Pájecí technika na SMD
Moderátor: Moderátoři
Pájecí technika na SMD
Potřebuju se vybavit technikou na pájení a odpájení SMD a nerad bych šlápnul do lejna s nákupem nějakých zgarbů. Takže dotaz na lidi, kteří s tím dělají a jsou schopni posoudit co, proč a nač.
Nejdřív horkovzduch. Vidím, že jsou turbíny v rukojeti a nebo v bedně a ještě větrákový a turbínový, což asi bude podobný a pak kompresorový. Co je podle Vás na bastlení pár destiček, nebo nějakou opravu ideální? Relace 3-5 tyček.
K tomu bych chtěl spodní předehřev. Na výběr jsou dotykáče a bezdotykový horkovzduchy a infráky. Tuším, že s dotykáčem asi oboustraně nebo hybrid osazený desky moc nepůjdou dělat. Četl jsem, že je lepší když dotykáč má vychlazovací plochu. Relace do 8 tyček.
Desoldery mám, buď tlakovou vyfukovačku a nebo Ersa Vac, jen jí opravit. Ale to je spíš na THT.
Co třeba pájecí pinzeta, ta asi není nutně potřeba pokud je horkovzduch s úzkou tryskou?
A co spotřebka, sadu antistatik pinzet mám, taky pinzetu s keramickejma hrotama. Olovnatou pájku 0,8 mm a pastu mám. Drátěnku a odsávací lanko taky.
Tavidlo mám Marmot 961. Je lepší pořídit něco jinýho?
Díky za názory praktiků, co s tím dělají.
Nejdřív horkovzduch. Vidím, že jsou turbíny v rukojeti a nebo v bedně a ještě větrákový a turbínový, což asi bude podobný a pak kompresorový. Co je podle Vás na bastlení pár destiček, nebo nějakou opravu ideální? Relace 3-5 tyček.
K tomu bych chtěl spodní předehřev. Na výběr jsou dotykáče a bezdotykový horkovzduchy a infráky. Tuším, že s dotykáčem asi oboustraně nebo hybrid osazený desky moc nepůjdou dělat. Četl jsem, že je lepší když dotykáč má vychlazovací plochu. Relace do 8 tyček.
Desoldery mám, buď tlakovou vyfukovačku a nebo Ersa Vac, jen jí opravit. Ale to je spíš na THT.
Co třeba pájecí pinzeta, ta asi není nutně potřeba pokud je horkovzduch s úzkou tryskou?
A co spotřebka, sadu antistatik pinzet mám, taky pinzetu s keramickejma hrotama. Olovnatou pájku 0,8 mm a pastu mám. Drátěnku a odsávací lanko taky.
Tavidlo mám Marmot 961. Je lepší pořídit něco jinýho?
Díky za názory praktiků, co s tím dělají.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Horkovzduch mám moře let Aoyue 850C. Není to špička (neškodila by zpětnovazební stabilizace teploty), ale dá se a je to držák. Umožňuje regulaci průtoku skoro od 0, což myslím turbína neumí. Taky je tišší.
Na velké věci používám plynule regulovatelnou horkovzdušnou pistoli s LCD displayem (ta už tu stabilizaci má).
Spodní předehřev nepoužívám, zatím byl potřeba jen ojediněle a skvěle ho zastoupí žehlička vzhůru nohama ve vhodném držáku. K regulaci buď její bimetalový termostat, nebo (když to chci přesněji) tak termočlánek zasunutý do malého otvoru v základně žehličky + externí PID regulátor.
Osobně SMD osazuju nejraději páječkou a pájkou s tavidlem (Solomon SL-20), nebo roztavením předem nanesené pasty taky onou páječkou. Horkovzduch používám primárně k demontáži, na přetavení mi zase tak k srdci nepřirostl.
Pájka na opravdu drobné věci je lepší ještě tenčí (0,5 až 0,6 mm).
Vakuovou pinzetu nepoužívám, jednou jsem to zkusil a nějak mi nesedla. Zato mám kvalitní klasické pinzety (nerez).
Plus různé pomůcky na přidržení či naopak přizvednutí součástí (vlastní výroby, tak jak to postupně vyžádala praxe).
Odsávací lanko používám z odizolovaných ultraohebných kabelů pro modelářské výkonové elektrorozvody, předem ho vždy potřu tavidlem (tím nikdy nešetřím). Tavidlo používám MTL468 a zatím jsem na lepší nenarazil.
Tato sestava je velmi dobře použitelná na opravy a kusovou výrobu. Samozřejmě sériová výroba je někde jinde, ale to mě nezajímá (kdyby, tak využiju nějakou externí službu).
Stejně je to všechno především o citu, zkušenostech a rukách.
