Hledam audio limiter
Moderátor: Moderátoři
Hledam audio limiter
Hledam zarizeni, hotovy vyrobek. Audio limiter ktery vyrovna audio signal na urcitou uroven. Vezmu priklad. Cd prehravac s hdd. Na hardisku je ulozena muzika ktera jede stale dokola. Pres cd mechaniku se jednou za cas aktualizuje seznam skladeb. A hlasitost skladeb je ruzna. a tak by audio signal sel do zarizeni kde by se signal zesilil nebo zeslabil. Jde mi hlavne o hlasite nahravky ktere potrebuji ztisit. Dik.
software řešení je např. octimax, volume logic, sound solution - vše pluginy pro winamp asi to nejlepši co pro winamp existuje a je to real time podobně choděj ty nejnamakanější hardware mašiny ktery používají třeba v rádiu
další řešení je mp3trim pro kterej umí upravovat (normalizovat) hlasitost mp3 bez rekomprese
na webu jsem viděl i nějaký hardware kompresory asi za 4k stavba nějakýho dokonalejšího zařízení bude asi velmi obtížná, jednoduchá zařízení tohoto typu pouzívají některé mikrofony
možná jsem si třepil hubu zbytečně protože chceš něco jinýho ale to hw zařízení co chceš se bude podobat třeba tomu volume logic (ma to své nevýhody)
dost možná je dobré řešení mp3trim pro který upravuje hlasitost pro celé cd ne jenom pro skladbu a bez rekomprese je to taky výhoda
další řešení je mp3trim pro kterej umí upravovat (normalizovat) hlasitost mp3 bez rekomprese
na webu jsem viděl i nějaký hardware kompresory asi za 4k stavba nějakýho dokonalejšího zařízení bude asi velmi obtížná, jednoduchá zařízení tohoto typu pouzívají některé mikrofony
možná jsem si třepil hubu zbytečně protože chceš něco jinýho ale to hw zařízení co chceš se bude podobat třeba tomu volume logic (ma to své nevýhody)
dost možná je dobré řešení mp3trim pro který upravuje hlasitost pro celé cd ne jenom pro skladbu a bez rekomprese je to taky výhoda
http://194.213.36.145/inshop/zvukove-procesory/
http://www.imbir.pl/
http://novamusic.pl/index.php?cPath=48
http://www.audiofactory.pl/sklep/index. ... og&k_id=45
http://www.audio.prodejce.cz/index.php? ... t=05540389
http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-tes ... enec~2004/
tady něco dokonalejšího (pc se softem)
http://www.linearacoustic.com/octimax.htm
to co jsem psal v předchozím příspěvku za 4k s jedním vypinačem jsem nenašel
http://www.imbir.pl/
http://novamusic.pl/index.php?cPath=48
http://www.audiofactory.pl/sklep/index. ... og&k_id=45
http://www.audio.prodejce.cz/index.php? ... t=05540389
http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-tes ... enec~2004/
tady něco dokonalejšího (pc se softem)
http://www.linearacoustic.com/octimax.htm
to co jsem psal v předchozím příspěvku za 4k s jedním vypinačem jsem nenašel
Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.
To se mi docela líbilo.
Dík ! Zkoušel to někdo stavět ? Jak to chodí? Neničí to dynamiku hudby ?piitr píše:Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.
Takze zaprve: zkresluje to jako blazen -- ta dvojkombinace NPN tranzistoru se sice trochu kompenzuje, ale presto je dost nelinearni; dal -- je to dost choulostivy na nastaveni casovejch konstant a hlavne -- potrebuje to pred vstup predradit sledovac signalu z impedancnich duvodu.hrabosh píše:Dík ! Zkoušel to nìkdo stavìt ? Jak to chodí? Nenièí to dynamiku hudby ?piitr píše:Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.
