Úprava Felicie pro denní svícení
Moderátor: Moderátoři
Úprava Felicie pro denní svícení
Nazdar,
vlastním Feldu a docela mě štvalo, že při dnešním poviném svícení mi odcházejí žárovky v podsvětlení přístrojovky, spínačů atp. Ono by se řeklo, že to není až zas taková hrůza, jenomže po tom co pracně rozděláte palubovku, vyměníte jednu žárovku a za dva dny odejde druhá nebo ještě lépe za týden ta nově vyměněná se chce člověku brečet.
Po malém bádání mě napadla jednoduchá úprava, která zamezí zbytečnému vypalování žárovek a jako bonus ještě ušetří několik watíků na spotřebě.
Stačí na pojistkovém panelu vyjmout relé R1 (úplně vlevo dole) a sejmout jeho ochranný kryt. Následně odpojte z kontaktu 86 vývod cívky a jeden konec rezistoru a připájejte oba dva na kontakt 30. Po této úpravě zase na relé nasadíme ochranný kryt a vložíme zpět do pojistkového panelu.
Úprava spočívá v tom, že spínač hlavních světel už nebude závislý na pozičním osvětlení, ale stane se z něj separátní spínač hlavních světel. (čili přední světlomety jdou zapnout nazávisle na parkovačkách)
Ve dne tedy stačí zapnout jen přední světla a parkovačky + zadní světla + osvětlení palubovky nechat vypnuté.
Vím, že to není žádná bomba a dost možná, že se stejný návod poflakuje po internetu už delší dobu, ale říkal jsem si, že alespoň někomu tady na fóru by se to mohlo hodit.
vlastním Feldu a docela mě štvalo, že při dnešním poviném svícení mi odcházejí žárovky v podsvětlení přístrojovky, spínačů atp. Ono by se řeklo, že to není až zas taková hrůza, jenomže po tom co pracně rozděláte palubovku, vyměníte jednu žárovku a za dva dny odejde druhá nebo ještě lépe za týden ta nově vyměněná se chce člověku brečet.
Po malém bádání mě napadla jednoduchá úprava, která zamezí zbytečnému vypalování žárovek a jako bonus ještě ušetří několik watíků na spotřebě.
Stačí na pojistkovém panelu vyjmout relé R1 (úplně vlevo dole) a sejmout jeho ochranný kryt. Následně odpojte z kontaktu 86 vývod cívky a jeden konec rezistoru a připájejte oba dva na kontakt 30. Po této úpravě zase na relé nasadíme ochranný kryt a vložíme zpět do pojistkového panelu.
Úprava spočívá v tom, že spínač hlavních světel už nebude závislý na pozičním osvětlení, ale stane se z něj separátní spínač hlavních světel. (čili přední světlomety jdou zapnout nazávisle na parkovačkách)
Ve dne tedy stačí zapnout jen přední světla a parkovačky + zadní světla + osvětlení palubovky nechat vypnuté.
Vím, že to není žádná bomba a dost možná, že se stejný návod poflakuje po internetu už delší dobu, ale říkal jsem si, že alespoň někomu tady na fóru by se to mohlo hodit.
- Přílohy
-
- poj_panel 002.jpg
- Rozložení poj. panelu
- (299.09 KiB) Staženo 303 x
-
- schema 001.jpg
- Schema pojistkového panelu
- (270.87 KiB) Staženo 341 x
-
- seznam 003.jpg
- Vysvětlivky ke schématu
- (291.72 KiB) Staženo 317 x
Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Z STK strach nemám, stačí mít v záloze jedno relé a to před kontrolou jednoduše vyměnit.EKKAR píše:Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...
I když to stejně dělat nebudu, chováním to hodně připomíná oficiální automatiku, kterou máme namontovanou do aut v práci. Po otočení klíčku se prostě rozsvítí jen hlavní světla. Funkce kontrolek ani ostatních obvodů není nijak ovlivněna. POUZE se po úpravě dají vypnout obrysovky samostatně.
Závadu v elektrice nemám. Problém je spíš stáří žárovek současných a kvalita žárovek, které se dnes dostanou koupit v obchodech.
Ohledně LED, nemám s nimi v autě příliš dobré zkušenosti. I když se nastaví proud na +/-8mA tak Ledky odcházejí, protože zvláště v létě jsou tepelně namáhané a možnosti chlazení jsou dost omezené.
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno