Náhrada Tesla VM2202
Moderátor: Moderátoři
Náhrada Tesla VM2202
Dobrý den,mám gramofon Tesla NZC 160 s vložkou VM 2202 a chystám se ji vyměnit.Chtěl bych se zeptat,jestli do tohoto gramofonu(šasi HC 16)mohu použít vložku Ortofon OMB5E.Tu plastovou vážku na svislou sílu mám,takže vyvážení není problém.Jde mi o to,jestli ta přenoska snese toto levné šasi.Jestli jsem dobře pochopil,tak to není tak špatné šasi(řemínkový náhon,zvedáček),ale i tak,nebo mám použít vložku Ortofon OMB5?Děkuji za odpovědi.
Tak děkuji za rady,té OMB5E jsem se bál z toho důvodu,že snad je citlivější a může desku poškodit.Takže ji použiji.Původně tam byla VK4204,ale na té po dvou dnech používání odešel jeden kanál.Tak jsem sehnal starší použitou VM2202 a je to zatím v pořádku.Já stejně mám ve sbírce především desky od Supraphonu,takže nepotřebuju velký HIFI protože z těchto desek stejně mnoho vysokých tónů nevytáhnu.A mám pár desek od firmy AMIGA(NDR),a ty jsou na tom co se týče kvality zvuku mnohem lépe.
Abys nežil v omylu: mnoho světových firem si u nás dodnes nechává nejen lisovat vinylové desky, ale i řezat matrice. A dělalo se to tak i v dobách, kdy ještě lisovny po světě nestíhaly lisovat.
Desky z GZ (bez ohledu na to, co je na nich za etiketu, supraphonských ale bylo nejvíc) se dobře vyvážely. Dodnes najdeš v inzerátech poptávku po Czech vinylu.
Prostě desky Supraphon nejsou o nic horší, než desky jiných firem, často i lepší.
Taky pár Amig mám, ale že by byly lepší? To bych neřekl. Tehdy ani dnes. Možná to zkreslení výšek navozuje dojem, jako by jich bylo víc. A taky, samozřejmě, záleželo vždy a všude na zvukaři, jaký záznam pro řez připravil.
Desky z GZ (bez ohledu na to, co je na nich za etiketu, supraphonských ale bylo nejvíc) se dobře vyvážely. Dodnes najdeš v inzerátech poptávku po Czech vinylu.
Prostě desky Supraphon nejsou o nic horší, než desky jiných firem, často i lepší.
Taky pár Amig mám, ale že by byly lepší? To bych neřekl. Tehdy ani dnes. Možná to zkreslení výšek navozuje dojem, jako by jich bylo víc. A taky, samozřejmě, záleželo vždy a všude na zvukaři, jaký záznam pro řez připravil.
To s tím zvukařem bude asi pravda,a navíc já mám potenciometr hloubek a výšek téměř na maximu,tak to zkresluje,zkoušel jsem tu Amigu zapnout s potenciometry na středu a hrálo to jako supraphon,desky supraphonu si myslím mají delší životnost celkově,mám také několik desek od Balkantonu,a jedna z nich se už nedá poslouchat.No uvidím až tam dam tu ortofonku s eliptikou.
To bys musel posuzovat podle nových, ještě nehraných, desek. Jak tou drážkou projelo víckrát kdovíjak opotřebované kopyto, už se víc projeví vliv toho, jak dobře bylo to kopyto mazané sazemi v hmotě desky, jak velké plošky mělo vybroušené po stranách, jaký byl přítlak na to kopyto a jaká poddajnost systému. A na posouzení kvality desky můžeš zapomenout, protože výšky v drážce jsou zažehlené, došlo k plastické, tedy nevratné deformaci, aneb deska je ohraná.
Tak děkuji za rady,té OMB5E jsem se bál z toho důvodu,že snad je citlivější a může desku poškodit.Takže ji použiji.Původně tam byla VK4204,ale na té po dvou dnech používání odešel jeden kanál.Tak jsem sehnal starší použitou VM2202 a je to zatím v pořádku.Já stejně mám ve sbírce především desky od Supraphonu,takže nepotřebuju velký HIFI protože z těchto desek stejně mnoho vysokých tónů nevytáhnu.A mám pár desek od firmy AMIGA(NDR),a ty jsou na tom co se týče kvality zvuku mnohem lépe.
Je v tom nejakej "hokej" mluvi se zde o krystalove vlozce VK pak vymena za magnetodynamku VM.
Je v tom nejakej "hokej" mluvi se zde o krystalove vlozce VK pak vymena za magnetodynamku VM.
Nějaký předzes tam má, kdyby dal magnetodynamiku jen tak na blind na místo krystalky, nehrálo by mu to takřka vůbec. Jestli se nemýlím, tak tyto gramofony byly vybaveny preampem s možností přepnutí na provoz jak s krystalovou/keramickou přenoskou, tak s magnetodynamikou.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
V prvom rade sa ubezpec, aka prenoska tam ma byt.
Podla mna krystalka.
Rozdiely medzi krystalkou a magnetodynamickou prenoskou su velmi velke a nemozes ich zamenit.
Uplne rozdielne urovne signalu!, uplne ina prenosova chrakteristika (preto magnetodynamicka prenoska musi mat predrosilnovac s charakteristikou RIAA!), a hlavne v konecnom dosledku uplne ina pritlacna sila ktora je dana uz samotnou konstrukciou grama.
To sa takmer neda poriesit.
Predzosilnovac tam moze mat (mozno na mikrofon, ale ten nema Riaa), ale pritlak neprepne!
