Automatické rozsvìcování svìtel- pøiïte sem všichni - návod
Moderátor: Moderátoři
Automatické rozsvìcování svìtel- pøiïte sem všichni - návod
No fakt me dostalo jak tady vsichni vymejsli automaticke rozsvecovani svetel. To si snad kazdy vymisly doma sam a vyroby z suplikovych zasob! Sem se musel smat jak to slozite resite pres 555 aby pri startovani bylo zasnuto - fakt sem se smal!! Satci vam 2 relatka a dve diody!! Sem se pro vas obetoval a nakreslil sem schema Po zapnutí klíèku pøepne relé a zapnou svìtla. Pøi strtovaní sepne druhé relé a to seplé rozepne a svìtla zasnou. Po nastartování opìt svítí! Jak jednoduché....
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Díval jsem se na funkci profi výrobků (jen co se týká jejich letákových vlastností), co nabízi automatické sepnutí světel po nastartování. Všechny byly svázaný s funkcí dobíjení baterie (zvýšení palubního napětí), takže při takovýmto rozsícení světel je jistota, že je vše v pořádku - motor běží a alternátor dobíjí. ty horší jsou svázány funkčně z tlakem oleje - tlakový spínač..
Hill:
Takže, když budu někde čekat a poslouchat rádio (k tomu musím mít zasunutý klíček), budou trvale svítit světla, aniž by motor běžel.
To by asi neměla, co?
Nebo musím vypnout vypínač světel a jsme tam, kde jsme byli.
Ja som to pochopil tak, že po zapnutí zapalovania-keď sa rozsvietia kontrolky. Npar. vo Fabii by to išlo. Radio hra a zapalovanie je vypnute, klucik v zapalovaní. Horšie u starých Škodoviek 120... (ale tie mavaju radio napojene priamo cez piostku na akumulátor
Takže, když budu někde čekat a poslouchat rádio (k tomu musím mít zasunutý klíček), budou trvale svítit světla, aniž by motor běžel.
To by asi neměla, co?
Nebo musím vypnout vypínač světel a jsme tam, kde jsme byli.
Ja som to pochopil tak, že po zapnutí zapalovania-keď sa rozsvietia kontrolky. Npar. vo Fabii by to išlo. Radio hra a zapalovanie je vypnute, klucik v zapalovaní. Horšie u starých Škodoviek 120... (ale tie mavaju radio napojene priamo cez piostku na akumulátor
Hurvo, máš pravdu, zvlášť v zimě se taková zátěž najednou baterce moc líbí.
Ale vrátím se k tomu rádiu:
rádio určené k připojení přes klíček není radno zapojovat natvrdo, ono to má svůj smysl. Leda k němu přidat vypínač, který ten plus fyzicky odpojí.
Půvab zimního startování je totiž v tom, že v mrazu natočím. I přičiněním toho, že se mi rádio vypnuté klíčkem vlivem mrazu samo nezapne a nevybije baterku. Některé modely s elektronickým vypínáním (a to od různých výrobců!) jsou na to háklivé víc, jiné méně, ale nikde se nedovíš, který to může udělat. Zatím jsem měl tu čest se čtyřmi, asi tak jedno ročně. U dvou to vyřešil samostatný vypínač, u zbylých dvou klíček. Ale už bych ty plusy natvrdo nespojoval.
Mimochodem tady nahoře uvedené zapojení nerespektuje novelu č.411/2005 Sb. zákona č.361/2000 Sb., konkrétně §32, cituji:
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
To znamená, že jedině světla pro denní svícení lze zapnout samostatně (bez parkovaček a koncových světel). Pokud DRL, tedy světla pro denní svícení, nemáš, musíš použít relé se dvěma kontakty - jedním připojíš plus na parkovačky, druhým plus nebo kostru (to podle země původu vozidla) na hlavní světla. Prostě asi polovina aut u nás má na hlavních světlech trvale plus a rozsvěcíš je připojením přes přepínač světel na kostru.
Sice taky nechápu, proč by se muselo dělat něco s 555 (jsou i tací, co by tam nejradši nacpali PIC nebo Atmela za každou cenu), už se tu přece probírala daleko jednodušší řešení, ale konečně to je jejich věc.
Pro Artabana: je fakt, že tlak oleje je taky známkou, že motor běží, ale záleží na tlaku, při kterém policajt rozpíná. Už jsem se setkal s případem, kdy sepnul už na otáčení startérem.
