testování spindle motorů
Moderátor: Moderátoři
testování spindle motorů
při úklidu jsem objevil několik krabic vadných mechanik . Vzhledem k tomu, že se mi nezřídka stane při opravě , že vyměním laser a nakonec je vadný spindle motor. Přemýšlím nad konstrukcí testeru. Jakou metodu by jste zvolili? Zatím mě napadá snímání proudu a porovnání se zdravým motorem. Nebo čítat zesílené pulsy z komutátoru, nebo pomocí opto snímat otáčky unašeče. Nenapadá vás nějaký podnět.
Jistě že by měl být stejný, jenže u vadných motorů není. Skoro vždy dojde k nánosu oděrků kovů do mezery mezi lamely, který pak zkratuje. Tady pak motor bere daleko větší proud než mezi ostatníma lamelama. Když se náhodou v DVD zastaví v této poloze, už se nerozeběhne, zatíží zdroj a nezbývá napětí ani pro logiku.
..to bude jen ňákej odpůrek
dnes jsem řešil vadný spindle motor u jedné věžičky . Motor se roztočil , ale jako by přeskakoval. Měl jsem jeden úplně nový a tak mě napadlo porovnat je . zapojil jsem se do série s 10ohm odporem a na něj jsem připojil osciloskop. Zatímco na zdravém motoru byla pravidelná střída na vadném byla střída velmi proměnlivá. Stále přemýšlím nad jednoúčelovým jednoduchým testerem. Napadá mě RC (integrační ) člen nějaký zesilovač a komparátor nějakou referencí. Co myslíte?
- MartasBrno
- Příspěvky: 127
- Registrován: 25 lis 2007, 01:00
- Bydliště: Brno
No, já myslím, že aby ta metoda byla spolehlivá a nepouštěla zmetky, měla by kombinovat dv apřístupy. Líbí se mi to tvoje spojení motoru a odporu, kdy bys mohl na každém kusu prvně zkontrolovat proudy lednotlivých lamel, což je první síto, a pokud projde, pustit jej a kouknout na tu střídu.
Nebo jsi to celé chtěl nechat elektronice a mít klid? šlo by na tom odporu snímat střídavé napětí a to podrobit komapraci s nastavenou referencí.
tedy pokud ta střídavá složka dostatečně reprezentuje míru poškození motorku.
Nebo jsi to celé chtěl nechat elektronice a mít klid? šlo by na tom odporu snímat střídavé napětí a to podrobit komapraci s nastavenou referencí.
tedy pokud ta střídavá složka dostatečně reprezentuje míru poškození motorku.
Proč vymýšlíté taková složitá monstra? Budu se opakovat. Zapoj motorek na 2V přes analogový ampérmetr, když se roztočí a proud bude do 50mA, je OK. Když bude proud při malých otáčkách kmitat v řádu až do 1A je vadný. To si můžeš ověřit i přibrzděním a nebo potáčením rotoru. Stačí vyzkoušet zdravý motor a vadný motor. Jednoznačná identifikace a stačí na to můj starý zdroj s měřením proudu.
..to bude jen ňákej odpůrek
můj názor je takový, že 90% závad motorků jsou znečištěné, nebo unavené kartáčky což se projevuje právě těmi několikanásobnými jehlovými impulsy které většinou nijak markantně nezvýší odběr snad leda špicemi při to záběru to co zvýší proud je ale přidření, nebo zkrat na lamelách a to počítám je těch 10% . Ono buď neměl ten motor vůbec sílu otočit tím médiem nebo se nedokázal točit stejnoměrně. Tak asi rozšířím tu myšlenku na okénkový diskriminátor který by hlídal napětí v mezích tolerance . Teď ještě jak moc se bude projevovat jmenovité napětí motorku budu li testovat třeba třemi volty a motor bude 9V a 5,6V atd
Pokud na exaktní dignostiku přijdeš a uvedeš výsledky bude dobře . Neživím se tím a tak jsem měl jen pár kousků . Tak jsem i rozebíral , vyčistil komutátor , promazal ložiska . Po spuštění na zdroj se zdál být v pořádku a stejně jsem musel dát nový . Asi se k otáčkové nerovnoměrnosti přidružila i vůle v ložiscích . Nikdo zde ještě neuvedl stopro řešení a já si myslím , že je postupováno hlavně metodou pokus-omyl .