stabilizátor napětí do auta
Moderátor: Moderátoři
- existencex
- Příspěvky: 15
- Registrován: 24 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Ústecký kraj
stabilizátor napětí do auta
existuje nějaké uplně jednoduché zapojení které by mi stabilizovalo napětí v autě kde je rozsah 11,5 - 13,5 V na určitou hodnotu?? měla by býto asi co nejvyšší nebo co nejblíž k 11V. chtěl bych to používat k napájení různých zařízení přidaných do auta kterým vadí napěťový rozdíl mezi stojícím a nastartovaným autem. a asi by to mělo napětí stabilizovat bez ohledu na odběr který bude ze stabil. odebírán.
jde mi o absolutně triviální zapojení která budu schopen skládat rychle a okamžitě je zařazovat před třeba led diody, nebo lasery které budou npájeny z autobaterie.
jestli je potřeba ještě nějaká info tak doplním.
děkuji
jde mi o absolutně triviální zapojení která budu schopen skládat rychle a okamžitě je zařazovat před třeba led diody, nebo lasery které budou npájeny z autobaterie.
jestli je potřeba ještě nějaká info tak doplním.
děkuji
takže
si s tím chceš svítít i za jízdy? To snad ne... I když nevím o zařízení vhodném do auta, kterému by vadilo nestabilní napětí v palubní síti natolik, že by nešlo použít, je-li ovšem ta síť v pořádku.
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Pro napajeni LEDek bohate postaci odpor v serii. Kdyz tam das o neco vetsi, tak by ani prepeti kolem 15V nemelo LEDce nic udelat. Pro vychytani kratkodobych spicek nad 15V tam muzes vrznout treba transil.
Vetsina stabilizatoru ma docela velkej ubytek napeti, takze je nemuzes pouzit. Maximalni stabilizovany napeti z palubni site, ktera muze klesat k 11V je tak 8V. Leda bys pouzil spinanej zdroj, to je ovsem uz tezsi. Pro vetsi odbery se asi budes muset smirit jen s prepetovou ochranou (zenerky, transily).
Vetsina stabilizatoru ma docela velkej ubytek napeti, takze je nemuzes pouzit. Maximalni stabilizovany napeti z palubni site, ktera muze klesat k 11V je tak 8V. Leda bys pouzil spinanej zdroj, to je ovsem uz tezsi. Pro vetsi odbery se asi budes muset smirit jen s prepetovou ochranou (zenerky, transily).
- alovka
- Zakladatel fóra/superadmin
- Příspěvky: 286
- Registrován: 29 črc 2002, 02:00
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Pro ty bìžné, jak se tomu øíká ( tuningové úpravy?) nemusíš dìlat žádné složitosti. Pøed ledku odpor a když dáš ve starém fóru nebo i možná v novém search, tak si najdeš i postup, jak vypoèíst vhodný odpor.
Hille, taky jsem dìlal kdysi takové kraviny do své Škody 120L r.v. 1979, prostì zábava a radost z toho, že mám své auto.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hille, taky jsem dìlal kdysi takové kraviny do své Škody 120L r.v. 1979, prostì zábava a radost z toho, že mám své auto.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
tomu rozumím,
ale do palubky stačí dát hotové ledkové žárovky, kterým je to napětí celkem putna. Spíše mě vyděsil ten laser, nějak nechápu, k čemu za jízdy - leda by sloužil ke kontrole geometrie nebo předstihu. Ale ten zase musí mít vlastní řízení proudu, takže s tou stabilizací to taky není tak horké.
Taky jsem na svém prvním traboši (1978, ještě 5,5V až 7,8V v palubní síti!) měl dva měniče: malé zářivky jsem tehdy koupil v pasáži na Karláku, co je dnes Compo. Jedna zářivka skončila za okénkem vyříznutým kufru jako couvačka, druhou jsem měl v kabině... a pár blbin jako termostatem ovládanou přefukovou klapku za motorem, ať se rychleji ohřeje a ...a všechno vyvedené na kontrolky, jen si pamatovat, k čemu je která... za těch 14 let, co jsem ho měl, šlo jedno po druhém do háje.
