EKKAR píše:...který se připojí v autě do zásuvky na zapalovač a udržuje akumulátor trvale "v kondici"...
Akorát jsi tam nějak zapoměl napsat, že se taky strčí druhym koncem do zásuvky ... nebo že by perpetuum mobile?
A jelikož psal, že do BYTU baterku brát nebude, tak určo před barák natáhne kabel do auta a vydrží mu tam dlouho
Franto, ale ON ANI NENAPSAL, ŽE PARKUJE NA SÍDLIŠTI U CHODNÍKU - kdyby to napsal, napíšu mu, že si má baterku vyndat a odnést do sklepa a musí ji stejně aspoň 1x za 2 měsíce na pár hodin připojit na nabiják. Pokud ale parkuje někde na zahradě pod přístřeškem nebo v kůlně, určitě mu tam ta dvojlinka vydrží celou zimu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Prepáčte, bývam v rodinnom dome. O tom udržovacom hustiči viem. Skôr mi šlo o to, čo tá batéria povie na mrazy a či je ten kábel nutný, alebo postačí raz za týždeň - dva menšia jazda. Ď
Stačí trochu počítat - 1 start dejme tomu 10 vteřin, odběr startéru řádově 200A u studeného motoru (beru rychloběžku s planetovým převodem - přímý náhon má odběr ještě vyšší). Pokud je v autě alternátor 50A, tak zase počítej: po startu motorová elektronika bere cca 5A, světla (minimální předepsané osvětlení = obrysovky + potkávačky, podsvícení palubky, kontrolky a číslovka) kolem 150W = dalších 15, ale klidně i 20A (podle počtu žárovek), připočítej minimálně 5A na ventilátor topení, 20A na ohřev zadního skla - a zjistíš, že alternátor toho právě začíná mít tak akorát... Takže aby se baterka nabila aspoň o to, cos z ní vyždímal tím startem, musíš počkat až se motor ohřeje a Ty vypneš odmrazování a zpomalíš ventilátor fukaru, po startu obvykle puštěný na plný koule. Pak můžeš počítat s nějakými 20-25A do baterky - a protože čert se jmenuje ÚČINNOST, do baterky musíš dodat cca 1,4x víc energie, než z ní bylo odčerpáno, aby byla nabitá jako před tím odběrem. Těch cca 20A bude muset téct asi tak 3 minuty, aby se jen pokryl předchozí odběr startéru - ale pozor - ten proud musí být trvale na té hodnotě a rozhodně na to nestačí mít motor na volnoběh! Takže to znamená JET - a s potřebou pokrýt předchozí samovybíjení to znamená asi tak 15-20 minut běžné jízdy MINIMÁLNĚ - spíš víc... A každé nastartování tu energetickou bilanci zase shodí kamsi do pekel, takže co start, to minimálně 10 minut jízdy, aby se pokryla předchozí spotřeba... už chápeš, co se tady snažíme naznačit? 10 minut běžné jízdy = přibližně 10km, půlhodina téhož = cca 30km... A protože autí bude studené aspoň na začátku a Ty předpokládáš, že to bude v zimě, kdy se jezdí pomaleji na nižší rychlosti = motor bude ve vyšších točkách, bude přitom PAPAT jak ruskej tank - klidně i v průměru 9-10 litříků na 100km... neboli co těch 30 kiláků, to zhruba 3-3,5 litru, při dnešní ceně paliv, která rozhodně časem NEKLESNE, to znamená co jízda, to minimálně "kilčo" jen za benzín...
Nevyplatí se daleko víc si toho "kondika" pro baterku sehnat nebo ubastlit, když jednu kWhodinu sežere asi tak za 3 dny, kdoví jestli ne za víc - a cena kWh je někde úplně jinde než cena benzínu - a krom toho to neopotřebovává motor studeným startem, nedřou se gumy, nemusíš škrábat skla od námrazy...???
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ono to nabíjanie je ozaj sakra drahé, prvé metre jazdy počítaj len spotrebu minimálne 15l (obecne), ale je tu niečo, čo hrá pre Teba, tuším sa tu spomínalo, že by si auto čas od času aj tak predýchal, aby si neodvyklo. Ak máš zdravú baterku, myslím že nejaký týždeň, dva, a aj viac, ju v mrazoch nezrúti. Hlavne nezabudni odstrihnúť autorádio..
Snad jsem o tom někde četl, že se strčí za okno solární panýlek. Kdyby tak 0,1 m², to je maximum 15 W, řekněme 1 A dvě hodiny denně, za týden 14 Ah. V zimě je světla míň, ale zas v mrazu roste účinnost. Za pokus to stojí, co?
No tak to za to nestojí. Ale účinnost vzroste o 0,5%/1°C, a jde o mrazivé období, tak proč ne +15%. A pokles záření je v zimě asi 30% ročního průměru, takže něco by to dalo - 5 Ah za týden?. Lidi kupujou větší nesmysly.
Ono ten dobíjač by som mohol i spáchať s trafom, čo nájdem a zaň dať 7815-ku a za ňu k výstupu dve diódy a šmitec. Šlo mi skôr o to, aby z dielov v motore nestiekol olej a nezačalo to všetko korodovať. Ale zase soľ na ceste... Neviem, čo je lepšie. Keď baterku napichnem a auto vytiahnem až na jar, v akom stave budú mechanizmy?
A prečo odstrihnúť autorádio? Je v ňom napevno. Aby doň nezatieklo? To sú potom rizikové všetky kontakty.
Ďakujem, že sa mi venujete. Cením si to.
Andreo, víme, že máš doma nějaký panel na hraní a tak máš tyhle věci zmáknuté. Tak snad jen pro orientaci duvsana a možná i dalších (i svou) jsem vytáhl ze statistik jednu elektrárničku blízko Dobřan, asi 12 m². Snad se dá zhruba řict, že:
- max. výkon v zimním slunovratu je asi 10% z letního slunovratu;
- energie v zimním slunovratu je asi 5% nejslunečnějšího dne r. 2011;
- max. výkon dobrého zimního dne je přesi 50% špičkového výkonu;
- energie dobrého zimního dne je asi 30% nejlepšího dne roku.
Na jiných místech v jiném čase budou výsledky jiné, ale snad podobné.