o jaký motocykl se jedná a jestli je výkon alternátoru dostačující pro tvé potřeby?
Prosím Tě, je to C800 Intruder od Suzuki, r. v. '07. Jestli je to ono, neposoudím, ale v servisním manuálu se dočteš toto:

Generator coil resistance: 0.2 – 1.5 Ω
Generator no-load voltage (when engine is cold): 70 V (AC) and more at 5 000 r/min
Regulated voltage: 14.0 – 15.5 V at 5 000 r/min
Generator maximum output: 375 W at 5 000 r/min
Starter relay resistance: 3 – 7 Ω
GP switch voltage: 0.6 V and more (From 1st to top without neutral)

Startovací baterie je tam taková:
Battery Type designation FTX12-BS
Capacity 12 V 36 kC (10 Ah)/10 HR

Já pořád doufám, že se obejdu bez invazivního zásahu do obvodů motocyklu samotného. Žádné světelné rampy ani nic podobného z aftermarketu nekrmím, tak bych snad měl být s defaultním alternátorem v pohodě.

Uživatelský avatar
geograf
Příspěvky: 169
Registrován: 15 čer 2004, 02:00
Bydliště: tade na Hané (JN89OK)
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od geograf »

Je to dost složitý co chceš. Řešit to já tak bych si dal na hromadu co všechno chceš dobíjet a jaké to potřebuje napětí. Věci přímo na 12V bych dobíjel přes den za jízdy + 2 kvalitní powerbanky. Večer pak ve stanu si dobíjel z těch powerbank ostatní věci (mobil, HF).
Čím složitější řešení tím větší šance že se něco pokazí. A hrát si s hořícíma drátama někde mezi vesnicama u škarpy sranda asi nebude.
Já mám na moto (Suzuki Bandit) klasickou autozásuvku napojenou na baterce přes pojistku na kvalitním kabelu tak aby to dostalo do tankvaku a z tama sem dobíjel mobil nebo navigaci i za jízdy. Když to nepotřebuju tak se to smotá zas zpátky pod sedlo.

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#19 Příspěvek od zeman-ondrej »

[quote="geograf"][/quote]

Díky moc! V podstatě jsi teď vystihl můj současný systém. Přes pojistku z baterky krmím za jízdy powerbanky přes USB adaptér. Spotřebiče posléze z powerbanek.

Zklamání ale nastane, když se někdy powerbanka za jízdy pohne, ztratí kontakt a desítky hodin jízdy (čti potenciálního dobíjení) přijdou vniveč. Zrodila se myšlenka o powerbance napevno zvenčí brašen (eliminace kolizí s ostatním obsahem, úspora místa) a vyvedením konektorů do brašen přes konektory do panelu.

Ke složitějšímu (možná překombinovanému) řešení jsem se asi dopracoval tím, že mi zkrátka přišlo málo muziky jenom vzít powerbanky a napevno je umístit uvedeným způsobem.

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#20 Příspěvek od Yarda1 »

Nějak mi není jasné, k čemu ti to bude. Co máš nebo chceš mít za motorku? Já mám ČZ175, startuji našlápnutím a pokud je baterka a elektroinstalace v pořádku, tak žádnou další baterku nepotřebuji.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

zeman-ondrej píše:
Maxipes_ píše:Můžu se zeptat o jaký motocykl se jedná a jestli je výkon alternátoru dostačující pro tvé potřeby?
Prosím Tě, je to C800 Intruder od Suzuki, r. v. '07. Jestli je to ono, neposoudím, ale v servisním manuálu se dočteš toto:

Generator coil resistance: 0.2 – 1.5 Ω
Generator no-load voltage (when engine is cold): 70 V (AC) and more at 5 000 r/min
Regulated voltage: 14.0 – 15.5 V at 5 000 r/min
Generator maximum output: 375 W at 5 000 r/min

Starter relay resistance: 3 – 7 Ω
GP switch voltage: 0.6 V and more (From 1st to top without neutral)

Startovací baterie je tam taková:
Battery Type designation FTX12-BS
Capacity 12 V 36 kC (10 Ah)/10 HR

Já pořád doufám, že se obejdu bez invazivního zásahu do obvodů motocyklu samotného. Žádné světelné rampy ani nic podobného z aftermarketu nekrmím, tak bych snad měl být s defaultním alternátorem v pohodě.
Neboli, je to těžkej V dvouválec čtyřtakt, jak tohle chceš startovat nožní nakopávačkou, jako "stopětasedmu"? To prostě musí mít startér chcačky nechcačky. Běžná spotřeba pro zapalování bejvá 2-3A, pro nějaký světla a další provozně nutnou elektroniku dejme tomu 5-6A, maximálně 10A. To je celkově nějakejch 150W. Pro dobíjení a další případný spotřebiče tak z celkovýho maxima zbejvá nějakejch 200W. Ty dvě výkonný powerbanky to musí utáhnout i kdyby nechtělo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#22 Příspěvek od Maxipes_ »

