Obvod pro napájení LED na bicyklu z baterií i z "dynama

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Farmy
Příspěvky: 2
Registrován: 18 lis 2020, 01:00

Obvod pro napájení LED na bicyklu z baterií i z "dynama

#1 Příspěvek od Farmy »

Zdravím,
vyrábím si osvětlení na bicykl, které by nahradilo klasické žárovky LEDkami a umožňovalo svícení z "dynama" (ve skutečnosti je to alternátor dávající cca 6V) nebo svícení z baterií. Navrhl jsem si schéma, které samo přepíná napájení z baterie pokud stojím nebo z "dynama" pokud jedu. (Baterie nebudu dobíjet jízdou za dne, ale na nabíječce, nevyplatí se to) Jsem strojař, tak to byl trochu boj, ale už mi to dokonce funguje :)
Nyní k dotazu:
Na LEDkách bych rád trochu zvýšil napětí, aby při napájení z "dynama" více svítily i v nízkých otáčkách. Úbytek napětí je možný jen na spínacím tranzistoru, který je dostatečně vybuzený, tak mě napadá jen vylepšení usměrňovače - můstku, vyhlazovací kondenzátor je dostatečný.
Použil jsem můstek RS205L, existuje něco s menším úbytkem napětí pro usměrnění malých napětí? Max. zatěžovací proud je 0,5 A.
Zkoušel jsem procházet nějaké katalogy, ale přijde mi, že se ty součástkyv úbytku napětí moc neliší.
Napadlo mě použít k usměrnění schottkyho diody, které mají menší úbytek napětí. Mohlo by to pomoci nebo jejich použití není k usměrnění vhodné? Existují i můstky s schottky? Všude jsem našel prodávat jen samostatné diody.
Díky za pomoc s kuriozitkou :)

Uživatelský avatar
dj_Paul
Příspěvky: 2294
Registrován: 19 zář 2004, 02:00
Bydliště: Laškov

#2 Příspěvek od dj_Paul »


Uživatelský avatar
teufel
Příspěvky: 355
Registrován: 09 úno 2017, 01:00
Bydliště: Na dohled od Spolany

#3 Příspěvek od teufel »

Je lepší použít Schottky diody na větší proud - dostaneš se tak na mnohem menší úbytek na diodách.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od ZdenekHQ »

Škoda, že se nedělají měniče PFC na 6V. :D

Dají se provozovat i v proudovým režimu.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#5 Příspěvek od misocko »

"dynamo" nedava nahodou napetie ? Tj da vyssie napetie aj pri nizsich otackach, len ten prud je maly a zataz potom zrazy aj napetie.
ja by som skusil led na 3V a stepdown modul (mozno v prudovom rezime rovno)
keby som mal "dynamo" (ja chudak , uvedomil som si ze nemam ani bycykel :lol: ) tak to doma otestujem

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Pokud tím "dynamem" nemyslíš generátor v náboji kola ( musí se tam zaplést), tak bych se na nějaký dynamo na kole vybodl. Převod do rychla pomocí ( v lepším případě) keramickým pastorkem přitlačeným na bok gumovýho pláště je dost neúčinný převod. V dnešní době, kdy máš v krabičce od špinek málem startovací "vozík", vydal bych se cestou powerbankou napájeného LED osvětlení. I 10 Ah powerbanka není zas tak těžký předmět a běžný světla to vydrží honit několik hodin určitě. Doma, nebo v práci to dobiješ. Sám používám nabíjecí čelovku i na kolo.
Běžný dynamo, co se "přiklopí na plášť" je tu mezi námi již dost dlouho a doba tak nějak pokročila. Sami si pamatujete, jak přiklopený dynamo dost brzdilo kolo. Dalo se to použít jako retardér při sjíždění kopce. ( To středový dynamo by mě docela zajímalo, jak moc je použitelný)

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#7 Příspěvek od termit256 »

Dej tam buck/boost menic jako treba tento, ktery ti vyrobi stabilni vystupni napeti bez ohledu jestli je vstupni vyssi nebo nizsi nez vystupni.
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Bu ... 1905587498

Pripadne muzes pouzit obvody ktere se jmenuji "Ideal Diode Bridge Controller" kde jsou misto diod mosfety a ubytek je tak prakticky nulovy. Stejne tak jako ten spinaci tranzistor pouzij mosfet, bude to taky bez ubytku.

Uživatelský avatar
vladimir
Příspěvky: 378
Registrován: 20 bře 2004, 01:00

#8 Příspěvek od vladimir »

už se to tu øešilo http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
a samozøejmì "hub dynamo" je mnohem jednodušší "ušlápnout"

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#9 Příspěvek od konosuke »

nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
vladimir
Příspěvky: 378
Registrován: 20 bře 2004, 01:00

#10 Příspěvek od vladimir »

Pomìrnì vyèerpávající odpovìï máš v pøedchozím odkazu.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#11 Příspěvek od konosuke »

vlákno je šité na míru LED (mám žárovky) ale stějně děkuji za info
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
vladimir
Příspěvky: 378
Registrován: 20 bře 2004, 01:00

#12 Příspěvek od vladimir »

Pøedìlal jsem na LED, o hodnì víc to svítilo a nakonec koupil LED baterku s akumulátorem která se sice musí nabíjet, ale proti alternátoru na pláš￾ neklade vùbec žádnej odpor pøi jízdì. Záleží jaké máš preference. Jinak jsem dìlal osvìtlení s nábojovým dynamem, ne pro sebe a to vycházelo asi nejlíp. Nemusíš se starat jestli akumuláror je dost nabitej. Jenom to HUB dynamo nìco víc stojí cca 1000 Kè a musíš nechat vyplést kolo.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

konosuke píše:nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
Dřív to opravdu bejvávaly malý dynamka se statorem z permanentního magnetu a s kartáčkama/uhlíkama na lamelovým komutátoru. Ale už drahně let to jsou alternátory s rotorem z permagnetu a statorem dávajícím střídavinu proti kostře. Abys to moh usměrnit a využít, musíš buď nejdřív učunit izolovanej držák, abys oddělil celou střídavou část od zbytku kola, pokud chceš využít stejnosměr s jedním ukostřeným pólem, nebo musíš udělat ten stejnosměrnej rozvod dvojdrátovej - pak můžeš nechat "dynamko" tvrdě ukostřený ....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#14 Příspěvek od pepik9 »

Novější válcové jsem rozdělané neviděl, jen staré, co mělo velký průměr a nízkou výšku (plus krk), z 50-tých let nebo starší. V něm byl magnet stator a vinutý rotor. Jeden pól šel přes horní ložisko na kostru, druhý přes izolované spodní ložisko na vývod pro drát. AC.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

Současný dynamo má válcový šestipólový magnet, který se otáčí kolem svý osy. Kolem něj je navinuta jediná cívka. Ta je navinuta na plechovým kroužku, ze kterýho jsou nastřídačku ohnutý zuby z vrchu a ze spodu. Je jich tam dohromady šest. Takže když do tý cívky pustíš proud, budou díky těm plechovým zubům vedle sebe na střídačku severní a jižní pól - stejně rozpoložený jako jsou póly na magnetu. No a bez napájení je to obráceně díky tomu magnetu. Otáčením magnetu se mění magnetické pole cívky a tím dochází k indukci. Pokud je můj popis nepochopitelný, tak hledejte drápkový alternátor. Automobilový alternátor má drápkový rotor, generátor kola, nebo malý synchronní motorky stator.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“