Opravy elektromotorů
Moderátor: Moderátoři
Opravy elektromotorů
ahoj, mam dotaz, chci si naucit opravovat elektromotory, jelikoz jsem slaboproudar a moc jsme se ve skole elektromotory neucily ( teoreticky ano, ale ne prakticky), spise jen tistaky, letovaly, tistaky, letovaly atd. Bohuzel me treba znami donesou spotrebic, ze nefunguje, samozrejme takove ty pracovni ukony vypinac, snura, regulator, kontakty - to zvladam, ale jak se prejde na elektromotor, tak je to v prde..a chtel bych se dopracovat k chybe nebo chci vedet napr. proc komutator cerna, proc uhlik hori atd. Vetsinou to skonci tak, ze s tim slahnu do kose, jelikoz je na komutatoru plamen, jak svina. Jenze bych chtel vedet, zda-li je to uhlikem, nebo komutatorem atd. Cili bych se chtel zepttat, jak se da zmerit nebo zjistit, zda je dobry rotor, jde nejak zmerit rotorove vinuti - merakem? Magnetem?A Proc komutator cerna? Diky vsem, kteri mi trosku poradi.
Bohužel Tě asi víceméně všichni zklamou . Žádný domácí jednoduchý měřič neexistuje . Většina opravářů těchto univerzálních motorů to riskne a vezme nový rotor . Komutátor a s tím i rotor je velice namáhaná součást elektrických strojů . Vyskytují se tam vysoké napěťové špičky , proudová hustota vodiči vysoká , mechanické zatížení vzhledem k otáčkám též extrémní . Při "hoření" komutátoru je na 95% mezizávitový zkrat nebo přerušený vodič na kotvě . Ať zjistíš kteroukoliv z těchto závad , nebudeš je schopen napravit . Ještě tak rotory starých startérů , kde uvidíš ulétlé dráty z komutátoru . Dokonce jsem si vyrobil i navíječku rotorů , ale mnoho práce a výdrž malá .
tak jsem zjistil, ze na te rucni flexe je spatny komutator, hori uhliky a jak jsem to prejel lehce smirglem, tak pod temi asi tremi az ctyrmi "destickami medenymi" je to svacle. Fajn, takze je rotor KO. Da se sehnat druhy? Spise, kdyz chci sehnat druhy rotor, jake parametry potrebuji znat? Jedna se o flexu BOSH tmave zelena.
Já jsem měl před rokem podobný problém - vyšel jsem střední jako slaboproudař a o motorech jsem věděl (z učiva) maximálně to, že jde do něho elektroický proud a on se točí... (vlákno ohledně nadávání na úroveň technického školství tu už je ). Po příchodu do práce (elektroservis) jsem zjistil, že se dá všechno nějak doučit...
Dá se toho mimo jiné i dohledat hodně tady na fóru (postahoval jsem si i nějaké materiály z VŠ). Některé fígle jsem zkoušel, některé ne... , třeba ohledně zkoušení rotoru je toho napsaného dost : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor
a diagnostika:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor
Stator jsem už viděl taky špatný, ale často bývá jen na kraji urvaný přívod, mezizávitový zkrat se dá zkusit buď ohmmetrem nebo speciálním přístrojem (nepamatuju si přesně název, nějaké PUx nebo tak - měří izolaci, unikající proudy a odpor ochranného vodiče - tím rozsahem se dají změřit obě poloviny statoru a porovnat v setinách ohmu)
Uhlíky buď bývají odejíté "věkem" (motor 10-15 roků starý), upálené špatným rotorem nebo zaprášené tak, že se seknou v uhlíkovodu a ani ta pružina jim nepomůže... (často vysavače) někdy taky bývá blbě nasměrovaný uhlík (blbě dosedá) a stačí ho nasměrovat tak aby nehořel (blbě se to vysvětluje, ale jednduše dělá) - často v malých motorech s uložením uhlíků v plastu.