Na velké věci používám plynule regulovatelnou horkovzdušnou pistoli s LCD displayem (ta už tu stabilizaci má).
Spodní předehřev nepoužívám, zatím byl potřeba jen ojediněle a skvěle ho zastoupí žehlička vzhůru nohama ve vhodném držáku. K regulaci buď její bimetalový termostat, nebo (když to chci přesněji) tak termočlánek zasunutý do malého otvoru v základně žehličky + externí PID regulátor.
Osobně SMD osazuju nejraději páječkou a pájkou s tavidlem (Solomon SL-20), nebo roztavením předem nanesené pasty taky onou páječkou. Horkovzduch používám primárně k demontáži, na přetavení mi zase tak k srdci nepřirostl.
Pájka na opravdu drobné věci je lepší ještě tenčí (0,5 až 0,6 mm).
Vakuovou pinzetu nepoužívám, jednou jsem to zkusil a nějak mi nesedla. Zato mám kvalitní klasické pinzety (nerez).
Plus různé pomůcky na přidržení či naopak přizvednutí součástí (vlastní výroby, tak jak to postupně vyžádala praxe).
Odsávací lanko používám z odizolovaných ultraohebných kabelů pro modelářské výkonové elektrorozvody, předem ho vždy potřu tavidlem (tím nikdy nešetřím). Tavidlo používám MTL468 a zatím jsem na lepší nenarazil.
Tato sestava je velmi dobře použitelná na opravy a kusovou výrobu. Samozřejmě sériová výroba je někde jinde, ale to mě nezajímá (kdyby, tak využiju nějakou externí službu).
Stejně je to všechno především o citu, zkušenostech a rukách.
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 24 led 2023, 19:21, celkem upraveno 1 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
- jindrichus
- Příspěvky: 31
- Registrován: 01 zář 2017, 02:00
Já si nemůžu vynachválit tuto pinzetu: https://www.tme.eu/cz/details/sa.5546am ... am-belzer/
Hodně záleží na to co chceš letovat. Jestli smd nebo smt, na jakém je to podkladu . A hlavně je to o rukách a použitém materiálu. Kdysi jsem si pořizoval páječky s co neužším hrotem a dnes raději letuji s kopytem s milimetrovou špicí. Předehřev téměř nepoužívám,, jen u desek kde je velký odvod tepla. A po letech zkoušení jsem nakonec zakotvil u obyčejného horkovzduchu s ventilátorem v rukověti. Ale jak říkám hlavní je se to naučit . Něco jako s pistolovou páječkou , kolik jejich uživatelů ze sta s ní skutečně umí udělat profesionální spoj.
Co tím básník myslel?bu2520 píše:Hodně záleží na to co chceš letovat. Jestli smd nebo smt,
SMD vs SMT
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
Tak to by mne zajímalo, co sis vytvořil, inspirace není nikdy dost... já mám pár tvarových pinzet, DIY malá šídla a dost často polohuju součástky miniaturním šídlem ze špendlíku ve versatilce a podobně.JirkaZ píše:...
Plus různé pomůcky na přidržení či naopak přizvednutí součástí (vlastní výroby, tak jak to postupně vyžádala praxe). ...
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Jedna pomůcka za všechny: malé součástky dorovnávám a hlavně přitiskávám před pájením pomocí pogo pinu vlepeného do ms trubičky (jako rukojeť).Sendyx píše:Tak to by mne zajímalo, co sis vytvořil, inspirace není nikdy dost... já mám pár tvarových pinzet, DIY malá šídla a dost často polohuju součástky miniaturním šídlem ze špendlíku ve versatilce a podobně.JirkaZ píše:...
Plus různé pomůcky na přidržení či naopak přizvednutí součástí (vlastní výroby, tak jak to postupně vyžádala praxe). ...
Proč ne pevný hrot (třeba ten špendlík)?
No protože přítlak má mnohem konstatnější sílu a působí na mnohem delší dráze bez ohledu na přesnou pozici ruky (dáno pružinkou v pogo pinu). To má za následek jednak to, že hrot tak snadno nesklouzne a dále i to, že ona síla může mít podstatně menší velikost (což zase může prospět součástce).
Předtím jsem používal ony pevné hroty a tohle je fakt jinde. Ale jako obvykle záleží na osobních preferencích - je prostě potřeba to vyzkoušet.
Mimochodem: už samotné pogo piny mají různá zakončení, takže nemusí jít o ostrý hrot. V případě nějakého tupého provedení lze dále udělat úpravy (třeba povlak ze silikonového kaučuku atd.).
Nejlepší je mít různá provedení po ruce a ta střídat dle potřeby a nálady.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.