Přečtení programu z kazety v moderním PC

Software potřebné k práci s elektronikou

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#31 Příspěvek od judeware »

Kdybych našel na nalezené kazetě pískání, které by mi připomínalo záznam z MZ-800, nemávnul bych rukou, ale taky by to chtěl zkoumat (pořád lepší v zimě i takto kutit, ležli žvejkat dnešní TV komerci).

Pochyby nad vlastními záznamy/audio nahrávkami? Záleží soudruh od soudruha. :D Sharp MZ má interní kázo optimalizované pro data. Když jsem poprvé testoval kazety v ASAHI RD-830R (v ČSSR byl v prodeji pod dvěma/třemi jmény), uznale jsem kývnul. Indikátory jely naplno! Běžné zapůjčené audiokazely (nahrané komerčními jezevčíky s REC AUTO) vyhrávaly na -5 až nulu, se špičkami i výše, ale ojediněle. Mé záznamy z LP desek byly nastavené tak, aby nula byla pokud možno stabilně svítící, LED +3 aby pomrkávala a +6 blikala často. A "přeřvané" nebylo ani to ze Sharpa, ani to mnou na RD-830 pořízené. A dodnes se to dá poslouchat (resp. natáhnout do MZ-800).

(RD-830 má stupnici s hodnotami -20, -10, 0, +3, +6 [dB] -> deset LED. Řídí je obvod TA7666P, nedávno získaný Telefunken RC100 má japonská střeva, stupnici 2x hustší a obvod TA7667P navíc)


Ad indikace v dB - co vlastně představuje? Odpovídá napětí na výstupních cinčích? Publikuje se ledacos, ale nejčastěji to, že +6dB odpovídá 1,55V a má to být přípustné maximum (že nula odpovídá 0,775V píšou taky všude a je to mathemaťicky jasné). Kde? Za hlavami to nebude, pak následují první zesilovací stupně, všeiijaké korekce, výstupní zesilovač (nikoli výkonový)... Nikdy jsem se nedopátral, v čem to spočívá. Je tu analogie s jedním voltem obrazového signálu (je to tak z nějakých důvodů zavedené a šmytecz)?

"Čéče, já to mám cejchovaný až do plus deseti, heč!" - vybavl se mi rozhovor na téma lepších kazeťáků na konci 80. let. Spoluhovořící měl tuším AIWU s reverzní hlavou, dvěma hřídeli a nějakou diagnostikou napoprvé vložené kazety (BIAS fine?).

Rád bych si po desetiletích udělal jasno. Poradí nejvyšší Jarda?

Uživatelský avatar
DedVseved
Příspěvky: 492
Registrován: 01 črc 2019, 02:00

#32 Příspěvek od DedVseved »

ok1hga píše:
DedVseved píše:Už jsem se sice svých HiFi zbavil, ale normálky kazety byly po 25 letech tragické.
. . . protože jsi je "tragicky" sám nahrál. . . .
Proč bych je měl tragicky nahrát? Na CD jsem našel pomocí peak-search nejhlasitější místo, podle kterého nastavil úroveň nahrávky na decku a předmagnetizaci jsem nastavil podle doporučení od výrobce decku pro zrovna použitou kazetu. Co jsem udělal tragického?
Přílohy
deck.jpg

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#33 Příspěvek od judeware »

Praktikoval jsem to podobně, akorát špičku jsem musel odhadnout, anžto LP mi místo s maximem neprozradí. Asi jde spíš o to skladování bez občasného protočení. Kdo to poctivě dělá?

Uživatelský avatar
DedVseved
Příspěvky: 492
Registrován: 01 črc 2019, 02:00

#34 Příspěvek od DedVseved »

Kdysi jsem kazety používal hojně díky CD půjčovnám a ještě před pálenými CD jsem dokonce nahrával i na VHS (do šikmých stop), protože to mělo lepší kvalitu.

Uživatelský avatar
Mikras
Příspěvky: 471
Registrován: 04 zář 2019, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#35 Příspěvek od Mikras »

DedVseved píše:Kdysi jsem kazety používal hojně díky CD půjčovnám a ještě před pálenými CD jsem dokonce nahrával i na VHS (do šikmých stop), protože to mělo lepší kvalitu.
Dělal jsem to taky tak. Videa, která umí ze šikmých stop přehrávat, mám momentálně tři, ale všechny se stejnou chybou. Vezmou kazetu, vyplivnou ji zpět a vypnou se. V horším případě kazetu vezmou a už nevrátí... Tapedecky mám taky, ale blbě se do nich shánějí gumičky, a když už, tak vydrží sotva rok. Už to neumí vyrábět a ty napodobeniny nic nevydrží. Mám ještě Walkmana AIWA, který po 30 letech a jedné výměně jediného řemínku hraje a kazety zní perfektně i když už je tak často nepřetáčím. Prokopírování je slyšet jen na některých a nezhoršuje se to.

Dokonce jsem zaznamenal i prokopírování slyšitelné na LP desce. Zřejmě přepis z pásku a bylo to tam slyšet. :-D

TapeDeck AIWA AD-R470, který vlastním, má taky možnost korekce BIAS a u neznámých kazet se to dělalo tak, že se nahrával šum z FM rádia naladěného mimo stanice a porovnával se poslech záznamu šumu s "originálem", dokud to neznělo stejně.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#36 Příspěvek od samec »

TeslaPC píše:Zde posílám překopírovanou kazetu se záznamem: https://uloz.to/file/XZyPcBQRViFk/progr ... c+qGxlAD==
V čase 13:13 a 17:56 do toho někdo promluvil.
Nie je záznam na kazete "stereo", teda jeden kanál clock, druhý data? Čím si to prehraval?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#37 Příspěvek od Hill »

judeware píše:...Běžné zapůjčené audiokazely (nahrané komerčními jezevčíky s REC AUTO) vyhrávaly na -5 až nulu, se špičkami i výše, ale ojediněle. Mé záznamy z LP desek byly nastavené tak, aby nula byla pokud možno stabilně svítící, LED +3 aby pomrkávala a +6 blikala často...
...Ad indikace v dB - co vlastně představuje? Odpovídá napětí na výstupních cinčích?... ...Je tu analogie s jedním voltem obrazového signálu (je to tak z nějakých důvodů zavedené a šmytecz)?
Rád bych si po desetiletích udělal jasno...
No, Peťo, to teda nevím, já si to jasno dělám přes padesát let. A nejsem sám. Kdykoli se přiblížil nějaký záznamový formát svému fyzikálně dosažitelnému limitu za cenu, za kterou by našel zákazníky, objevil se nový formát, který je našel ještě rychleji.
Ale připomíná mi to kluky, kterým jsem v kroužku vysvětloval, že polovina napájecího napětí na výstupu komplementárního koncáku neznamená hazardní stav, ale naopak stav žádoucí. Pro ně už tehdy existovala jen logická nula, která byla mezi 0 V a 0,5 V, a logická jednička, která začínala kdesi kolem 3 V a končila na +5 V.
Uprostřed to byl hazardní stav.

