Napajanie autoradii (vseobecne)
Moderátor: Moderátoři
Napajanie autoradii (vseobecne)
Napajanie autoradia je vacsinou cez poistku v autoradiu. Vacsinou sa poistka zapaja medzi + privod a + odvod .Ale ja mam na radiu poistku zapojenu takto : + privod a - zem. Ja si myslim ze to je nejaka chyba. Poradte mi co musim urobit.
Poradte mi aj so zdrojom ktory pouzivam k autoradiu. Mam tam Graetzov mostik z KY705 F, 100n keramika , 1000uF/35V elektrolyt, 7812 na 3A a 4A poistku. Ked zapnem zdroj bez zataze a vypnem ho tak napatie v zdroji ostane. Problem je ten ze sa mi kondenzator nevybije. Poradte co upravit.
P.S v radiu mam poistku 3.15 A a v zdroji je 4A. Kde ma byt silnejsia poistka ?
Poradte mi aj so zdrojom ktory pouzivam k autoradiu. Mam tam Graetzov mostik z KY705 F, 100n keramika , 1000uF/35V elektrolyt, 7812 na 3A a 4A poistku. Ked zapnem zdroj bez zataze a vypnem ho tak napatie v zdroji ostane. Problem je ten ze sa mi kondenzator nevybije. Poradte co upravit.
P.S v radiu mam poistku 3.15 A a v zdroji je 4A. Kde ma byt silnejsia poistka ?
Radix má pravdu v obou bodech.
Mezi napájení a kostru můžeš zapojit 12V žárovku, ale ne pojistku. To by znamenalo tvrdý zkrat.
Pojistka by se v lepším případě začervenala a odpařila, pokud by byla "silnější", než dá zdroj, začervenalo by se něco ve zdroji.
Že v nezatíženém zdroji zůstane kondík nabitý, je v pořádku. Chyba by byla, kdyby nezůstal.
Nevidím však důvod, proč ho vybíjet. Čemu to vadí? To je prakticky stejné, jako bys po opuštění auta nechával rozsvícená světla, aby se vybila baterka, že si ji zítra zase nabiješ. Jenže baterku takhle po čtyřech pěti úplných vybitích spolehlivě zničíš, kondík si toho nechá líbit podstatně víc, ale taky není jeho trpělivost nekonečná.
Zkrátka tomu elektrolytu (teď tím míním kondík) svědčí zůstat pod napětím co nejdéle.
Za pár (i pár desítek) hodin se stejně vybije vlastním svodovým proudem sám. Ale oč déle zůstane aspoň trochu nabitý, o to později začne proces rozformování a o to déle vydrží jeho vlastnosti, které potřebuješ využívat v nabitém stavu. Ideální by bylo držet elektrolytický kondík pod napětím trvale, ale na rozdíl od autobaterky, když zůstane vybitý tři měsíce, zpravidla to snese bez následků.
Mezi napájení a kostru můžeš zapojit 12V žárovku, ale ne pojistku. To by znamenalo tvrdý zkrat.
Pojistka by se v lepším případě začervenala a odpařila, pokud by byla "silnější", než dá zdroj, začervenalo by se něco ve zdroji.
Že v nezatíženém zdroji zůstane kondík nabitý, je v pořádku. Chyba by byla, kdyby nezůstal.
Nevidím však důvod, proč ho vybíjet. Čemu to vadí? To je prakticky stejné, jako bys po opuštění auta nechával rozsvícená světla, aby se vybila baterka, že si ji zítra zase nabiješ. Jenže baterku takhle po čtyřech pěti úplných vybitích spolehlivě zničíš, kondík si toho nechá líbit podstatně víc, ale taky není jeho trpělivost nekonečná.
Zkrátka tomu elektrolytu (teď tím míním kondík) svědčí zůstat pod napětím co nejdéle.
Za pár (i pár desítek) hodin se stejně vybije vlastním svodovým proudem sám. Ale oč déle zůstane aspoň trochu nabitý, o to později začne proces rozformování a o to déle vydrží jeho vlastnosti, které potřebuješ využívat v nabitém stavu. Ideální by bylo držet elektrolytický kondík pod napětím trvale, ale na rozdíl od autobaterky, když zůstane vybitý tři měsíce, zpravidla to snese bez následků.
Re: Napajanie autoradii (vseobecne)
Ked je potenciometer vypnuty, tak medzi privodom a kostrou mi nepipa nic, ci je poistka v radiu alebo nie je. Ale ked zapnem potenciometer tak mi medzi privodom a kostrou merak len pipne, ked vyberiem poistku tak mi nepipne.
Re: Napajanie autoradii (vseobecne)
To je snať jasné ! Keď to rádio zapneš (tým poťíkom -je kombinovaný s vypínačom) že cez neho musí prechádzať nejaký prúd. Keď vyberieš poistku tak ako keby si vypol vypínač !Puma17 píše:Ked je potenciometer vypnuty, tak medzi privodom a kostrou mi nepipa nic, ci je poistka v radiu alebo nie je. Ale ked zapnem potenciometer tak mi medzi privodom a kostrou merak len pipne, ked vyberiem poistku tak mi nepipne.
Vybíjať kondík v zdroji je nezmysel !!!
Re: Napajanie autoradii (vseobecne)
Cize tym padom radio nema ziadnu chybu.
Re: Napajanie autoradii (vseobecne)
Ak má dobrý zvuk a hraje tak jam má a pri zníženej hlasitosti nepočuť sieťový brum tak je v úplnom poriadku !!!Puma17 píše:Cize tym padom radio nema ziadnu chybu.
Mimochodom podobný článok tu bol prednedávnom ! Pohľadaj v diskusnom fóre !
Re: Napajanie autoradii (vseobecne)
Puma17 píše: Poradte mi aj so zdrojom ktory pouzivam k autoradiu. Mam tam Graetzov mostik z KY705 F, 100n keramika , 1000uF/35V elektrolyt, 7812 na 3A a 4A poistku. Ked zapnem zdroj bez zataze a vypnem ho tak napatie v zdroji ostane. Problem je ten ze sa mi kondenzator nevybije. Poradte co upravit.
Nektery stabilizator nesnese vetsi napeti na vystupu nez na vstupu, proto se paralelne prida dioda v opacnem smeru. Tady zdase funguje dobre.
Predpokladam, ze to je mimo auto, 7812 potrebuje na vstupu asi o 3V vic nez na vystupu.