Focení mobilem a foťákem - ????

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#31 Příspěvek od Crifodo »

Hubert_79 píše:Tak ono vše (i sebehloupější mobil nebo kompakt) fotí do RAW, otázkou pak je, co se zapíše na kartu
...
a vědět, co dělám a proč to s tím dělám.
V první řadě všechno začíná otázkou, jestli má daná scéna vyšší rozsah jasů než zvládá čip. Ani oko, které má vyšší dynamický rozsah, nezvládne v jediném pohledu současně odstíny oblak na letní obloze a stíny pod stolem.
Pokud scéna přesahuje možnosti čipu, nastává potom několik variant výběru z menšího zla.
Polarizační nebo přechodový šedý filtr řeší data ještě před záznamem, ale je to kus dalšího hardwaru se kterým musí aparát spolupracovat a manipulace s ním vyžaduje čas.
Dvojí/dílčí expozice vyžaduje tak nehybnou scénu, aby ta dvojí expozice mohla proběhnout.
Snížení dynamického rozsahu scény přisvětlením je reálné jen do výkonu příslušného zdroje světla, manipulace s odraznou deskou vyžaduje taky čas/pomocníka.
Souhrnně to objasňuje třeba https://www.4foto.cz/dynamicky-rozsah-a-kontrast-sceny/

V případě, že "data tam jsou" a optimalizace je jen záležitost softwarové manipulace, jde pak ještě o shodu příznivých okolností, hlavně o časovou náročnost podle rozložení motivů ve scéně atd. atd.
Fotografické vrstvy měly v tom jednu malou výhodu, díky pozvolnému zakřivení denzitometrických charakteristik si udělaly komprimaci samy a většinou pro oko přijatelně.
Na druhou stranu se dá očekávat zlepšování vlastností čipů (první digitály měly trapně malý dynamický rozsah), taky je ovšem pravda že čip docela stárne.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#32 Příspěvek od Hubert_79 »

Je to tak. Ovšem uvažujme fotografování běžným aparátem někde na výletě - tam se asi s dvojí expozicí babrat nebudeš, stejně tak nebudeš přisvětlovat reflektorem, kterým se běžně svítívá někde na fotbale.
Když už nějaký čas fotíš a znáš limity používané techniky, tak okem velmi dobře odhadneš, co a jak fotografovat a co z toho vyleze. Faktem je, že se dynamický rozsah u snímačů pozvolna zvětšuje. Fotil jsem poměrně pravěkými digitály a i novějšími a rozdíl tam je a mnohdy ne malý.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#33 Příspěvek od Osmdesat »

Ano, dnešní telefony surový signál ze snímače masivně zpracovávají. Ono by to ani jinak nešlo, protože ty fotky by jinak byly nekoukatelné a nikdo by telefonem nefotil. Byly by ještě horší než z obyčejného kompaktu. Je tam zapojená umělá inteligence, která rozpozná obsah scény a její jednotlivé části upravuje, aby barvy vypadaly přirozeněji a líbivěji. Masivní odšumování, čištění, korekce optický vad mizerného objektivu není třeba připomínat.
Pokud někdo prohlásí, že ten a ten telefon má lepší foťák, vlastně tím prohlašuje, že má sofistikovanější softwarové zpracování obrazového signálu.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#34 Příspěvek od p32 »

Základem u toho nakonec zůstává jen ten, co fotí a ví co a jak a potom ti ostatní, co to jen cvakají. Pro ty druhé byl digitál vždy lepší a taky to, že nacvakají více snímků a potom je z čeho vybírat.
Osmdesat píše:Pokud někdo prohlásí, že ten a ten telefon má lepší foťák, vlastně tím prohlašuje, že má sofistikovanější softwarové zpracování obrazového signálu.
Ale vůbec ne, jenom tím může myslet rozlišení 24Mpixelů oproti 3 Mpixelům staršího digitálu.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#35 Příspěvek od Osmdesat »

p32 píše:
Osmdesat píše:Pokud někdo prohlásí, že ten a ten telefon má lepší foťák, vlastně tím prohlašuje, že má sofistikovanější softwarové zpracování obrazového signálu.
Ale vůbec ne, jenom tím může myslet rozlišení 24Mpixelů oproti 3 Mpixelům staršího digitálu.
Myslel jsem tím, když někdo srovnává dva v současnosti vyráběné telefony. Snímače i optiku můžou mít stejné nebo podobné, ale výstupy se mohou lišit.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#36 Příspěvek od Hubert_79 »