Nula dB v elektroakustice může znamenat cokoli, a to podle účelu použití. Úroveň 775 mV je ve zvukařině pokládaná za 0 dB hlavně při propojování přístrojů.
V magnetickém záznamu se za 0 dB označuje úroveň signálu, kterou se vybudí pásek na nejvyšší úroveň, při které nepřesáhne zkreslení 3. harmonickou definovanou velikost. Podle kvality a určení přístroje se limit zkreslení stanoví od 1,5 % do 4 %, u strojů se záznamovou automatikou je přípustné i zkreslení vyšší.
Potíž je v tom, že pro každou záznamovou rychlost se volí jiný kmitočtový průběh záznamových korekcí, proto se ta nula nastavuje při frekvencích obvykle 333 Hz, na vyšší rychlosti pak až 1 kHz, prostě v oblasti, kde se záznamová korekce ještě neuplatňuje. A nikdy během výroby magnetofonů se experti nedohodli, zda je lepší indikátor zapojený před korekcemi, nebo za nimi. A také se řešily dynamické vlastnosti indikátoru, kolik % úrovně ojedinělé špičky stihne indikátor ukázat, a jak moc je to krátkodobé přebuzení slyšet.
Je samozřejmě žádoucí dostat na pásek zvuk co nejsilnější, protože zdola je záznam limitovaný šumem pásku, a je škoda se připravit u každý decibel odstupu signál/šum. Ale nejde to zvedat záznamovou úroveň podle libosti, protože od určité úrovně jen roste zkreslení, ale ne hlasitost.
O výstupním napětí na výstupu magnetofonu ale ta úroveň neříká, jestli bude zrovna 775 mV, jestli bude dvojnásobná, nebo jiná.
Na vstupu může být citlivost popsaná, jako lepší, než 300 mV, nebo třeba 1 mV / 10 kΩ, protože se jedná o vstup pro záznam z rádia, v němž má "diodový výstup" charakter zdroje konstantního proudu, inu pozůstatek evropských norem.

Za další: citlivost různých pásků je při jednotném nastavení parametrů záznamu různá, tedy záznam v úrovni 0 dB může mít při snímání obecně odlišnou úroveň. U zvuku hraje roli i jeho spektrální složení.
Někdy je indikátor úrovně při snímání jen zbytečným efektem, pro některé uživatele bych ho prohlásil za přímo škodlivý. Údaj, jaký ukazuje při snímání, může být užitečný u profesionálních strojů, pro domácí magnetofony je bezcenný.

Že z jezevčíka máš záznam s úrovní -6 dB? To je normální jev u mazání magnetem a stejnosměrné předmagnetizace: využívá jen jednu polaritu z celé magnetizační křivky. Slušné přístroje pracují s vf mazáním i předmagnetizací, využívají obě poloviny křivky, tedy při snímání poskytují dvojnásobné napětí.

A záznam dat? Tam si můžeš obvykle dovolit větší zkreslení, tedy záznam můžeš "nakrmit" i o nějaký decibel výše, protože to, dokud nedojde při snímání k zákmitům v důsledku příliš strmých hran, nevadí například Spectru, Sordu ani Sharpu, protože ty dekódují jedničky a nuly podle doby mezi následujícími průchody průběhu napětí nulou. A do jisté míry to nevadí ani Atari, který používá kmitočtovou modulaci, a ten základní tón zpracuje.

Uživatelský avatar
DedVseved
Příspěvky: 492
Registrován: 01 črc 2019, 02:00

#38 Příspěvek od DedVseved »

Mikras píše:
DedVseved píše:Kdysi jsem kazety používal hojně díky CD půjčovnám a ještě před pálenými CD jsem dokonce nahrával i na VHS (do šikmých stop), protože to mělo lepší kvalitu.
.........
TapeDeck AIWA AD-R470, který vlastním, má taky možnost korekce BIAS a u neznámých kazet se to dělalo tak, že se nahrával šum z FM rádia naladěného mimo stanice a porovnával se poslech záznamu šumu s "originálem", dokud to neznělo stejně.
Já měl prvně dvouhlavý deck a potom tříhlavý, takže jsem během zkušební nahrávky přepínal mezi ní a zdrojem, kde předmagnetizaci jsem reguloval podle sluchu, ale ten deck už záhy nahradily zmíněné VHS (nějaký Thomson), pálená CD a další.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#39 Příspěvek od judeware »

samec píše:Nie je záznam na kazete "stereo", teda jeden kanál clock, druhý data? Čím si to prehraval?
Ale takhle to přece na osmibiťácích nebylo. Datarecordéry byly mono a domácí stereo AV stroje měly přiváděné audio do obou kanálu (stejné). A obsah se při čtení dešifroval z jediného "streamu".

