Zapojení motoru se soft startem
Moderátor: Moderátoři
Pro něj evidentně nee . Ale v těch odkazech od patrika je schema celé .
Jak u blbejch .
Já to schema nepotřebuju , mám ho podobné v hlavě . Máme v práci několik podobných danfosů . Jsou s tím jen trable , nechtěl bych to ani zadarmo . A to dělali nové rozvaděče , kdyby tam dali měniče , měli jsme po problémech .
Jak u blbejch .
Já to schema nepotřebuju , mám ho podobné v hlavě . Máme v práci několik podobných danfosů . Jsou s tím jen trable , nechtěl bych to ani zadarmo . A to dělali nové rozvaděče , kdyby tam dali měniče , měli jsme po problémech .
- palmalsport
- Příspěvky: 545
- Registrován: 21 pro 2012, 01:00
- Bydliště: HK
- palmalsport
- Příspěvky: 545
- Registrován: 21 pro 2012, 01:00
- Bydliště: HK
Asi tak. Ony jsou různé typy podle počtu řízených fází. A tím se určuje pro jaký rozběh jsou. Že by se sraly se říct nedá. Spíš bývá mechanický problém jinde - takový přidřený válec mačkadla povyhazoval hodně pojistek a napsal hodně poruch na softstartéru. Samozřejmě za to mohli elektrikářipalmalsport píše:Taky to moch někdo blbě navrhnout.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Internet - metla lidstva
Ahoj, koupil sem katr na řezivo s motorem 7,5 kW. Jenže jsem se blbec pořádně nepodíval na štítek a on je to Y/D: 380/220V 1450 /min, zapojen vypínačem přímo na Y tedy rovnou 7,5 kW. Prodávajícímu se tak rozbíhal, měl asi zdrátované pojistky a pomalý hl. jistič.
Bez kotouče se rozbíhá na porcelánových pojistkách 16A gG (dříve šnek, pomalá), na dlouhém prodlužováku. S kotoučem spálí pojistky i na dlouhém prodlužováku.
Napadlo mě nejprve využít domácí zásoby a zkusit odporový softstart. Postupným snižováním odporu jsem se dostal na 10 Ω, tady se motor pomalu otáčí, ale nezrychluje. Při předřazeném 7 Ω odporu už zrychluje, ale nemám tak výkonné provedení, aby se nepřepálil.
VIZ VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=4MRAHpGtf5I Omluvte kvalitu a zvuk, je to pouze na mobil
Toto je takový předvývoj odporového předřadného softstartu. Bylo zjištěno, že tento typ softstartu (odpory, NTC), fungující na transformátory není na elektromotor vhodný, zvlášť s klínovými řemeny, či jiným počátečním momentem.
Můžu ještě zkusit přemostit stykačem po cca 1 s, ale motor má malou rychlost a pojistky můžou být předehřáté.
Varianty, jak dál:
1) Koupit kanthalový drát patřičného průměru cca 1 mm a navinout si 3x 7 Ω masivnějšího provedení, případně ubírat
2) Shánět jiný motor Y/D 690/380 V, přičemž tenhle je asi neprodejný a doufat, že udrží pojistky přepnutí na D
3) Shánět polovodičový tyristorový softsartér
4) Shánět frekvenční měnič, který nepotřebuje N, může být za chráničem 30 mA s pomalejší char. G a nemá nárazový proud při připojení k síti, kvůli pojistkám 16A gG.
Bez kotouče se rozbíhá na porcelánových pojistkách 16A gG (dříve šnek, pomalá), na dlouhém prodlužováku. S kotoučem spálí pojistky i na dlouhém prodlužováku.
Napadlo mě nejprve využít domácí zásoby a zkusit odporový softstart. Postupným snižováním odporu jsem se dostal na 10 Ω, tady se motor pomalu otáčí, ale nezrychluje. Při předřazeném 7 Ω odporu už zrychluje, ale nemám tak výkonné provedení, aby se nepřepálil.
