Zapojení cívek ve 3 fázovém motoru
Moderátor: Moderátoři
Zapojení cívek ve 3 fázovém motoru
Zdravím, našel jsem starší 3 fázový elektromotor MEZ Mohelnice, chtěl jsem ho zapojit a vyzkoušet jestli funguje, ale nevím jak mám zapojit správně cívky na svorkovnici a k nim přívod, přiložím obrázek aby bylo vidět jak přesně to vypadá, jde o to že v motoru je svorkovnice, ale jednotlivé cívky z motoru z ní jsou odpojené, a já nevím jak je zapojit aby to fungovalo jak má. Jsou rozděleny barvami na černou bílou a červenou, s tím že každý vodič je tam 2x stejný a vždy ty dva stejné vodiče jsou jedna cívka protože mezi např. mezi oběma bílými naměřím ohmmetrem cca 28 Ohm, a tak to jse se všemi barvamy. Nevěděl by někdo jak zjistit jak to správně zapojit? A ještě mám jeden dotaz, motor má na štítku napsané že je na 380V, a má tam jen značku trojúhelníku, ale všuude na internetu vidím jen to že takové motory se zapojují jedině do hvězdy když jedou na 3 fáze, jak to teda je? Mám ho zapojit do trojúhelníku jak je to na štítku nebo do hvězdy?
Díky
Díky
Pokud to neni nejaky exoticky motor, zapoj to takto
https://490e6a84b0.clvaw-cdnwnd.com/ba6 ... 490e6a84b0
https://490e6a84b0.clvaw-cdnwnd.com/ba6 ... 490e6a84b0
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj. Zkontroluj ohmetrem, zda zapojení cívek odpovídá nákresu (pokud se v tom někdo šťoural a cívky nezapojil náhodou blbě) - ale začátky a konce budeš muset zjistit podle odběru. Plíšky můžeš nahradit propojkama, ale musí tam být.
Jinak by měl být v trojúhelníku (viz štítek) - pokud jej zapojíš do hvězdy, tak pojede na snížený výkon - takhle se rozbíhají výkonnější motory - napřed hvězda a potom trojúhelník. Za mých časů se tímto zapojením "týrali učni" na závěrečkách![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dodatek: Pokud nemáš možnost změřit odběr 3f motoru, po zapojení cívek dle plánku motor nikam nepřipojuj a nech si jej přeměřit ve specializovaném podniku.
Jinak by měl být v trojúhelníku (viz štítek) - pokud jej zapojíš do hvězdy, tak pojede na snížený výkon - takhle se rozbíhají výkonnější motory - napřed hvězda a potom trojúhelník. Za mých časů se tímto zapojením "týrali učni" na závěrečkách
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dodatek: Pokud nemáš možnost změřit odběr 3f motoru, po zapojení cívek dle plánku motor nikam nepřipojuj a nech si jej přeměřit ve specializovaném podniku.
našel jsem obrázek štítku stejného typu 4AP71-2S, ale tam je hvězda i trojúhelník . . .Artaban001 píše:Jinak by měl být v trojúhelníku (viz štítek) - pokud jej zapojíš do hvězdy, tak pojede na snížený výkon - takhle se rozbíhají výkonnější motory - napřed hvězda a potom trojúhelník.
zapojení cívek je správně
Motor určený k provozu do trojúhelníka se nesmí trvale provozovat do hvězdy. Velice snadno se totiž přetíží a shoří. Shořelých motorů, které měly být do trojúhelníka, ale nějaký moula je zapojil do hvězdy (tím nemyslím domácí kutily, těm bych to ani nevyčítal, ale kolegy elektrikáře) jsem už viděl dost. Pikantní je, že ve dvou případech způsobily požár (naštěstí byly oba v zárodku uhašené) a v jednom případě fatální smrt 22kW frekvenčního měniče, což taky není úplně levná záležitost. Průser je, že si toho vůbec nevšimne tepelné relé ani I2t ochrana, protože odebíraný proud je v tom případě menší než jmenovitý. Zareagoval by jedině termistor ve vinutí, pokud by tam byl a pokud by byl použitý.