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#40 Příspěvek od judeware »

O výstupním napětí na výstupu magnetofonu ale ta úroveň neříká, jestli bude zrovna 775 mV...
Pak bych to mohl vidět, jako ekonometry v autech - oba něco orientačně ukazují, ale ne exaktně. Vždycky mi bylo jasné, že indikátory u netejpdeků jsou spíš takovou "barevnou hudbou". Ale u Asahi RD-830 byl vztah při/po záznamu poměrně důvěryhodný (např. po = 0,8 × při).

Zajímalo by mě, jak by ukazovaly dva tape decky různých značek při přehrávání jedné společné zkušební kazety. :?:
Že z jezevčíka máš záznam s úrovní -6 dB?
Nejen u jezevčíka. I u jiné komerce s automatickým stavěním úrovně záznamu (při reprodukci na RD-830).

Ad pojem korekce - ani o významu těch 120µs/70µs jsem se nikdy pořádně nedočetl.

Význam snímače HALF z tématu o řemíncích do Sony nikdo nezná?
Naposledy upravil(a) judeware dne 08 črc 2023, 22:45, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#41 Příspěvek od Sandal »

TeslaPC: Zkoušel si kontaktovat Z. Houšku? Na youtube jako "techstory".
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#42 Příspěvek od PotPalo »

samec píše:Nie je záznam na kazete "stereo", teda jeden kanál clock, druhý data?
Čo som to pozrel cez GoldWave, tak obidva kanály sú rovnaké. Teda aspoň na tých miestach kde som pozeral, neporovnával som to celé.

Môže to byť niečo pre ZX81. Tam bola pôvodná LOAD rutina strašne pomalá, tak sa vyrábali kadejaké vlastné TURBO rutiny. A toto môže byť nahraté nejakou takou.

To čo sa tam hovorí by mohlo naznačovať niečo o obsahu.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#43 Příspěvek od judeware »

To čo sa tam hovorí by mohlo naznačovať niečo o obsahu.
Tuhle fikanost měl jeden kopírovací program pro MZ-800 (Intercopy V1.0, autor Marek Šmihla). Na začátku záznamu zazněl název programu, např. "Flappy" (psaná podoba, nikoliv se správnou výslovností, takže ne anglicky "flepy", nýbrž "flappy" se dvěma p). V programu byla rutina se syntézou hlasu přesměrovaná na bitový port "CMT: write" (původně na repro ve spoustě jiných programů). Po odříkání názvu to vypískalo vlastní digitální data. Když se pak program hledal na klasickém kazeťáku, slyšitelný název byl vodítkem.


Pokud by to bylo pro ZX81, tak na to nástroje určitě někdo má.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#44 Příspěvek od samec »

judeware píše:
samec píše:Nie je záznam na kazete "stereo", teda jeden kanál clock, druhý data? Čím si to prehraval?
Ale takhle to přece na osmibiťácích nebylo. Datarecordéry byly mono a domácí stereo AV stroje měly přiváděné audio do obou kanálu (stejné). A obsah se při čtení dešifroval z jediného "streamu".
Ale boli aj "stereo" záznamy. Napríklad KZD-1. Neustále pískanie nasvedčuje, že mohlo ísť o podobný spôsob záznamu. KZD1 nemá ani tónovú kladku. Rýchlosť záznamu sa mení s množstvom navinutej pásky. Synchronizáciu zabezpečujú stále prítomné synchronizačné impulzy v stereo zázname. Nie sú potrebné zložité synchronizačné obvody ani extrémne presná záznamová rýchlosť. V hentom zázname rýchlosť tiež počuteľne kolíše. Ale z KZD1 to nebude, lebo na začiatku aj o pol hodinu neskôr je rýchlosť záznamu rovnaká.
Přílohy
dáta - detail
dáta - detail
synchronizácia - detail
synchronizácia - detail
signál s dátami
signál s dátami
synchronizačný signál (hvízdanie)
synchronizačný signál (hvízdanie)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#45 Příspěvek od Hill »

judeware píše:
Že z jezevčíka máš záznam s úrovní -6 dB?
Nejen u jezevčíka. I u jiné komerce s automatickým stavěním úrovně záznamu (při reprodukci na RD-830).