U ALC se obvykle jedna o reseni dvou problemu, a to modulacnich spicek a dlouhodobeho premodulovani. Prvni problem resi limiter, ktery na kratky okamzik snizi amplitudu vystupniho signalu tak, aby se vesla pod limitaci. Pouzivaji se rychle napetim rizene rezistory, zpravidla nejaky JFET tranzistor. Druhy problem je slozitejsi, protoze omezeni musi bezet delsi dobu a miva za nasledek dynamicke zkresleni. Na druhou stranu, pokud z nejruznejsich duvodu potrebujete amplitudu signalu omezit a vite o kolik, muzete ji posleze zase zvednout. To se pouziva treba u nahravani na mgf. pasek.
Ovsem v uvodu dany problem je trochu jiny a kdysi jsem to resil taky -- hrani na diskotekach z nenaposlouchanych nahravek. Resi to drobna modifikace zapojeni z tohoto katalogoveho listu: http://www.tesla-blatna.cz/_soubory/opt ... optron.pdf
Z vlastni zkusenosti musim upozornit, ze je nutne zjistit, v jakem rozmezi napeti na LED je zmena odporu fotorezistoru linearni (a pracujte pri stale teplote, fotorezistor ma znacnou zavislost odporu na teplote. Pokud budete ALC montovat do koncoveho zesilovace, dejte ho co nejdal od chladice) a podle toho upravit ostatni soucastky, zejmena paralelni odpor 22k a odpor 10k na neinv. vstupu prvniho OZ. Ten 22k zrejme linearizuje odpor fotorezistoru, ja jsem v mem zapojeni pouzil neinvertujici zesilovac, vstupni delic a ev. odpor do serie s fotorezistorem (zesileni inv. zesilovace je >=1) aby pro 1V bylo zesileni OZ=1. Zapojeni snad nekde vyhrabu nebo obkreslim z plosnaku, dosahl jsem temer linearniho prubehu pro signaly 1 -- 2V (Umax). Ridici signal jsem odebiral primo z vystupu, ten druhy OZ jen obraci fazi a s diodami pracuje jako zdvojovac napeti.
Pokud nesezenete optoclen s fotorezistorem (nekupujte predrazene Vactroly), muzete si jej vyrobit z cervene LED, fotorezistoru a vhodne trubicky. Pozor na okolni svetlo -- optoclen musi byt svetlotesny. A merit a merit a merit -- linearni oblast nekterych fotorezistoru je dost uzka, prakticky budete potrebovat zmenu alespon o 10kOhm. Protoze jsem linej, nebudu ted prepocitavat volty na decibely, kazdopadne zesileni obvodu by nemelo byt vetsi, nez zeslabeni vstupnim delicem (ony ty digitalni zdroje mivaji vic, nez LINE, nekdy i 2,5V). Dalsi informace, cisla, hodnoty, vypocty, zduvodneni e-mailem na emmaster@hfis.tul.cz.
Jinak upozornuji, ze nejsem profik, vetsinu vlastnich konstrukci jsem vyrobil bastlenim bez hluboke znalosti teorie obvodu a to malo, co vim, jsem si precetl na obalech od zvykacek
Upřímně řečeno, vactroly považuju vhodné tam, kde je třeba řešit rychlou limitaci nebo nenáročnou kompresi o 10-20dB max. Je mnohem jednodušší aplikovat některý specializovaný obvod THAT nebo něco podobného. Dneska jsem testoval prototyp autoadaptivního limiteru pro podobné účely, jádro tvoří 2 chytré obvody a funguje to pěkně
Ten Trejbalův limitor je vhodný pro signály do řádu desítek mV, s dynamickým mikrofonem střední impedance to jde nastavit ke spokojenosti zvukaře a zkreslení není patrné. Pro signál od asi 200mV nahoru už to zkreslení slyšet je.
S vactrolem z Blatné je zapojení podobné, jen ten fotoodpor je zapojen místo té první BC238 (ta tam zůstane, ale nemá kolektor s bází vyvedené do signálové cesty). LEDka toho vactrolu se zapojí do kolektoru druhé BC238 v sérii s odporem 560 ohmů místo odporu 3k9.
Podotýkám, že napětí na LEDce je od okamžiku, kdy začne jen malinko žižlat, konstantní, saturační. Jas (a tedy vodivost fotoodporu) se nastavuje proudem.
Jo, a odpor v sérii se vstupem je vhodné zvětšit aspoň na 47k.
