fotovoltaický panel 90V k autobaterii

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Albert636
Příspěvky: 27
Registrován: 07 říj 2006, 02:00

fotovoltaický panel 90V k autobaterii

#1 Příspěvek od Albert636 »

Potřebuji připojit fotovoltaický panel k autobaterii 12 volt. Panel dává naprázdno 90 voltů. Když ho připojím přímo k baterce dává asi 900mA a za odpoledne dobil baterku až na 14.5 voltu. Potřeboval bych poradit jak udržovat napětí asi na 14 voltech. Stačí mi regulátor, který bude proud jen přerušovat, nepotřebuji měnič z vyššího napětí na těch 14V. Myslím, že budu muset použít spínací tranzistor na vysoké napětí, proud do 1,5 A. a ovládat ho nějakým komparátorem. Mám zkušenost se 40W panelem, který dá naprázdno asi 20 voltů a regulátorem CMP03 a ten udržuje napětí mezi 14,0/14,2. Zkusil jsem tento regulátor připojit k panelu, ale zničil jsem ho tím vysokým napětím. Líbí se mi tato jemná regulace +/-0,2V. Prosím o radu.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Crifodo »

Pro začátek si nastuduj co je to V-A charakteristika panelu a na ní tzv. MPP čili bod maximálního výkonu.

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#3 Příspěvek od Olchor »

Při nabíjení 12V baterky z panelu 90V bude bez měniče velmi malá účinnost. Jestli ti to nevadí, pak opravdu stačí komparátor, referenční napětí a koncový spínací tranzistor aspoň tak na 200V 2A, třeba zcela běžný FET za pár korun.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#4 Příspěvek od sinclair »

To je ale napětí naprázdno při plném osvětlení.
Jestli při připojení na 12V aku, co má aspoň 40-50Ah, panel nabíjí proudem 0,9A, nepřebíjí až na plynování a kvečeru už nic, nechal bych to tak.
Pokud teda nechce investovat do MPPT regulátoru, který všechny akce okolo aku obstará sám, optimálně.
Bez regulátoru je mezi panel a aku, potřeba dát schottky diodu 8A/100V, SB8100 třeba, aby se aku nevybíjel přes panel.
Ten panel nemá žádné svoje štítkové údaje a neměl ani papíry?

13,8 až 14V pro udržování plného nabití sice stačí, ale komparátor by měl mít aspoň těch 0,1V hysterezi.
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.

Uživatelský avatar
alj
Příspěvky: 110
Registrován: 10 čer 2016, 02:00
Bydliště: JM

#5 Příspěvek od alj »

Pokud hledáš ekonomické a technicky rozumné řešení tak vyměň panel za standardní co dává naprázdno asi 38V a pořiď si z Číny nějaký levný MPPT regulátor. Vím, že toto jsi nechtěl slyšet, ale dle mě je to nejlepší řešení.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#6 Příspěvek od Kremik »

Ještě jsem nepotkal startovací Pb baterku, která by neplynovala už kolem 14V.
90V panelu by slušelo aspon 5 baterek v sérii. Neboli - používáš zbytečně velkou tabuli.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

sinclair píše:...
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Leošu, olovo MÍRNĚ plynuje už od 13,5V na svorkách. Při 14,5V už začíná plynovat docela dost silně, autoaltíky mají proto maximálně 14,4 až 14,5V, aby nedocházelo ke ztrátám elektrolytu z baterek rozstřikem aerosolu a jeho odnosem do drenáže. Při těch tvejch 15 a něco voltech už olovo bublá jak mlhovej kotel vodníka Kebuleho (kam se na něj sere nějakej Rákosníček se svým Brčálníkem a hmlou že by se dala krájet - ta Kebuleho se dá sekat sekyrkou ...) - a při 16,8V na svorkách šestičlánkovýho olova už nenabíjíš, ale jen elektrolyzuješ vodu, takže pak už je nejjednodušší vzít hadici, vydrenážovat ji do sání "silnika" a jezdit částečně "na vodu" neboli na HHO kombinaci jako to zkouší kupa pošuků ispirovanejch výrobcema "HHO-generátorů" v ceně 20 000Kč, ale slibujících další ježdění skoro zadarmo ......
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#8 Příspěvek od Olchor »

Přečtěte si pozorně úvodní příspěvek. On výslovně nehledá měnič, panel už má a ten mu akec přebíjí. Nechce žádné složité řešení. Takže stačí komparátor ( tedy skoro jakýkoliv běžný OZ) a spínač. Součástky odhadem do padesátikoruny.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#9 Příspěvek od Kremik »

Samotný komparátor je k prdu.

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#10 Příspěvek od bu2520 »

podle popisu je 90V měkký tak toho plynování asi moc nebude tak relé 12V a TL431 odporový dělič a nebo nahradit relé FETem

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#11 Příspěvek od rnbw »

Mozno by stacilo upavit ten CMP-03. Dat tam FET na vyssie napatie a pripadne upravit napajanie (neviem, ako je riesene).

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#12 Příspěvek od sinclair »

A hystereze jde u TL431 udělat jak? Nebo myslíš tu 431 jako ref k operáku?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Samozřejmě jako referenci, TL431 sám o sobě žádnou hysterezi nemá ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#14 Příspěvek od bu2520 »

tak ideově 431 při dosažení napětí odpojí a nějaký elyt v řídící elektrodě aby to nekmitalo. Podle mých zkušenostní velkou část vyřeší slunce samo a idea je mít baterku co nejvíc nabitou, čili ten odpojovací fet by byl zřejmě výhodnější.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#15 Příspěvek od Kremik »

bu2520 píše:podle popisu je 90V měkký
Co měkký, to je relativní pojem. Jestli dává naprázdno 90 a do zkratu .9, tak to bude panel odhaduju 70V 50W, na štítku těch W bude asi o něco víc. Při nabíjení napřímo získává 12,5W a zbylých cca 40W bez užitku zahazuje. Udržovat v tomto režimu na baterce jiné napětí než cca 13,6 V nebo dokonce spínat nabíjení podle nějaké hystereze je hloupost.
Ale ať si hraje, přijde na to sám.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“