Cela konstrukcia ramienka je primitivna, urcena pre krystalky.
Podla mna krystalka.
Rozdiely medzi krystalkou a magnetodynamickou prenoskou su velmi velke a nemozes ich zamenit.
Uplne rozdielne urovne signalu!, uplne ina prenosova chrakteristika (preto magnetodynamicka prenoska musi mat predrosilnovac s charakteristikou RIAA!), a hlavne v konecnom dosledku uplne ina pritlacna sila ktora je dana uz samotnou konstrukciou grama.
To sa takmer neda poriesit.
Predzosilnovac tam moze mat (mozno na mikrofon, ale ten nema Riaa), ale pritlak neprepne!
Cela konstrukcia ramienka je primitivna, urcena pre krystalky.
Fero7, podle origo manuálu byl NZC160 osazován vložkou VM2202 - a to je MAGNETODYNAMIKA. Konstrukce ramínka umožňovala instalaci dvou typů hlavičky - jedné s bočními drážkami pro nasazení krystalky řady VK43xx, druhé s "půlpalcem" na 2 svislé šroubky k upevnění standartní magnetodynamiky. Šroubovací protizávaží pak doplňovalo sestavu. Ano, vyvážit rameno a nastavit potřebný přítlak pro VM přenosku chvíli trvalo, ale šlo to. Kvůli této variabilitě byla uzpůsobena i konstrukce preampu - měl přepínané zesílení, větší pro VM, menší pro VK. Ano, byla to silně kompromisní konstrukce, ale ve své době to řešilo hodně problémů.
Navíc Tvé tvrzení, že pouze magnetodynamika musí mít korekci podle RIAA je holý nesmysl - RIAA je typ korekce, používaný při nahrávání mástru pro tvorbu matric gramodesek, aby se vyrovnala výchylka rycího hrotu při basových tónech s výchylkou při vysokých tónech. Pokud by se ponechalo původní amplitudové rozložení, silné basy by zabraly moc místa na desce nebo by se drážky vzájemně prořízly; naopak výšky by nebyly vůbec reprodukovatelné, protože podle jednoho z pramenů by výchylka hrotu pro jejich zaznamenání a reprodukci byla srovnatelná s velikostí molekuly vinylu. Výšky se proto při záznamu zesilují, basy zeslabují - při reprodukci je korekce opačná. Vedlejším efektem je potlačení šumu obdobné systému Dolby B. Důležité ale je, že krystalové přenosky jsou vyráběny tak, že jejich mechanická konstrukce vinou rezonančních charakteristik celého systému přenosky udělá onu korekci z větší části mechanickou cestou, takže v předzesilovači je spíše zdůrazněna potřeba vysokého vstupního odporu, než nějaká extra elektronická korekce. Magnetodynamická přenoska pak z důvodu větší vlastní linearity v porovnání s keramickou/krystalovou přenoskou speciální korekční předzesilovač nutně potřebuje.
Navíc Tvé tvrzení, že pouze magnetodynamika musí mít korekci podle RIAA je holý nesmysl - RIAA je typ korekce, používaný při nahrávání mástru pro tvorbu matric gramodesek, aby se vyrovnala výchylka rycího hrotu při basových tónech s výchylkou při vysokých tónech. Pokud by se ponechalo původní amplitudové rozložení, silné basy by zabraly moc místa na desce nebo by se drážky vzájemně prořízly; naopak výšky by nebyly vůbec reprodukovatelné, protože podle jednoho z pramenů by výchylka hrotu pro jejich zaznamenání a reprodukci byla srovnatelná s velikostí molekuly vinylu. Výšky se proto při záznamu zesilují, basy zeslabují - při reprodukci je korekce opačná. Vedlejším efektem je potlačení šumu obdobné systému Dolby B. Důležité ale je, že krystalové přenosky jsou vyráběny tak, že jejich mechanická konstrukce vinou rezonančních charakteristik celého systému přenosky udělá onu korekci z větší části mechanickou cestou, takže v předzesilovači je spíše zdůrazněna potřeba vysokého vstupního odporu, než nějaká extra elektronická korekce. Magnetodynamická přenoska pak z důvodu větší vlastní linearity v porovnání s keramickou/krystalovou přenoskou speciální korekční předzesilovač nutně potřebuje.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
EKKAR: RIAA nie je nezmysel! Komu je to jedno, tak si kludne moze dosky prehravat aj cez plechovku.
... "vysokého vstupního odporu" - pozor! je to trochu inak.
VM... maju signal par mV. Zapajaju sa do vstupov s predzosilnovacom pre gramo. Tieto vstupy maju predzosilnovac s charakteristikou RIAA
(napr. http://www.avelmak.sk/index.php?lm=142& ... ticle=6520 ,
http://www.avelmak.sk/index.php?lm=729& ... icle=18060 )
VK... maju signal par stoviek mV. Pripajaju sa do linkovych vstupov.
Vstupny odpor je az druhorada zalezitost.
... "vysokého vstupního odporu" - pozor! je to trochu inak.
VM... maju signal par mV. Zapajaju sa do vstupov s predzosilnovacom pre gramo. Tieto vstupy maju predzosilnovac s charakteristikou RIAA
(napr. http://www.avelmak.sk/index.php?lm=142& ... ticle=6520 ,
http://www.avelmak.sk/index.php?lm=729& ... icle=18060 )
VK... maju signal par stoviek mV. Pripajaju sa do linkovych vstupov.
Vstupny odpor je az druhorada zalezitost.