Ale vrátím se k tomu rádiu:
rádio určené k připojení přes klíček není radno zapojovat natvrdo, ono to má svůj smysl. Leda k němu přidat vypínač, který ten plus fyzicky odpojí.
Půvab zimního startování je totiž v tom, že v mrazu natočím. I přičiněním toho, že se mi rádio vypnuté klíčkem vlivem mrazu samo nezapne a nevybije baterku. Některé modely s elektronickým vypínáním (a to od různých výrobců!) jsou na to háklivé víc, jiné méně, ale nikde se nedovíš, který to může udělat. Zatím jsem měl tu čest se čtyřmi, asi tak jedno ročně. U dvou to vyřešil samostatný vypínač, u zbylých dvou klíček. Ale už bych ty plusy natvrdo nespojoval.
Mimochodem tady nahoře uvedené zapojení nerespektuje novelu č.411/2005 Sb. zákona č.361/2000 Sb., konkrétně §32, cituji:
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
To znamená, že jedině světla pro denní svícení lze zapnout samostatně (bez parkovaček a koncových světel). Pokud DRL, tedy světla pro denní svícení, nemáš, musíš použít relé se dvěma kontakty - jedním připojíš plus na parkovačky, druhým plus nebo kostru (to podle země původu vozidla) na hlavní světla. Prostě asi polovina aut u nás má na hlavních světlech trvale plus a rozsvěcíš je připojením přes přepínač světel na kostru.
Sice taky nechápu, proč by se muselo dělat něco s 555 (jsou i tací, co by tam nejradši nacpali PIC nebo Atmela za každou cenu), už se tu přece probírala daleko jednodušší řešení, ale konečně to je jejich věc.
Pro Artabana: je fakt, že tlak oleje je taky známkou, že motor běží, ale záleží na tlaku, při kterém policajt rozpíná. Už jsem se setkal s případem, kdy sepnul už na otáčení startérem.
Re: Automatické rozsvěcování světel- přiďte sem všichni - ná
rele malo by zapinať po po2-3 minut?Anonymní elektronik píše:No fakt me dostalo jak tady vsichni vymejsli automaticke rozsvecovani svetel. To si snad kazdy vymisly doma sam a vyroby z suplikovych zasob! Sem se musel smat jak to slozite resite pres 555 aby pri startovani bylo zasnuto - fakt sem se smal!! Satci vam 2 relatka a dve diody!! Sem se pro vas obetoval a nakreslil sem schema Po zapnutí klíčku přepne relé a zapnou světla. Při strtovaní sepne druhé relé a to seplé rozepne a světla zasnou. Po nastartování opět svítí! Jak jednoduché....
Hele, já to nemusím vůbes řešit. Mám FIAT Uno 75ie SG- když je vypnutý zapalování, tak mám vypnutý světla i když vypínač zapnut jest- jde to přes spinací skříňku.
A co se tejče rejdia, tak to mám permanentně zapojený na +12V, takže ho můžu poslouchat i bez klíčku v zapalku.
A startování s rozsvícenejma světlama: startér si snad vezme daleko větší proud, než světla, takže pár ampérů navíc...
Jó, Italové nejsou zas tak blbý...
A co se tejče rejdia, tak to mám permanentně zapojený na +12V, takže ho můžu poslouchat i bez klíčku v zapalku.
A startování s rozsvícenejma světlama: startér si snad vezme daleko větší proud, než světla, takže pár ampérů navíc...
Jó, Italové nejsou zas tak blbý...
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Já mám Punto a tam to taky tak je. Prostě s vypnutým zapalováním nesvítí světla a to ani parkovačky (jištěná poloha na spínačce navíc)Takže nějaký přechod na svícení jsem neřešil. S tím startem. V knížce od aut s elektronickým zapalování je napsáno že zapalování nesmí být ponecháno zapnuto s vyplým motorem déle než 15 sekund, takže při tom baterku nevybiju a při startu to má odlechčovací relé jako většina aut takže světla zhasnou.
Jinak radio mám Blaupunkt který je přes klíček s tím že jde zapnout i bez toho jednoho napájení. (pamatuje si stav takze se sam zapne/zustane vyply)
Jinak radio mám Blaupunkt který je přes klíček s tím že jde zapnout i bez toho jednoho napájení. (pamatuje si stav takze se sam zapne/zustane vyply)
Internet - metla lidstva