Žere to sice o něco víc, ale nezkresluje to ani při vstupním efektivním signálu 2V.
Upozorňuji ale na jednu věc: tento kompresor hlídá špičky, což znamená, že "řidší" signál, například řeč, se bude jevit o 8dB slabší, než hutná hudba se stejně vysokými špičkami.
Pro zdánlivě stejnou hlasitost bys potřeboval, aby kompresor nejvíce hlídal oblast kmitočtů, na které je ucho nejcitlivější (zhruba 250Hz - 4kHz), mimo toto pásmo mu má citlivost zvolna klesat. Samozřejmě modulační špičky, které pak projdou, mohou přemodulovat záznam, tak je pak nutné nastavit úroveň záznamu na asi -8dB pro vše. A zpomalit náběh například odporem mezi běžcem trimru 4k7 a kondíkem, aby na ty ostré špičky reagoval, až jich bude víc za sebou.
Prostě každý kompresor či limitor má konkrétní vlastnosti šité na míru a v jiné aplikaci právě tyto vlastnosti mohou být nežádoucí.
Záznam v některém digitálním formátu lze ale stejně úspěšně srovnat levně a softwarově, umí to například Nero: při vypalování ve formátu CDAudio si přece můžeš nastavit, že vše, co je slabší, než 60% a silnější, než 90%, se znormalizuje na 90%. A simulovat vypalování na harddisk. Viděl jsem to i v nějakém programu, co umí přímo komprimovaný formát, ale nepamatuju si, co to bylo. Rozdíl v hlasitosti do 3dB nepoznáš. A máš to doma, jen tomu dát ten čas na prosypání těch jedniček a nul kompresorem, který to znormalizuje.
S vactrolem z Blatné je zapojení podobné, jen ten fotoodpor je zapojen místo té první BC238 (ta tam zůstane, ale nemá kolektor s bází vyvedené do signálové cesty). LEDka toho vactrolu se zapojí do kolektoru druhé BC238 v sérii s odporem 560 ohmů místo odporu 3k9.
Podotýkám, že napětí na LEDce je od okamžiku, kdy začne jen malinko žižlat, konstantní, saturační. Jas (a tedy vodivost fotoodporu) se nastavuje proudem.
Jo, a odpor v sérii se vstupem je vhodné zvětšit aspoň na 47k.
Žere to sice o něco víc, ale nezkresluje to ani při vstupním efektivním signálu 2V.
Upozorňuji ale na jednu věc: tento kompresor hlídá špičky, což znamená, že "řidší" signál, například řeč, se bude jevit o 8dB slabší, než hutná hudba se stejně vysokými špičkami.
Pro zdánlivě stejnou hlasitost bys potřeboval, aby kompresor nejvíce hlídal oblast kmitočtů, na které je ucho nejcitlivější (zhruba 250Hz - 4kHz), mimo toto pásmo mu má citlivost zvolna klesat. Samozřejmě modulační špičky, které pak projdou, mohou přemodulovat záznam, tak je pak nutné nastavit úroveň záznamu na asi -8dB pro vše. A zpomalit náběh například odporem mezi běžcem trimru 4k7 a kondíkem, aby na ty ostré špičky reagoval, až jich bude víc za sebou.
Prostě každý kompresor či limitor má konkrétní vlastnosti šité na míru a v jiné aplikaci právě tyto vlastnosti mohou být nežádoucí.
Záznam v některém digitálním formátu lze ale stejně úspěšně srovnat levně a softwarově, umí to například Nero: při vypalování ve formátu CDAudio si přece můžeš nastavit, že vše, co je slabší, než 60% a silnější, než 90%, se znormalizuje na 90%. A simulovat vypalování na harddisk. Viděl jsem to i v nějakém programu, co umí přímo komprimovaný formát, ale nepamatuju si, co to bylo. Rozdíl v hlasitosti do 3dB nepoznáš. A máš to doma, jen tomu dát ten čas na prosypání těch jedniček a nul kompresorem, který to znormalizuje.
A co toto ? http://www.pira.cz/limiter.htm