Budici proud alternátoru

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#16 Příspěvek od Kremik »

Přetíženému alternátoru klesá napětí, tedy odevzdává menší výkon a úměrně tomu by mu měl tedy klesat kroutící moment, je to tak? Protože kde by se mu ten dodávaný přikon ztrácel? K tvorbě většího tepla není důvod, když vinutím ani diodami neteče větší proud.
Stejně tak u nepřetíženého alternátoru s konstantním odběrem by při zvyšování otáček měl krouťák klesat.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od kulikus »

Tak budicí proud teče do B+ altíku, jež jinak funguje jako výstup generovaného napětí/proudu. Oba tenké dráty jsem připojil přes 5W indikační žárovky na +10V (B+). Teprve pak začne téct do B+ altíku budicí proud. Při 12V si bere 280mA.
Edit: s rotorem v klidu
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 01:20, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#18 Příspěvek od misocko »

280mA je blbosť. Keď sa vieš dostať na uhliky, pomeraj odpor rotora. Z toho vieš ihneď ohmovym zákonom určiť maximalny budiaci prúd. Bude určite viac než 280mA.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od kulikus »

Podotýkám při 10V. Při buzení z aku 12,4V to bylo 640mA.
Uvedené budicí proudy jsem naměřil s rotorem v klidu.
Odpor rotoru byl myslím 3 ohmy.
Je možné, že regulátor zvýší budicí proud při utčitých otáčkách.

Ale ten altík (140A) po roztočení nic nedal. Až jiný (90A) rozsvítil po roztočení vrtačkou halogenku 55W zapojenou mezi B+ a kladný pól baterie.

Potřeboval bych zprovoznit ten altík 140A. Diody jsou vpořádku. Průraz vinutí na kostru není.
Jak se diagnostikuje zkrat ve vinutí?

Námět: vyvést střídavé 3f napětí přímo z vinutí, můstek nechat jen pro baterii a regulátor. Střídavé by šlo transformovat a nezničily by se diody při zkratu/přetížení.
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 22:22, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#20 Příspěvek od pepik9 »

Jestli ti jde proud do B+, tak je alternátor vadnej.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od kulikus »

Jde tam až po připojení LAMP na napětí, což je ok.

Je správný předpoklad, že u altíku nezáleží na směru otáčení rotoru?
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 23:24, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#22 Příspěvek od Artaban001 »

Transformátor pro alternátor by se stavěl dost blbě. Odhaduju, že je to šestipólový stroj a jeho otáčky jsou až několik tisíc ot/min a navíc hodně proměnné - beru jeho běžný provoz v automobilu, protože pohon ze stabilizovanýho spalováku má jen v elektrocentrálách, nebo powerpacích.
Jaký proud jde buzením alternátoru závisí na jeho provozním módu. Věřím, že i maximálně zatíženým alternátorem nejde plný budící proud, který by vyšel výpočtem podle odporu vinutí rotoru (buzení). Možná ještě při minimálních otáčkách, ale i zde má podle mě regulátor ještě mírnou rezervu a potom se buzení vypne a altík odbudí.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od kulikus »

Dle podkladů je budicí proud pulzní frekvenčně modulovaný. Je to slyšet jako pískání po připojení Lamp signálu, kdy začne téct budicí proud.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#24 Příspěvek od misocko »

Podľa datasheetu začína skutočne budenie až po dosiahnutí určitých otáčok altika. Budiaci obvod si kontroluje frekvenciu na jednej fáze, až od určitej začina budiť. Na smere otačania nezaleži, len pozor či niesu naklonené uhlíky a naklonenie vrtule chladenia.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od kulikus »

Prosím link na ten datasheet. Díky.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#26 Příspěvek od misocko »

Je vidieť že nečitate moje prispevky. Na predchadzajucej strane na konci som dal dva linky

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#27 Příspěvek od Artaban001 »

U altíku je putna, kterým směrem se točí. Ještě donedávna se v klidu (automobilní) altík předbuzoval přes kontrolku dobíjení, protože množství železa nedokázalo pojmout dostatek remanence na plnohodnotné nahození samobuzení. Velký altíky dokonce nemají ani uhlíky - budící cívka je na pevno a rotorový svazek plechů se otáčí na cívce. Takový altík se i sám nabudí. Akorát po delší odstávce, nebo při výměně je potřeba remanenci dobít přes vadasku (24V verze klasick elektromagnetická).
A jinak - altík taky dokáže pěkně vyhořet, pokud selže regulátor buzení a nebo díky závitovým zkratům.
PS. Malý domácí úkol: Jaký max frekvence musí usměrňovač autoalternátoru zpracovat, pokud je to, jak jsem výše psal 6. pólový stroj (3 pólové dvojice) Podle mě jsou to Khz.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#28 Příspěvek od pepik9 »

Příklad : motor má max 6000 ot/min, převod na alternátor 1:3 je 18.000 ot/min alternátoru, děleno 60 = 300 ot/s. když to vynásobíš počtem pólů, nedostaneš se ani na 1kHz.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od kulikus »

Misocko omluva, poslední link z předchozí diskuze unikl mé pozornosti. Stáhl jsem oba, otevřel jen ten první. :-(
Díky za ně, moc mi pomohly. Druhý link sedí na altík z Valeo, kde je jen jeden signál (LAMP) a B+.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od kulikus »

Když altík z Fabie 1 roztočím na 2800 ot/min rozsvítí kupu halogenek, ale při odpojení baterie se odbudí.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“