Digitalny teplomer - zahada (ne)mrtveho LCD
Moderátor: Moderátoři
Digitalny teplomer - zahada (ne)mrtveho LCD
Digitalny teplomer sluzil mnoho rokov, casto bol aj v nevhodnych podmienkach. Az prestal ukazovat LCD. Pipanie nadalej fungovalo, takze procesor zil. Nasiel som uhnite cesty na plosaku. Dve boli uhnite az pod "flusanec", tak som ho trochu odbrusil, aby som sa dostal k zdravej medi a mohol tam prispajkovat drot.
Po oprave to vsak stale nechodilo. Opravene cesty boli pripojene az do cipu, to som overil diodovym testom. Napajanie je z jednej AAA baterie. Pri 1,5V bolo pod lampou pod urcitym uhlom nieco na LCD vidiet...
Tak som skusil lab. zdroj a postupne zvysoval napatie - pri 1,6V to uz zacalo byt viditelne, pri 1,8V takmer normalne. Niekde okolo 2V zrazu zacali byt segmenty syte a ciastocne sa rozsvietili aj segmenty, ktore mali byt zhasnute. Znizil som napatie a este aj pri 1,3V to ukazuje pekne...displej teda ozil.
Ake by mohlo byt teoreticke vysvetlenie?
Po oprave to vsak stale nechodilo. Opravene cesty boli pripojene az do cipu, to som overil diodovym testom. Napajanie je z jednej AAA baterie. Pri 1,5V bolo pod lampou pod urcitym uhlom nieco na LCD vidiet...
Tak som skusil lab. zdroj a postupne zvysoval napatie - pri 1,6V to uz zacalo byt viditelne, pri 1,8V takmer normalne. Niekde okolo 2V zrazu zacali byt segmenty syte a ciastocne sa rozsvietili aj segmenty, ktore mali byt zhasnute. Znizil som napatie a este aj pri 1,3V to ukazuje pekne...displej teda ozil.
Ake by mohlo byt teoreticke vysvetlenie?
Jestli si dobře vybavuji, tak LCD potřebuje k polarizaci i nějaké záporné napětí.
Nebo minimálně starší typy potřebovaly.
Tak jestli není zakopaný pes v tom, žes tím zvýšením napětí dosáhl toho, že se zase začal LCD "překlápět".
Jinak doporučuji v případě opravy uhnilých cest použít nejen pocínování, ale hlavně tam přidat kousek měděného drátku.
Dlouhodobě využívám jeden "chlup", vypletený z odsávací licny. Nic tenčího nebývá po ruce.
Nebo minimálně starší typy potřebovaly.
Tak jestli není zakopaný pes v tom, žes tím zvýšením napětí dosáhl toho, že se zase začal LCD "překlápět".
Jinak doporučuji v případě opravy uhnilých cest použít nejen pocínování, ale hlavně tam přidat kousek měděného drátku.
Dlouhodobě využívám jeden "chlup", vypletený z odsávací licny. Nic tenčího nebývá po ruce.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Na tych keramickych kondenzatoroch som nameral -0,3V a -0,5V aj ked to nefungovalo. Teraz to uz nezmeram - je to z druhej strany plosaku a rozoberat to nebudem, aby som neznicil zavity.
Toto velmi pocinovat neslo. Nahnita med ma (po ocisteni Kontaktom 60) tmavu farbu a cin chyta velmi neochotne - a ked je to prerusene, cinom to spojit nejde. Na dve cesty som dal lakovany drot z nejakej vrakovej cievky. Jedna nejakym zazrakom nebola prerusena.
Toto velmi pocinovat neslo. Nahnita med ma (po ocisteni Kontaktom 60) tmavu farbu a cin chyta velmi neochotne - a ked je to prerusene, cinom to spojit nejde. Na dve cesty som dal lakovany drot z nejakej vrakovej cievky. Jedna nejakym zazrakom nebola prerusena.
To záporné napětí bývalo ve vyšších hodnotách - myslím, že kolem -1,5V.
Tak se to třeba při zvyšování taky zvedlo, nebo stačil pouhý rozdíl potenciálů mezi stabilním záporným napětím a zvýšeným kladným.
Nevím, nejsem tady vůbec jistý v kramflecích.
A ještě ten rozdíl - drátek z cívky je lakovaný, cín na něj chytá neochotně.
Drátek vypletený z odsávací licny se pocínuje snad dřív, než se jej dotkneš hrotem![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tak se to třeba při zvyšování taky zvedlo, nebo stačil pouhý rozdíl potenciálů mezi stabilním záporným napětím a zvýšeným kladným.
Nevím, nejsem tady vůbec jistý v kramflecích.
A ještě ten rozdíl - drátek z cívky je lakovaný, cín na něj chytá neochotně.
Drátek vypletený z odsávací licny se pocínuje snad dřív, než se jej dotkneš hrotem
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Taky bych řekl, že problém nebyl přímo v LCD. Odhadoval bych svody v kondíkách nábojové pumpy nebo na desce kolem nich. Jestli je pod nějakým kondíkem sajrajt, tak to může zase začít zlobit, když to navlhne.
Naposledy upravil(a) Zaky dne 24 srp 2021, 10:43, celkem upraveno 1 x.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Taky si to prd pamatuju, ale nějaký předpotopní LCD fakt měly definované záporné napětí pro správnou funkci.
Rámcově třeba -5V?
Vím, že jsem kdysi hodně dáááávno rozkresloval topologii tohoto měniče na -V.
Rámcově třeba -5V?
Vím, že jsem kdysi hodně dáááávno rozkresloval topologii tohoto měniče na -V.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Setkal jsem se s tím u velkýho Sharp displeje 2 x 20 znaků v roce 1992. Řadič už to mělo stejnej jako maj ty dnešní ale konektor byl dvouřadej na krátký boční straně displeje. Možná ještě jeden najdu.
edit: tak jsem našel, tenhle má 2 x 40 z levý strany je 2 x 7 pinů pro data a +5V a z pravý 1 x 5 pinů na podsvícení a pro to záporný. Jede to i bez těch -5V ale za mrazu to zleniví a pokud se připojí záporný, tak to chodí jako v pokojový teplotě.
edit: tak jsem našel, tenhle má 2 x 40 z levý strany je 2 x 7 pinů pro data a +5V a z pravý 1 x 5 pinů na podsvícení a pro to záporný. Jede to i bez těch -5V ale za mrazu to zleniví a pokud se připojí záporný, tak to chodí jako v pokojový teplotě.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
LCD displeje se musí budit tak, aby střední hodnota napětí na každém segmentu byla za jednu budící periodu nulová. SS napětí způsobí rychlou degradaci kapaliny a segment většinou zčerná. Pokud se budí multiplexně, musí tam být více úrovní budícího napětí, aby byla tahle podmínka splněná. Běžně jedou měniče se čtyřmi úrovněmi. Prakticky se to řeší nábojovou pumpou v řadiči a externími kondenzátory. V řadiči je pak odporový dělič s analogovými buffery pro budící tranzistory.