Taky jsem na svém prvním traboši (1978, ještě 5,5V až 7,8V v palubní síti!) měl dva měniče: malé zářivky jsem tehdy koupil v pasáži na Karláku, co je dnes Compo. Jedna zářivka skončila za okénkem vyříznutým kufru jako couvačka, druhou jsem měl v kabině... a pár blbin jako termostatem ovládanou přefukovou klapku za motorem, ať se rychleji ohřeje a ...a všechno vyvedené na kontrolky, jen si pamatovat, k čemu je která... za těch 14 let, co jsem ho měl, šlo jedno po druhém do háje.
- existencex
- Příspěvky: 15
- Registrován: 24 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Ústecký kraj
je mi jasny ze pred ledku staci dat odpor ale asi samy víte že když se tam dá odpor tak podle růrnejch napětí v palubní síti jde potom na ledku také různé napětí které může občas docela nepříjemně kolísat. ledky které jsem chtěl dávat na toto kolísavé napětí už jsou dávno zapojené.
v současné chvíli se snažim zapojit několik různých zařízení které jsou trochu citlivější na tak silné poklesy napětí a nestačí před ně zařadit jen odpor. proto se ptám jaké zařízení byste použili aby to mohlo být předřazeno tak aby to stabilizovalo napětí lépe než než odpory.na druhou stranu to nemusí být nějak extra přesné a mělo by to být jednoduše zapojitelné (v případě že je to součástka už hotová) a nebo alespoň lehce vyrobitelné.
PS: tunning je mi fuk ale rád bych si připojil to co mam rád.ledky byly jenom pro srovnání co se odběru týče.
v současné chvíli se snažim zapojit několik různých zařízení které jsou trochu citlivější na tak silné poklesy napětí a nestačí před ně zařadit jen odpor. proto se ptám jaké zařízení byste použili aby to mohlo být předřazeno tak aby to stabilizovalo napětí lépe než než odpory.na druhou stranu to nemusí být nějak extra přesné a mělo by to být jednoduše zapojitelné (v případě že je to součástka už hotová) a nebo alespoň lehce vyrobitelné.
PS: tunning je mi fuk ale rád bych si připojil to co mam rád.ledky byly jenom pro srovnání co se odběru týče.
Máš docela pravdu protože v síti je cca 10 - 15V a když dáš jednu LED a odpor tak se proud celkem měnit nebude ale když dáš 3 LED do série a odpor tak na 10V (modré) svítit nebudou vůbec a na 15V je můžeš vyhulit. Taky pozor, modrý a bílý LEDky jsou dost citlivý na špičky v závěrným směru a už jsem tady někde psal že v autě se nedá použít stabce řady MAA 78xx. Řešením by možná byl proudovej zdroj s jedním trandem.
Mozna bych zkusil paralelni stabilizator vypada to jak stabilizator se zenerkou akorat misto zenerky je tam kombinace (tranzistor nejaky odpory a asi zenerka ted presne nevim)
nevyhoda je ze to ma oproti seriovymu stabilizatoru vetsi spotrebu ta je umerna maximalnimu proudu ktery z toho ma lezt (kdyz bude navrhovanej napr. na 2A tak si to ty dve ampery + nejakou rezervu veme i kdyz bude zatez treba 0,5A) ale zas by to nemelo byt citlive na ty spicky co vznikaji pri zapinani nejakych indukcnich zatezi a tak
snad sem to napsal dobre![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
nevyhoda je ze to ma oproti seriovymu stabilizatoru vetsi spotrebu ta je umerna maximalnimu proudu ktery z toho ma lezt (kdyz bude navrhovanej napr. na 2A tak si to ty dve ampery + nejakou rezervu veme i kdyz bude zatez treba 0,5A) ale zas by to nemelo byt citlive na ty spicky co vznikaji pri zapinani nejakych indukcnich zatezi a tak
snad sem to napsal dobre
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- existencex
- Příspěvky: 15
- Registrován: 24 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Ústecký kraj
- existencex
- Příspěvky: 15
- Registrován: 24 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Ústecký kraj
dekuju moc mejl je existencex@centrum.cz
kdyz tam budou ty hodnoty tak super a kdyz i vzorecky jak si k nim prisel tak jeste lepsi.
dikmoc
kdyz tam budou ty hodnoty tak super a kdyz i vzorecky jak si k nim prisel tak jeste lepsi.
dikmoc