Jestli Ti jde hlavně o nouzové nastartování po vybití startovací baterie, tak na to existuje (nebo se dá postavit) zařízení které není ani moc velké, ani těžké a skládá se z krabice, šesti superkondenzátorů, balancéru, zvyšovacího měniče, obvodu pro omezení nabíjecího proudu a krátkých startovacích kabelů s krokodýlama, dá se to nabít za pár minut i z téměř vybité olověné baterky nebo zdrojem na nabíjení telefonů atd. přes USB nebo z powerbanky za pár desítek minut a náboj z té baterie superkondenzátorů a hlavně hodně velký proud, co je schopna dodat stačí pro nastartování i dost velkých motorů.

P.S. jestli skutečně vydržíš na tom motocyklu, co jsi napsal, jet desítky hodin, tak to smekám, mám celkem pohodlný motocykl, co se posezu týká (Yamaha XT660 Z Tenere), ale desítky hodin bych to v kuse asi nevydržel, třeba minulé úterý jsem byl rád, když jsem po třech a půl hodinách a 280 km v ukrutném dešti sesedl v cíli cesty durch mokrý :wink:

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#23 Příspěvek od zeman-ondrej »

Díky moc za příspěvky. Ale jak některé pročítám, úplně se nechápeme. Resp. berete je od konce od toho nejméně podstatného. Takže to zkusím ještě jednou shrnout:

1. Primárně mi jde o schopnost soběstačně dobíjet vezené spotřebiče bez ohrožení schopnosti nastartovat.

2. U offroadů a adventure přestaveb vozidel se toho účelu dosahuje systémem dvou baterií. Jednu z možností zapojení dávám do přílohy pro ilustraci.

3. V cestovatelské komunitě jde o vcelku běžný, zažitý způsob. Mě zkrátka zajímaly možnosti, zda vůbec a případně jak něčeho takového docílit na moto. Protože proč vymýšlet vymyšlené.

4. Systémy dvou baterií dle bodu 2 umí ze sekundární baterie nastartovat baterii hlavní. Je to ale vedlejší a volitelná funkce, jak vidno i ze schématu. Mně jde hlavně o funkci dle bodu 1. (Ovšem pokud by se ukázalo, že to není technicky složité, proč tu funkci nezakomponovat.)

5. Celý ten duální bateriový systém, jak jsem ho dřív popsal, je jen inspirace. Nepotřebuji to převést do reality za každou cenu v této podobě. Je to průzkum elektrotechnických možností a výchozí bod pro další úvahy.

6. Můj problém je snadno řešitelný opojistkovaným kabelem z baterky, step-down měničem a powerbankou na něm. Přemýšlím o úhlednějším řešení, které by bylo nedílnou součástí motorky, z toho důvodu, že nikdo nemá rád jen žárovky visící na drátě ze stropu. Bylo by fajn mít veškeré elektro někde v útrobách, uvnitř brašen jenom USB zdířky s montáží do panelu a dál se uživatelsky nestarat.

7. Když už se tím zabývám, zvažuji co nejsofistikovanější cestu. Mám radši, když promyslím X funkcionalit a půlku seškrtám pro nadbytečnost už v projektu, než něco vyrobit a pak do toho vrtat, dodělávat a ze všeho nejhůř maskovat nevratné úpravy.
Přílohy
Dual Battery System pomocí Cyrix relé
Dual Battery System pomocí Cyrix relé

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#24 Příspěvek od zeman-ondrej »

[quote="Maxipes_"][/quote]

Děkuju za zajímavý tip.

Rekord je něco přes 15 hodin jízdy s přestávkami čistě jen na doplnění PHM. Jinak vcelku běžně jezdím 10–12 h za den, týden až tři vkuse. Je to ve své kategorii překvapivě pohodlný stroj se vzpřímeným posezem – samozřejmě pokud pomineme sedlo spolujezdce. Ale uznávám, že někdy to je s hodně prokousnutým rtem. Obzvlášť v počasí, jaké popisuješ. :)

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#25 Příspěvek od zeman-ondrej »

Plno vašich příspěvků mi pomohlo se posunout asi takto:

0. Zkusím proměřit prostor na primární baterii pod sedlem a sehnat tam 12V baterii o co nejvíce Ah, která se tam fyzicky vleze.

1. Systém dvou baterií, jak ho znám odjinud, na motorce dělat nebudu, protože:
– sekundární baterie by musely být taktéž olověné a pokud možno taky 12V, ale na to nemám prostor ani nosnost;
– sjednotit všechny baterie do lithia by bylo příliš drahé a obnášelo by to přidání nadbytečné elektroniky.