VIZ VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=4MRAHpGtf5I Omluvte kvalitu a zvuk, je to pouze na mobil
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Toto je takový předvývoj odporového předřadného softstartu. Bylo zjištěno, že tento typ softstartu (odpory, NTC), fungující na transformátory není na elektromotor vhodný, zvlášť s klínovými řemeny, či jiným počátečním momentem.
Můžu ještě zkusit přemostit stykačem po cca 1 s, ale motor má malou rychlost a pojistky můžou být předehřáté.
Varianty, jak dál:
1) Koupit kanthalový drát patřičného průměru cca 1 mm a navinout si 3x 7 Ω masivnějšího provedení, případně ubírat
2) Shánět jiný motor Y/D 690/380 V, přičemž tenhle je asi neprodejný a doufat, že udrží pojistky přepnutí na D
3) Shánět polovodičový tyristorový softsartér
4) Shánět frekvenční měnič, který nepotřebuje N, může být za chráničem 30 mA s pomalejší char. G a nemá nárazový proud při připojení k síti, kvůli pojistkám 16A gG.
Jiný motor bude asi jedno z řešení.
Výhoda je robustnost; mám už vypínač Y/D. Nemám ale úplnou jistotu, že to na 16A gG a M25 pojede. Taky bych měl sehnat stejné provedení patek a hřídele, jinak to budu muset mechanicky předělávat.
Měnič je taky řešení. Výhodou je doladění otáček podle průměru kotouče (mám dva a oba mají spíš malou obvodovou rychlost podle tabulek), rampy, snad to má i pre-charge na kondíky, možná i hlídání výpadku jednotlivých fází a proudové omezení přívodu. Jen to prostředí - piliny prach, nějaké ty vibrace. Zvládne to teplosměnná plocha kovové bedny cca 60 x 60 cm nebo to bude chtít filtr, cyklon, či kdoví jakou úpravu chladicího vzduchu?
Taky vybrat vhodný typ, aby dlouho fungoval a nebyl to šmejd - stačí verze 7,5 kW nebo je lepší kvůli životnosti předimenzovat?
Další pokusy s odporovým předřadníkem už zavrhujete úplně? Mě přišla nadějná hodnota kolem těch 7 Ω a méně, jen zkusit výkonnější provedení. Je to v čase 3:50 https://youtu.be/4MRAHpGtf5I?t=232 Je pravda, že výkonová ztráta na odporech je obrovská a táhnou to ty samé pojistky, jimž se zvedá I²t...
Výhoda je robustnost; mám už vypínač Y/D. Nemám ale úplnou jistotu, že to na 16A gG a M25 pojede. Taky bych měl sehnat stejné provedení patek a hřídele, jinak to budu muset mechanicky předělávat.
Měnič je taky řešení. Výhodou je doladění otáček podle průměru kotouče (mám dva a oba mají spíš malou obvodovou rychlost podle tabulek), rampy, snad to má i pre-charge na kondíky, možná i hlídání výpadku jednotlivých fází a proudové omezení přívodu. Jen to prostředí - piliny prach, nějaké ty vibrace. Zvládne to teplosměnná plocha kovové bedny cca 60 x 60 cm nebo to bude chtít filtr, cyklon, či kdoví jakou úpravu chladicího vzduchu?
Taky vybrat vhodný typ, aby dlouho fungoval a nebyl to šmejd - stačí verze 7,5 kW nebo je lepší kvůli životnosti předimenzovat?
Další pokusy s odporovým předřadníkem už zavrhujete úplně? Mě přišla nadějná hodnota kolem těch 7 Ω a méně, jen zkusit výkonnější provedení. Je to v čase 3:50 https://youtu.be/4MRAHpGtf5I?t=232 Je pravda, že výkonová ztráta na odporech je obrovská a táhnou to ty samé pojistky, jimž se zvedá I²t...
Mám stejný motor a 21M a 25B to dají . Měl jsem luxus přepnutí stykači a to skoro vždy jističe vyhodilo . Zabudovaný starý krompach to vyřešil . Hlavně přepnutí z hvězdy do trojúhelníku muselo být okamžité . A jinak ten měnič namontuješ mimo a k motoru půjde jen kabel , takže prostředí neřeš . A všechny věci na knop jsou špatně , takže ti doporučím měnič alespoň na 15kW .