Našel jsem nějaké fotky dotyčného portálu před tunelem Krpani a provedení svodidel o kus dál na dálnici A1. Z fotek vyplývá, že někde jsou sloupy umístěny do středního dělicího pruhu mimo svodidla, nosník portálu před mostem, který způsobil destrukci autobusu, byl vetknutý mezi obě svodnice dvojitých středových svodidel. Takové provedení úplně popírá funkci ocelových svodidel. Andrea má pravdu v tom, že odstup svodidel o kus dál před mostním pilířem je úplně stejně špatný a náraz tam by skončil stejně tragicky.
Ještě chci dodat, že tahle polemika není z mé strany vedená nějakou zuřivou potřebou zaujímat opačné názory, než ten a ten, protože "potřebuju zaujímat opačné názory a argumentovat ad hominem, když mám chuť toho a toho setřít" bez ohledu na fakta. Jedná se o vážné téma, kde umírali lidi včetně dětí, podle mě není nelegitimní snaha dobrat se příčin, i když v tomhle případě obecně, protože nikdo tu asi nemá přímé vazby na návrhy stavebních konstrukcí.
Jestli by někoho zajímala fakta, ne jen potřeba s chutí si zaštěkat na oponenta, tak
tady je materiál o dimenzování svodidel, kdo chce, může si najít jak úrovně zadržení pro jednotlivé typy, tak stanovení parametrů pro umístění (str. 7 - pracovní šířka svodidel, str. 9 - zatížení schválených svodidel. Z materiálu je zjevná snaha řešit daný problém komplexně a počítá se tam i s nárazy těžkých vozidel a autobusů. Mj. je uvedena pracovní šířka svodidel, která je u deformačních ocelových svodidel dána dynamickým průhybem a jedná se o celé metry. Na fotce původního stavu portálu před tunelem Krpani jsou zcela vpravo vidět betonová svodidla, k ochraně před nárazem do zakončení opěrné zdi mostu, kde pro pracovní šířku ocelové svodnice už není místo. Podle mě stejný typ měl být před mostním pilířem. Umisťování kovových sloupů bezprostředně k ocelovým svodidlům je mimo veškerou logiku, jak tu někdo řekl vypadá to jako dobastlené řešení a popírá to účel svodidel, jako by tam nebyla. Nevím, jaké zásady pro dimenzování svodidel používají v Chorvatsku, mám dojem že 40 let staré zásady pro čs. dopravní řešení byly minimálně na stejné úrovni než někde současné evropské, když např. starý typ svodidel NHKG používal 4 mm profil pro horizontální svodnici a soudobý německý europrofil má 3 mm.
Jestli i takhle obsáhlé zdůvodnění bude některým debatujícím stačit k pochopení toho, o co mi v tomhle tématu šlo, nevím.