Núdzový brzdový asistent

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

Núdzový brzdový asistent

#1 Příspěvek od tyristor »

Funkcia tohto zariadenia je založená na rýchlosti alebo sile (?) zošliapnutia pedála brzdy alebo je tam dôležité dosiahnutie určitého medzného brzdného spomalenia, kedy je potom aktivovaná plná brzdná sila?

Okrem elektronických núdzových brzdových asistentov existujú aj také, ktoré sú založené výhradne na hydraulickom, resp. mechanickom princípe, bez použitia elektroniky?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Moderní zařízení je komplexní - měří jak tlak v systému (od něj odvozuje sílu vyvinutou řidičem na pedál), tak podélné a příčné zrychlení auta a případně úhel natočení volantu - z něj vyvozuje jestli řidič nedělá nouzový vyhýbací/zastavovací manévr. Potom ve spolupráci s ESP (nebo jeho obdobou jinak označenou) napumpuje přes ABS do systému maximální tlak, aby vyvinul co největší možný brzdný účinek.
Starší systémy odvozovaly své působení jen od strmosti nárůstu tlaku v systému - od rychlosti, s jakou řidič dupne na pedál. Pokud šlapal pomalu, i když vyvinul maximální tlak, "brzdový asistent" se nespouštěl - naopak i malé přibrždění, pokud bylo uděláno prudkým pohybem pedálu, aktivovalo při překročení určitého gradientu vzrůstu tlaku asistenta a auto brzdilo na tvrdo plným tlakem. V některých situacích to mohlo vést daleko spíš ke vzniku nehodové situace, proto se tyhle systémy rozšířily daleko víc až v té pokročilejší elektronické variantě - může s nimi jezdit i blondýna, aniž by při každém šmrncnutí podpatkem o brzdu líbala čelní sklo zevnitř...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
abcdef
Příspěvky: 134
Registrován: 01 bře 2007, 01:00

Re: Núdzový brzdový asistent

#3 Příspěvek od abcdef »

tyristor píše:Funkcia tohto zariadenia je založená na rýchlosti alebo sile (?) zošliapnutia pedála brzdy alebo je tam dôležité dosiahnutie určitého medzného brzdného spomalenia, kedy je potom aktivovaná plná brzdná sila?

Okrem elektronických núdzových brzdových asistentov existujú aj také, ktoré sú založené výhradne na hydraulickom, resp. mechanickom princípe, bez použitia elektroniky?
dráha pohybu membrány v posiľovači a rýchlosť zošliapnutia brzdového pedála.
O neelektronickom systéme som ešte nepočul

Uživatelský avatar
mirku
Příspěvky: 198
Registrován: 15 čer 2006, 02:00

Re: Núdzový brzdový asistent

#4 Příspěvek od mirku »

abcdef píše: O neelektronickom systéme som ešte nepočul
... co jsi ještě neslyšel neznamená že neexistuje ... nové systémy jsou z bezpečnostních a dnes hlavně cenových důvodů výhradně na mechanickém principu ... ADAM, ADAM II, Dual Rate ... 8-)

Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#5 Příspěvek od tyristor »

Dual Rate by mal byť nejaký integrovaný brzdový asistent v klasickom posilňovači, ktorý zvýši pri intenzívnom brzdení tlak v brzdovej sústave. Ako funguje? Je to systém bez použitia akejkoľvek elektroniky?

Potom veľmi nerozumiem, prečo sa vo výbave vozidiel Škoda uvádza aj HBA (predpokladám hydraulický brzdový asistent), čo je vlastne zahrnuté už v systéme Dual Rate.

Uživatelský avatar
mirku
Příspěvky: 198
Registrován: 15 čer 2006, 02:00

#6 Příspěvek od mirku »

tyristor píše: ... Ako funguje? ...
... principielně - při překročení určité síly (nastavené pružinou) dojde ke změně převodního poměru - zesílení posilovače ... 8-)

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“