Vyvazovacka kolies

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#121 Příspěvek od kutilmil »

Dík forbiddene. Budu si muset preopakovat fyziku.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#122 Příspěvek od tomasjedno »

danhard píše:Axiální síly na ose nevznikají a na znázornění dynamického rozvážení jsou zapotřebí dva hmotné body.
Ekkarovi asi vrtá hlavou, že radiální síly vznikající rotací nevyváženého kola je třeba nějak přenést na hřídel - a to prostřednictvím jeho uchycení (pokud jsem si všiml, je to příruba a přítlačný kužel). Mezi tím kolem a jeho uchycením samozřejmě vznikají při rotaci axiální síly, ty ale ta montáž opět převede na osu v podobě radiálních sil. Navíc tyto axiální síly (mezi diskem a přírubou) jsou nějak nedefinovaně a nerovnoměrně rozprostřeny v ploše - jediné, co je možné o nich říci je to, že jejich součet je nulový (celková axiální síla je nula), a že jejich točivý moment je roven točivému momentu radiálních sil způsobených rotací nevývažků kola.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#123 Příspěvek od danhard »

Lokální síly v tělese mě nezajímají, pokud nezpůsobí deformaci a další rozvážení.
Osa je tuhá, síla je radiální, i když jí na osu přivedu tuhou tyčí, která není na osu kolmá.
Pokud tam dojde k deformaci, tak k nějaké síle a axiálnímu pohybu jen v okamžiku té deformace.
Při ustáleném otáčení se deformace nemění a rozvážení se pohybuje po stejné rovině otáčení.
Pokud bude osa pružně uložená, tak s ní dynamické rozvážení bude vrtět a bude se měnit rovina otáčení.
To teprv může způsobit axiální pohyby osy, resp. jejího pružného uchycení.

Statické i dynamické vyvážení umím provést dvěma reálnými závažími po obvodu ráfků.
Zajímaly mě možnosti, jestli tak jde vyvážit i rozvážení přesahující ráfek a jestli lze vyjádřit rozvážení jedinou hmotností.
Obojí lze, jediná hmotnost je pak komplexní číslo.

Matematické, ani fyzikální důkazy na to psát nebudu.
a) je to opruz.
b) EKKAR by to stejně nepochopil :D
c) dá se na to přijít selským rozumem a pár intuitivními příklady, ale to zase nemůžu předložit místním vědcům :lol:
Naposledy upravil(a) danhard dne 28 led 2021, 16:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#124 Příspěvek od renda15 »

EKKAR píše:Kolikrát ještě budu opakovat, že s pomocí měření z VÍCE kusů radiálně umístěnejch snímačů je možno DOPOČÍTAT i axiální síly, působící na roztočený kolo - NE ŽE NA VYVAŽOVAČCE JSOU NĚJAKÝ AXIÁLNÍ SNÍMAČE
Dokud nepochopíš, že tam žádné axiální síly nevznikají. Vzniká tam posuvná síla a momentová dvojice a tyto obě rotují. Axiální síla tam vzniká jen tím způsobem, co napsala Lesana87.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#125 Příspěvek od danhard »

EKKAR píše:Tenzometry umístěný ve vícero osách, snímající synchronně s otáčením hřídele síly působící v ose hřídele i kolmo k němu, vyvozený právě nevyváženou hmotností umístěnou mimo osu otáčení.
Ona už mu to vysvětlovala Lesana ? To je tedy dřevák :D
A zase tady plácá, že něco neřekl, jako vždy :roll:

A jak snímá snímač umístěný radiálně, tj. kolmo k hřídeli, síly působící v ose hřídele ? :roll:
Naposledy upravil(a) danhard dne 28 led 2021, 17:19, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#126 Příspěvek od EKKAR »

