Výroba štartovacky automobilov
Moderátor: Moderátoři
Výroba štartovacky automobilov
Ahoj, mam tu jedno mega trafo 2kW 16V, chcel som ho po uprave použit ako nabíjačku/startovacku. Z toho trafa by som teoreticky mohol dostat 100A. Co je odstrasujúce je tá váha. Tak co na to ist trochu modernejsie a pouzit spinavy zdroj. Na ebay som nasiel za slusnu cenu taketo priemyselne zdroje
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-100A-500 ... 344wt_1159
myslíte ze by bolo reálne s týmto pomoct pri starte?
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-100A-500 ... 344wt_1159
myslíte ze by bolo reálne s týmto pomoct pri starte?
Odhaduju, že ten spínaný zdroj by se nestihl uregulovat při tak nárazovém zvýšení odběru a v lepším případě by se vypnul.
Síťové trafo + usměrňovač bych pro tyhle proudy volil bez regulace, takže 16 Voltů efektivních střídavého napětí je moc. Chtělo by to takové trafo, jehož špičková hodnota napětí naprázdno nepřekročí maximální nabíjecí napětí akumulátoru, třeba 10V dá amplitudu 14,1V. A samozřejmě by byl lepší trojfázový usměrňovač.
Kdysi jsem se pokusil spočítat, jak velký kondenzátor by byl potřeba jako náhrada startovacího akumulátoru. Po vyhledání definice elektrického proudu (po mnoha letech studia jsem ji zapoměl), mi vyšlo cca 500 Faradů.
Síťové trafo + usměrňovač bych pro tyhle proudy volil bez regulace, takže 16 Voltů efektivních střídavého napětí je moc. Chtělo by to takové trafo, jehož špičková hodnota napětí naprázdno nepřekročí maximální nabíjecí napětí akumulátoru, třeba 10V dá amplitudu 14,1V. A samozřejmě by byl lepší trojfázový usměrňovač.
Kdysi jsem se pokusil spočítat, jak velký kondenzátor by byl potřeba jako náhrada startovacího akumulátoru. Po vyhledání definice elektrického proudu (po mnoha letech studia jsem ji zapoměl), mi vyšlo cca 500 Faradů.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Ano, tak jsem to myslel.Habesan píše:jako náhrada startovacího akumulátoru
Takže YouTube dokazuje, že to jde. Cena předpokládám není nízká.
Ale zpět k původnímu dotazu na startování energií ze sítě. Taky to jde, a taky se to nepoužívá, protože to trafo a ty usměrňovačky něco stojí.
Nejjednodušší je mít druhou baterku a startovací kabely.
Značková autobaterie stojí jen pár tisíc. Jsou lidé kterým se 2500 Kč zdá moc, tak si koupí neznačkovou. A jsou lidé, kteří si koupí startovací kabely za 100 Kč, přestože i samotní číňané napsali na obal, že pro jeho auto jsou ty kabely příliš slabé.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Jako startovačku jsem jednou v 90. letech s úspěchem použil tyristorovou svářečku UTA - už nevím přesně typ, možná "UTA-200" ???
Pamatuju si jen že byla žlutá.
Startovali jsme tak stavbařům kompresor s motorem z Tatry 138, když jim zmrzla baterka a malá 12V kterou vytáhli z Multikáry to monstrum nenatočila - na svorky baterie se po kontrole polarity připojily zemnicí kleště a svářecí držák elektrody, na svářečce se nastavil proud cca 100A, zmáčklo se tlačítko spouštěče a pak se zapnula svářečka - asi vteřinu to nedělalo nic, pak to ve svářečce zabzučelo podobně jako když se "přilepí" elektroda a tatrovka se roztočila...
Pamatuju si jen že byla žlutá.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Startovali jsme tak stavbařům kompresor s motorem z Tatry 138, když jim zmrzla baterka a malá 12V kterou vytáhli z Multikáry to monstrum nenatočila - na svorky baterie se po kontrole polarity připojily zemnicí kleště a svářecí držák elektrody, na svářečce se nastavil proud cca 100A, zmáčklo se tlačítko spouštěče a pak se zapnula svářečka - asi vteřinu to nedělalo nic, pak to ve svářečce zabzučelo podobně jako když se "přilepí" elektroda a tatrovka se roztočila...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Startovací vozík http://svarbazar.cz/phprs/view.php?cisl ... 2008011401
To je zajímavé,že to,co se dříve vyřešilo klikou vyvedenou z motoru a použitím manuální síly, je dnes takový problém. Měl jsem ji ještě na staré 100MB a stačilo v tuhých mrazech jen několikrát otočit a motor se uvolnil a pak starter točil daleko líp.Samozřejmě,že to šlo tou klikou i nastartovat.
No,ale traktor jsem tím nikdy nestartoval.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No,ale traktor jsem tím nikdy nestartoval.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Nemám zájem o korekci pravopisu.
Nemám zájem o korekci pravopisu.
Mám trafo na C jadru průřezu 27,5 cm2, sekundár má dvě cívky paralelně, každá měděnným drátem 8mm2, 13V. Dělá to asi 0,6V na závit.
Kladu si otázku, bude-li trafo na krátkodobou zátěž startovacím proudem stačit a jak to určit.
Průřez sloupku je poddimenzovaný, odpor sekundáru jsem zatím neměřil. Co je další limitující faktor výstupního proudu?
Kladu si otázku, bude-li trafo na krátkodobou zátěž startovacím proudem stačit a jak to určit.
Průřez sloupku je poddimenzovaný, odpor sekundáru jsem zatím neměřil. Co je další limitující faktor výstupního proudu?
Průřez sloupku není limitujícím faktorem. Limitujícím faktorem je vnitřní odpor trafa a ohřev vinutí.
Když bude velký odpor, při zatížení velkým startovacím proudem nemusí vůbec stačit napětí na roztočení motoru, resp. bude se točit pomalu.
Pro krátkodobé zatížení ohřev vinutí nehraje velkou roli. Odpor vinutí, z toho plynoucí ohřev a úbytek napětí jsou spolu pochopitelně svázané.
V tvém případě, (sek. vinutí 16mm2 a odpovídající průřez primáru) bych se bál spíše poklesu napětí. Za nějakých 30 vteřin běhu se trafo neprohřeje ke zničení.
Když bude velký odpor, při zatížení velkým startovacím proudem nemusí vůbec stačit napětí na roztočení motoru, resp. bude se točit pomalu.
Pro krátkodobé zatížení ohřev vinutí nehraje velkou roli. Odpor vinutí, z toho plynoucí ohřev a úbytek napětí jsou spolu pochopitelně svázané.
V tvém případě, (sek. vinutí 16mm2 a odpovídající průřez primáru) bych se bál spíše poklesu napětí. Za nějakých 30 vteřin běhu se trafo neprohřeje ke zničení.