TeslaPC:
Když je na štítku jasně vyraženo, že má motor být do trojúhelníka, tak má být do trojúhelníka a nediskutuje se o tom. NIKDY se motory nezapojují jenom do trojuhelníka nebo jenom do hvězdy. Zapojují se VŽDYCKY podle toho, na jaké napětí jsou navinuté, a na jaké napěťové soustavě se budou provozovat.
Typicky to může být u malých motorů 3x230V do trojúhelníka nebo 3x400V do hvězdy, nebo u větších motorů 3x400V do trojúhelníka a 3x690V do hvězdy (nebo v tomhle případě lze použít přepínání hvězda-trojúhelník pro rozběh). Takže se často (ne však vždycky) musí malé motory cca do 3kW zapojovat do hvězdy, a velké do trojúhelníka. Pokaždé ale podle štítku!
Výjimkou jsou dvourychlostní motory, které mají jinak uspořádané vinutí (třeba Dahlanderovo zapojení) a na standardní šestipólovou svorkovnici mají vyvedené jeho vrcholy nebo konce, plus odbočky. Přehozením propojek jako do hvězdy nebo do trojúhelníka se pak dostane buď hvězda - dvojitý trojúhelník, nebo dvojitá hvězda - trojúhelník, pokaždé s jinými otáčkami. Výkon je pak v menších otáčkách zpravidla o jednu řadu nižší, takže pak motor musí mít pro každé otáčky i jinou tepelnou ochranu. A pouze takový motor se provozuje na oboje zapojení vždycky na stejné napětí. Dělaly se hlavně na 3x380V, ty lze normálně provozovat na dnešních 3x400; ale taky na 3x500V, což je dnes v podstatě nepoužitelné (respektive leda jako hračka).
Malé motory běžně potkáš zapojené do trojúhelníka na 3x230V tam, kde jsou řízené jednofázově napájeným frekvenčním měničem - z toho totiž leze právě třífázových 230V.
TeslaPC:
Když je na štítku jasně vyraženo, že má motor být do trojúhelníka, tak má být do trojúhelníka a nediskutuje se o tom. NIKDY se motory nezapojují jenom do trojuhelníka nebo jenom do hvězdy. Zapojují se VŽDYCKY podle toho, na jaké napětí jsou navinuté, a na jaké napěťové soustavě se budou provozovat.
Typicky to může být u malých motorů 3x230V do trojúhelníka nebo 3x400V do hvězdy, nebo u větších motorů 3x400V do trojúhelníka a 3x690V do hvězdy (nebo v tomhle případě lze použít přepínání hvězda-trojúhelník pro rozběh). Takže se často (ne však vždycky) musí malé motory cca do 3kW zapojovat do hvězdy, a velké do trojúhelníka. Pokaždé ale podle štítku!
Výjimkou jsou dvourychlostní motory, které mají jinak uspořádané vinutí (třeba Dahlanderovo zapojení) a na standardní šestipólovou svorkovnici mají vyvedené jeho vrcholy nebo konce, plus odbočky. Přehozením propojek jako do hvězdy nebo do trojúhelníka se pak dostane buď hvězda - dvojitý trojúhelník, nebo dvojitá hvězda - trojúhelník, pokaždé s jinými otáčkami. Výkon je pak v menších otáčkách zpravidla o jednu řadu nižší, takže pak motor musí mít pro každé otáčky i jinou tepelnou ochranu. A pouze takový motor se provozuje na oboje zapojení vždycky na stejné napětí. Dělaly se hlavně na 3x380V, ty lze normálně provozovat na dnešních 3x400; ale taky na 3x500V, což je dnes v podstatě nepoužitelné (respektive leda jako hračka).
Malé motory běžně potkáš zapojené do trojúhelníka na 3x230V tam, kde jsou řízené jednofázově napájeným frekvenčním měničem - z toho totiž leze právě třífázových 230V.
Jinak si ty vývody vinutí můžeš klidně na svorkovnici narovnat třeba v pořadí bílá-červená-černá, a do druhé řady černá-bílá-červená. Prostě druhou řadu o jednu posunout a která barva vypadne na konci, tu dát na začátek. V principu je jedno, v jakém pořadí pak vinutí jsou. Začátek a konec téhož vinutí mají stejnou barvu.