Taky bývá problém s ložiskama - kuličkové se buď vysypou (pak můžou sebou vzít celý motor) nebo zadřou, vyvyklají se z uložení a podobně. často to jde poznat na jejich barvě (když je jedno ložisko stříbrné a druhé fialové, tak je něco špatně ), třecí ložiska (soudkové a podobné) se zadírají, pak je nutno vymněnit i ojetý ložiskový štít, podrápaná osa rotoru jde zachránit upnutím ve stojanové vrtačce a ojetím jemným šmirglem.
Asynchonní indukční motory (bez uhlíků) jsem zatím opravovoval jen výměnou tepelné pojistky (závada - z části proražený triak, motor se točil moc pomalu, nestačil se uchladit a přehřál se), někdy jsou špatné i ložiska nebo motorový kondenzátor u pomocného vinutí.
Takže, sice jsem "pár" motorů už opravil, ale je stejně hodně věcí, co nevím, takže jestli má někdo o motorech nějakou literaturu (možná by stačilo i pdf) nebo tip na koupi (do nabídky BENu jsem se dlouho nedíval) tak sem s tím .
Dá se toho mimo jiné i dohledat hodně tady na fóru (postahoval jsem si i nějaké materiály z VŠ). Některé fígle jsem zkoušel, některé ne... , třeba ohledně zkoušení rotoru je toho napsaného dost : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor
a diagnostika:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor
Stator jsem už viděl taky špatný, ale často bývá jen na kraji urvaný přívod, mezizávitový zkrat se dá zkusit buď ohmmetrem nebo speciálním přístrojem (nepamatuju si přesně název, nějaké PUx nebo tak - měří izolaci, unikající proudy a odpor ochranného vodiče - tím rozsahem se dají změřit obě poloviny statoru a porovnat v setinách ohmu)
Uhlíky buď bývají odejíté "věkem" (motor 10-15 roků starý), upálené špatným rotorem nebo zaprášené tak, že se seknou v uhlíkovodu a ani ta pružina jim nepomůže... (často vysavače) někdy taky bývá blbě nasměrovaný uhlík (blbě dosedá) a stačí ho nasměrovat tak aby nehořel (blbě se to vysvětluje, ale jednduše dělá) - často v malých motorech s uložením uhlíků v plastu.
Taky bývá problém s ložiskama - kuličkové se buď vysypou (pak můžou sebou vzít celý motor) nebo zadřou, vyvyklají se z uložení a podobně. často to jde poznat na jejich barvě (když je jedno ložisko stříbrné a druhé fialové, tak je něco špatně ), třecí ložiska (soudkové a podobné) se zadírají, pak je nutno vymněnit i ojetý ložiskový štít, podrápaná osa rotoru jde zachránit upnutím ve stojanové vrtačce a ojetím jemným šmirglem.
Asynchonní indukční motory (bez uhlíků) jsem zatím opravovoval jen výměnou tepelné pojistky (závada - z části proražený triak, motor se točil moc pomalu, nestačil se uchladit a přehřál se), někdy jsou špatné i ložiska nebo motorový kondenzátor u pomocného vinutí.
Takže, sice jsem "pár" motorů už opravil, ale je stejně hodně věcí, co nevím, takže jestli má někdo o motorech nějakou literaturu (možná by stačilo i pdf) nebo tip na koupi (do nabídky BENu jsem se dlouho nedíval) tak sem s tím .
no, tak jsem si to predstavoval, ze to vlakno by si mohlo zaplnovat se vsim, co souvisi s elektromotory, nejhorsije, kdyz narazim na vlakno, kde se berou uhliky a skoncito u jineho tematu, pak se v tom clovek nemuzu vyznat, nebo nejhorsi je, kdyz nekdo napise, ze to "zkousel tak" a par lidi napise, ze to ma blbe, ze se to ma "zkouset tak" a pak se v tom clovek nemuze vyznat.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
elektromotory_v_domacnosti.pdf - 986.21 KB
starý, ale dosud aktuální. Až to najdu, pošlu sem testér zavitových zkratů..
starý, ale dosud aktuální. Až to najdu, pošlu sem testér zavitových zkratů..