Měřič kapacity olověného akumulátoru
Moderátor: Moderátoři
Měřič kapacity olověného akumulátoru
Nemáte někdo postavený nějaký jednoduchý měřič kapacity olověného startovacího akumulátoru 12V? Aby se autobaticky odpojil po snížení na určité mezní napětí a bylo možné následně přečíst kapacitu, resp. čas...
Vím, že teď bylo v modrém PE/AR 5/2005 nějaké docela elegantní zapojení, ale je to dost složité a tedy i stavba a shánění součástek by zabralo hodně času.
Nebo jak zjišťujete, že se aku začíná blížit ke svému konci?
Nevím, zda mi akumulátor neodchází, dnes ráno to udělalo při prvním startování jen bla, při druhém obdobně a teprve při třetím to motor protočilo a ten naskočil. Ale možná byl jen zalehlý motor či nějaké ložisko apod.
Aku o víkendu nabiju a uvidím (naposled jsem nabíjel asi před dvěma měsíci, do práce jezdím denně delší trasy).
Vím, že teď bylo v modrém PE/AR 5/2005 nějaké docela elegantní zapojení, ale je to dost složité a tedy i stavba a shánění součástek by zabralo hodně času.
Nebo jak zjišťujete, že se aku začíná blížit ke svému konci?
Nevím, zda mi akumulátor neodchází, dnes ráno to udělalo při prvním startování jen bla, při druhém obdobně a teprve při třetím to motor protočilo a ten naskočil. Ale možná byl jen zalehlý motor či nějaké ložisko apod.
Aku o víkendu nabiju a uvidím (naposled jsem nabíjel asi před dvěma měsíci, do práce jezdím denně delší trasy).
Auto Ford Escort kombi 1.8i 16V, výroba 04/1996. Aku nepůvodní, nevím jak stará, auto mám z bazaru cca 1,5 roku, aku je FRAM 65 Ah (je mi jasné, že je to přiliš velká kapacita, má být 44-50Ah, ale bylo to tam).
Dobíjení zdá se v pořádku, kolem 13,8 V na aku. Napětí na aku naprázdno před minulým dobíjením cca 12,5V.
Aku vcelku bez problémů dvě zimy, jen tuto zimu jsem často nastartoval napodruhé, přesněji - poprvé protočilo, naskočilo a hned chcíplo, napodruhé již v pořádku.
Stav tacho cca 95 000, reálně předpokládám 195 000 km.
Dobíjení zdá se v pořádku, kolem 13,8 V na aku. Napětí na aku naprázdno před minulým dobíjením cca 12,5V.
Aku vcelku bez problémů dvě zimy, jen tuto zimu jsem často nastartoval napodruhé, přesněji - poprvé protočilo, naskočilo a hned chcíplo, napodruhé již v pořádku.
Stav tacho cca 95 000, reálně předpokládám 195 000 km.
No pri tych 195 000 km by to uz mohol byt aj starter. Pomohlo by, keby si vtedy, ked Ti to nestartuje mohol skusit nastartovat auto cez kably z ineho auta. Dalo by sa overit, ci je to starter alebo akumulator. Neskusal si merat napatie v palubnej sieti, ked rozsvietis svetla, zapnes ventilator, vyhrievanie zadneho skla...skratka pri zatazeni? Ak su kratke uhliky na alternatore alebo blby regulator, nemusi stacit dodavat energiu pri vacsom zatazeni.
Tak už to zdechlo úplně. Dojel jsem domů a zkoušel párkrát zastartovat a už to nešlo, jen cvakání, i kontrolky pohasínají. Pól - na baterce byl plný soli z kyseliny, horko těžko jsem jej z aku sundal. Vyčistil jsem ho a baterku šoupnul na nabíječku. Chviličku to do ní cpalo 4A, po cca 20 minutách to kleslo na 1A.
Tak nevím, nabíjím to nabíječkou Absaar 5A, o které si taky nemyslím nic zvláštního. Buď je ten aku vcelku nabitý a problém byl v přívodu, nebo se rozsypal startér, anebo má aku velký vnitřní odpor a tím pádem je v háji.
Tak nevím, nabíjím to nabíječkou Absaar 5A, o které si taky nemyslím nic zvláštního. Buď je ten aku vcelku nabitý a problém byl v přívodu, nebo se rozsypal startér, anebo má aku velký vnitřní odpor a tím pádem je v háji.
Před nabíjením jsi ji měl změřit hustoměrem a po nabití tj. až neodebírá žádný proud; dosáhne plynovacího napětí 14,4V, znovu změřit hostoměrem. Nesmí být rozdíl v hustotě jednotlivých článků. Ta sůl na vývodu baterie tomu startování taky moc nepomůže. Projdi veškeré silové svorky i mínusy! Dobrý nápad viz nahoře, změřit dobíjení při zatížení, můžou být v háji diody, regulátor, uhlíky, nebo i špatně napnutý řemen.
Normálně jsme to dřív zkoušeli tak, že jsme baterii otevřeli a jeden člověk si vzal ochranu očí a díval se do baterie a druhý se zablokovaným motorem převodovým stupněm a brzdou startoval. Článek který byl vadný začal během jedné nebo dvou vteřin vařit. Samozřejmě že při tom nesmělo poklesnout napětí pod 10 až 9 V.
Ono dosť záleží aj na výrobcovi batérie, hlavne na kvalite prepojov článkov vnútri baterky. Mne takto odišli vždy po 2,5 roku prevádzky tri baterky za sebou, Akusit, Akuma, tretia AFFA. Odvtedy som kupoval iné značky, (Vesna, Banner), tie vydržali každá šesť rokov. Sú síce o niečo drahšie, ale viac ako dvojnásobná životnosť zato stojí.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.