2. Pořád bych chtěl vézt nějaké další úložiště energie než jen startovací baterii, které bych byl schopen soběstačně nabíjet. Stále ovšem preferuji něco uhlazenějšího a příčí se mi smířit s powerbankou navolno vhozenou do jedné z brašen.

3. Mám vizi (je to další záchytný bod k diskuzi), kterou zkusím rozepsat a asi rozkreslit možná zítra. Je tam pro mě hodně neznámých, na které tu zase s dovolením poprosím o názory, rady a tipy. Tentokrát by to bylo už řešení konkrétních konstrukčních problémů nad hotovým nástřelem schématu.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#26 Příspěvek od Maxipes_ »

Protože se tady nesmí citovat, tak k tomu příspěvku asi o tři zpátky (s tím barevným obrázkem).

K bodu 1
Vzhledem k počtu hodin jízdy denně můžeš nabíjet všechno jenom za jízdy, rezerva výkonu alternátoru je jistě dostatečná k nabíjení telefonu, fotoaparátu, tabletu, ruční svítilny, kamery na přilbě a krabičky k jejímu dálkovému ovládání, BT komunikátoru v přilbě atd., pokud nemusíš nabíjet nějaký několika kilowathodinový akumulátor. Ohrožení schopnosti nastartovat nenastane, když nedojde k poruše dobíjení a to stačí ohlídat občasným pohledem na voltmetr na řídítkách.

K bodu 6
Předpokládám, že nocování neprobíhá přímo na motocyklu, ale ve stanu nebo nějakém ubytovacím zařízení, pokud tam není přívod el. energie a budeš chtít něco napájet nebo nabíjet, tak budeš zřejmě potřebovat powerbanku-y, které nebudou přimontované k motocyklu.
Když jedu na delší výlet, tak mám na nádrži malou brašnu (tuhý tankbag) s průhledným okýnkem na telefon s navigací, v něm powerbanku, krabičku k dálkovému ovládání kamery na přilbě a třeba fotoaparát (mám na něj molitanové lůžko, kvůli vibracím) a teď to hlavní, na řídítkách je namontovaná normální zapalovačová zásuvka s krytkou, do té je zapojen káblík (na zástrčce mám manžetu, aby do zásuvky nepršelo) vycházející s brašny a na kterém je v malé krabičce (velikost asi poloviny krabičky od sirek) dvojitý měnič 12 až 24/5 V 2 x 3 A a z krabičky vycházejí dva kablíky zakončené USB samicemi, to celé tam mám dvojmo, je to koupené za pár korun z e-baye a kupodivu to funguje už spoustu let, pokud bys potřeboval nabíjet 6 nebo 8 zařízení, není problém mít ty krabičky 3 nebo 4. Ještě to má výhodu pokud by náhodou došlo k upgrade motocyklu, že na ten nový akorát přišroubuji na nádrž upínací kroužek na tankbag a zásuvku na řídítka, pokud by tam nebyla.

Uživatelský avatar
zeman-ondrej
Příspěvky: 14
Registrován: 07 zář 2020, 02:00

#27 Příspěvek od zeman-ondrej »

Opět pár dobrých pointů, moc díky za to.

Nechám-li tedy aku, jakou zamýšlel výrobce (Pb 12V/10Ah), pod kolik voltů na voltmetru bych neměl chodit, chci-li nejen bez problémů pokaždé nastartovat, ale i dlouhodobě se chovat k baterce slušně?

Nabíjím zpravidla souběžně dvě powerbanky o parametrech 37 Wh každá, nabíjet lze obě buď 5V/2A, nebo 9V/2A. Většinou nabíjím za jízdy, ale nechci se zcela omezovat na nastartovaný stroj. Respektive chci mít teoretickou znalost optimálních i krajních hodnot, pokud bych to někdy potřeboval provozovat čistě z baterky bez nastartování.

V garáži motorku nechávám pokaždé na Bosch C3 oživit a posléze v udržovacím režimu, než zase někam vyjedu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#28 Příspěvek od EKKAR »

Za chodu motoru nepřekračovat plynovací napětí = 14,5V u olova. Při zatížení v klidu (odstavená motorka) nevybíjet pod 10,8V měřeno při odběru. Nezatížená baterka (jen V-metr) by v klidu neměla mít míň jak pár desetin nad 12V - přibližně 12,2 až 12,3V, jak má míň, je to známka částečnýho vybití a to je pro olovo vražednej stav - při něm se nejvíc zasírá sulfátem. V takovým případě je nutný ji co nejdřív začít dobíjet, i malým proudem, hlavní je neklesat DLOUHODOBĚ pod 12V, to už je vysloveně vražda baterky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“