Tak mnoho digitálních bez i zrcadlovek disponuje stejnými snímači, ono je zase tak tolik firem nevyrábí. Liší se pak samozřejmě následné zpracování, to má každá firma jiné.
Prošly mi prackama zrcadlovky se stejným snímačem (6 MPix, Sony), Nikon D70 a KM Dynax 5/7D. Výstup (i RAW) se lišil. Zejména barevné podání bylo jiné.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#37 Příspěvek od konosuke »

Panasonic DMC FX50 neostře mlží fotky, barva táhne dočervena
(hlavně v interiéru) je to nastavením nebo prostě - starý stroj
pomalu odchází, opotřebením?
Přílohy
v nalévárně.jpg
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#38 Příspěvek od Hubert_79 »

Žádný opotřebení. Vysoké ISO a blbě vyvážená bílá. Možná taky pohybová neostrost.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#39 Příspěvek od p32 »

Osmdesat píše:Myslel jsem tím, když někdo srovnává dva v současnosti vyráběné telefony. Snímače i optiku můžou mít stejné nebo podobné, ale výstupy se mohou lišit.
Tak to jsem asi nepochopil, protože pokud by se měly porovnávat dnešní foťáky s mobily, které mají i funkci focení, tak stále vyhrávají ty foťáky, ale ne každý na ně má.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#40 Příspěvek od EKKAR »

U mobilních foťáků mi vadí jejich strašně krátká optika, ohnisková vzdálenost v řádu jednotek mm dělá strašný nelineární zkreslení u krajů zornýho pole - a pak taky to, že největší rozlišení mají pořád u snímků s poměrem stran 4:3 - přestože nabízejí i poměr snímkovejch rozměrů 16:9 (1,7778 zaokrouhleně) a "full", což je obvykle něco kolem 15:7 až 15,5:7 (přibližně 2,15 až 2,2), tak ty "širokoúhlejší" formáty získávají formou oříznutí z původního 4:3 snímače. U zdánlivě obsažnějšího širokoúhlýho snímku pak je ve skutečnosti míň informačního obsahu, než v "klasickým" a jen těžko to jde omluvit tím, že foťák "sám odřezává zbytečný popředí a nebe nad objektem", když to je v reálu jinak. Platí to bohužel i pro kompakty a falešný zrcadlovky. Zřejmě ti výrobci snímačů obrazu nějak zaspali dobu nebo já jinak nechápu, proč teda ještě dneska, když už se TV nebo monitory s poměrem stran 4:3 minimálně 15 let vůbec nevyrábějí, obrazový snímače na tomhle formátu doslova "zamrzly" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#41 Příspěvek od Hill »

p32 píše:Základem u toho nakonec zůstává jen ten, co fotí a ví co a jak a potom ti ostatní, co to jen cvakají...
To je přesně ono. Kdo se umí koukat, udělá dobrou fotku jak s drahou zrcadlovkou, tak i levnější pastičkou, tedy kompaktem, když se navíc naučí respektovat jeho omezení a vnitřní život.
Všimli jste si, že kdysi byly zrcadlovky bez automatiky, tedy dnes by se řeklo "full manual", ve své třídě nejlevnější, zatímco dnes ty zrcadlovky, u nichž lze všechny automatiky vypnout a ovládat přístroj jako klasický foťák ručně, patří mezi ty nejdražší?
S tím rozlišením čipu od asi tak 5 Mpx výše se víc projevuje kvalita optiky, přece jen většina snímků neopustí obrazovku, takže paradoxně superzoom od Fuji s 5,1 Mpx čipem a vstupní čočkou o průměru 5 cm poskytne na 4K televizi podstatně lepší obrázky, než nějaký 16 Mpx kompakt s objektivem jen o málo světelnějším, než má dírková komora. Čitelnost toho podstatného objektu na obrázku lze totiž zvýraznit například využitím malé hloubky ostrosti, dosažitelné odcloněním objektivu velké světelnosti. Zatímco objektiv kompaktu, i když se zcela otevřenou clonou, kreslí ostře od dvou metrů do nekonečna, stejně zaostřený odcloněný objektiv s velkou světelností vykreslí ostře pásmo například jen od 3 do 4 metrů. Přebytek detailů před a za tím podstatným objektem na snímku z kompaktu či mobilu rozbije fotku. Mám vyzkoušené, že fotky "všude ostré" docela dost unavují zbytečnými informacemi, pokud se nedaly nějak eliminovat ještě před focením.
Je to pořád věc toho, čí ruka přístroj drží, a čí oko si dívá. Mobil oba orgány zbavuje nutnosti používat odhad, cit a cvik. Proto taky po netu běhají taková kvanta fotek, které neosloví.
Přiznávám, taky mobilem občas něco vyfotím, ale přednostně používám Lumixe, někde v batohu mám i nouzovku Packarda a, když zrovna nemám nic proti přebytečné zátěži, beru Prakticu se dvěma objektivy a filmem, kteréhož sehnání a zpracování v akceptovatelné kvalitě je stále obtížnější a nákladnější...