I dva snímače, umístěný radiálně k ose, ale se svýma osama navzájem kolmýma už jsou "snímače ve vícero osách". Nebo jich ještě potřebuješ víc? Nikde jsem nepsal o přímým snímači axiální síly. A kdyby na kole jako celku nevznikaly síly působící axiálním směrem, nemohlo by docházet k axiální házivosti dynamicky nevyváženýho kola, která se právě tím dynamickým vyvážením odstraňuje (kromě dalšího). Čím jiným lze vysvětlit axiální deformaci klidně i části celku nazývanýho "automobilový kolo", když ne aspoň částí geometricky rozloženejch sil, která v danej moment působí axiálním směrem? Všichni melete o stavu, kdy se už kolo točí ustálenýma otáčkama, ale to je v reálným provozu stav asi tak častej, jakej popisuje speciální (neboli ZJEDNODUŠENÁ) teorie relativity - zatímco v reálu je daleko častější situace, na kterou se vztahuje obecná forma Einsteinovy teorie.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#127 Příspěvek od p32 »

kutilmil píše:P32: ty musíš pochopiť že F=m*a. Keď toto pochopíš tak zistíš, že v priestore kde nepôsobí žiadne gravitačné pole sú telesá bezhmotné. A keď je hmotnosť 0 tak výsledná sila je 0. Súčin nuly a akéhokoľvek čísla je vždy 0
Koukám, že to tady jede! :lol:
Já nemusím nic chápat. Už kdysi v osmé třídě nám vysvětlili rozdíl mezi hmotností a tíhou. Šlo to pomalu, ale rozdíl jsme všichni pochopili. :lol:
Takže 10 kg polystyrenu má asi stejnou tíhu jako 10 kg železa, ale hmotnost je jiná. Co z těchto dvou stejně těžkých předmětů bude plavat a co ne?

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#128 Příspěvek od danhard »

p32 píše: Takže 10 kg polystyrenu má asi stejnou tíhu jako 10 kg železa, ale hmotnost je jiná.
Opravdu ? :lol: Ve rtuti bude plavat obojí.
A co když poletí raketa skoro rychlostí světla, tak to budou ty zákony taky platit ?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#129 Příspěvek od Crifodo »

Je tohle vlákno opravdu ve správný rubrice??

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#130 Příspěvek od danhard »

Crifodo píše:Je tohle vlákno opravdu ve správný rubrice??
Jasně že je, uzavřem to hned, jak EKKAR spočítá z těch dvou radiálně umístěných tenzometrů tu axiální sílu :D
Myslím, že k tomu použije obecnou teorii relativity :lol:

Ale můžeme k tomu přistupovat jako úplní laici a věřit, že se to dá těmi dvěma zavažíčky do 100g vždy vyvážit.
Pak si stačí nadefinovat, co jsme schopni těmi závažíčky vytvořit za rozvážení, co budou ukazovat ty tenzometry a co z toho spočítáme.
Kontrola našich teorií je prostá.
Měli by nám vyjít stejná závažíčka, umístěná na ráfcích o 180° pootočená :D

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#131 Příspěvek od tomasjedno »

A kdo chce být zvlášť rafinovaný, může spočítat, jaká záporná závažíčka by způsobovala dotyčné rozvážení, a přesně tam pak naklepnout závažíčka kladná :-)

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#132 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:I dva snímače, umístěný radiálně k ose, ale se svýma osama navzájem kolmýma už jsou "snímače ve vícero osách".
Můžeš mi říct, k čemu by tam byly? To jako pro kontrolu, jestli snímač A ukáže to samé, co snímač B o čtvrt otáčky dříve/později? Vyvažovačka není 737 MAX.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#133 Příspěvek od p32 »

Jo, funguje to. :lol:

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#134 Příspěvek od danhard »

Tedy tomasjedno, já si tady lámu hlavu, jak to vysvětlit EKKARovi bez komplexní hmoty v normálním třírozměrném prostoru a ty přijdeš se zápornou hmotou :lol:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#135 Příspěvek od tomasjedno »

No třeba už slyšel o majoritních nositelích v polovodiči P, tak by mu to mohlo být blízké :lol:

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“