Ad pojem korekce - ani o významu těch 120µs/70µs jsem se nikdy pořádně nedočetl.
S tou úrovní je to jednoduché: i když jsem přepsal záznam do Audacity, jsou špičky na úrovni kolem -6 dB, i když indikátory ukazovaly nulu. Stejně to dělá i automatika.
Normální hudební signál má totiž střední úroveň (VU) typicky -8 dB pod vrcholovou. Nemá takovou energetickou hustotu, jako souvislý tón, kterému je nakonec i záznam dat z počítače velmi podobný. Jinak řečeno - souvislý tón stihne zvednout a udržet ručičku indikátoru, jako dokrmovat automatiku.
Ale indikátory jsou nastavované tak, aby ukázaly co nejvíc ze špičkové úrovně. Ručkové stěrače s tím mají problém, proto se doplňují elektronickým zapojením pro dlouhý odběh. Přesto ani to nestačí, proto neexistuje mechanický indikátor, který by vyhověl pro každý druh signálu stejně dobře. Leda jejich kombinace, kterou si oblíbil Sony a nakonec ji použili i jiní - ručky ukazují něco mezi VU a špičkami a indikace špiček je zvlášť. A ještě taková, že ukazuje přebuzení o 3 dB teprve, je-li delší, než 20 ms, přebuzení o 6 dB musí trvat nejméně 5 ms, jinak si jich také nevšímá. Ostatně podobně se chovají i elektronické indikátory s LED. Usměrňovače signálu také pracují do nějaké kapacity, tak mají také nějakou setrvačnost. Sice menší, než mechanické indikátory, přesto ji mají.
Význam snímače HALF z tématu o řemíncích do Sony nikdo nezná?
To vlákno jsem nenašel, ale podle obrázku jde o desku vstupů logiky.
Rozmazaně jsou vidět pérové svazky blokování záznamu, rozlišení kazet s páskem typu CrO₂ (IEC-II) a Metal. A vpředu to vypadá na reflexní optosnímač pohonu přivíjecího unašeče, na něm bude odrazná růžice přerušující světelný tok, dokud se pásek navíjí. Když se navíjení zastaví, musí logika vypnout kazeťák, aby nezničil pásek.

K časovým konstantám 120 µs / 70 µs u kazeťáků nebo 120 µs / 90 µs / 50 µs / 35 µs: přečetls toho teda hodně málo.
To jsou zlomy snímací charakteristiky, protože kvůli kompatibilitě byly optimalizované a mezinárodně normalizované průběhy zkratového magnetického toku zaznamenaného na pásku, tedy s nutností ho příslušně korigovat při snímání, pro různé rychlosti posuvu resp. pro různý materiál aktivní vrstvy pásku. Tuto časovou konstantu tau=R*C musí mít obvod RC, který signál ze snímací hlavy "narovná".
Přílohy
Ukázka záznamu z kazety (hlavička programu ZX Spectrum) podle indikátorů v úrovni 0 dB.
<br />Hudba takto nasamplovaná běždě k hodnotě 1,0 dosahuje.
Ukázka záznamu z kazety (hlavička programu ZX Spectrum) podle indikátorů v úrovni 0 dB.
Hudba takto nasamplovaná běždě k hodnotě 1,0 dosahuje.
Žlutě normalizované snímací charakteristiky podle IEC, ostatními barvami skutečné, zohledňující parazitní vlastnosti snímací hlavy.
Žlutě normalizované snímací charakteristiky podle IEC, ostatními barvami skutečné, zohledňující parazitní vlastnosti snímací hlavy.

Odpovědět

Zpět na „Software“