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#42 Příspěvek od Crifodo »

Stárnutí senzoru je diskutované a nerozhodné téma, kdysi jsem četl něco v tom smyslu že za to může hlavně "blednutí" barviv RGB filtru (Bayerova maska) čímž se zmenšuje barevná sytost a sw se ji pak snaží dopočítat nebo v horším případě interpolovat ze sousedních pixelů (to se u jednočipových aparátů asi děje vždycky).
Nevím co je na tom pravdy, ale u nového kompaktu Nikon mě kdysi ohromovala barevná věrnost obrazu až na úroveň jednotlivých pixelů, po pár letech se spíš domnívám, že tam vidím vysokou kompresi i tam, kde by neměla být.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od Hubert_79 »

EKKAR píše:Platí to bohužel i pro kompakty a falešný zrcadlovky. Zřejmě ti výrobci snímačů obrazu nějak zaspali dobu nebo já jinak nechápu, proč teda ještě dneska, když už se TV nebo monitory s poměrem stran 4:3 minimálně 15 let vůbec nevyrábějí, obrazový snímače na tomhle formátu doslova "zamrzly" ...
Nezamrzly. Máš pravdu, že kompakty a mobily mají snímač s poměrem 4:3. Ovšem zrcadlovky a bezzrcadlovky (výjimkou je Olympus a Panasonic systému Micro four-thirds, který má 4:3), ať již tzv. full frame (24×36 mm) nebo menší tzv. APS-C mají stejný poměr, jako měl kinofilm, tedy 3:2. Osobně mi tedy nejvíce konvenuje právě ono 3:2, 4:3 je divné a 16:9 (16:10) je zas nudle. Na monitoru mi naopak přijde nejlepší ono 16:10.
Hill píše:Všimli jste si, že kdysi byly zrcadlovky bez automatiky, tedy dnes by se řeklo "full manual", ve své třídě nejlevnější, zatímco dnes ty zrcadlovky, u nichž lze všechny automatiky vypnout a ovládat přístroj jako klasický foťák ručně, patří mezi ty nejdražší?
No, v těchto dobách bylo levnější vyrobit mechanickou zrcadlovku, kde byl výkřikem techniky spřažený expozimetr a měření s otevřenou clonou. Elektronika byla drahá.
Ručně ovládat jde i nejlevnější zrcadlovku i nyní, jen to mívá některé parametry (typicky ISO, WB, snímání jednotlivě/sériově...) kdesi v menu. Lepší modely to mají udělané tak, že nemusíš dát přístroj od oka, jen zmáčkneš příslušné tlačítko plus pootočíš kolečkem.
Na té "retro" vlně se veze Nikon, ten nabízí digitální bezzrcadlo s designem a ovládáním jako FM2.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#44 Příspěvek od Hubert_79 »

Crifodo píše: Nevím co je na tom pravdy, ale u nového kompaktu Nikon mě kdysi ohromovala barevná věrnost obrazu až na úroveň jednotlivých pixelů, po pár letech se spíš domnívám, že tam vidím vysokou kompresi i tam, kde by neměla být.
Máš (nejspíš) srovnání s něčím lepším. To bych za tím viděl.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#45 Příspěvek od ZdenekHQ »

Já na pracovní focení tady mám pořád po ruce Olympus SP-510UZ, sice už trochu šumí, ale má proti mobilu (pro mě) pořád svoje výhody.

Mobil je dobrej na "opičárny", ale nelze mu upřít ten "post-processing", fotky fakt vypadají líp. Teda někdy...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Odpovědět

Zpět na „Fotoaparáty, kamery a jiné optické přístroje“