Automat na světla
Moderátor: Moderátoři
Automat na světla
Zdravím všechny,
sestrojil jsem tohle zapojení, ale výstupní tranzistor je pořád otevřený, kde by mohla být chyba? Při zkoušení jsem použil zdroj od jehličkovky, naprázdno dává cca 16V, OZ jsem dal 741 ,T KF520. Napětí na katodě 431 se mění od 1,2 - 10V, ale operák nereaguje. Zapojení jsem 10x kontroloval, ale je to podle schématu. Poradí někdo? (třeba i jiný zapojení, ale aby reagovalo na zvýšení napětí). Dík.
sestrojil jsem tohle zapojení, ale výstupní tranzistor je pořád otevřený, kde by mohla být chyba? Při zkoušení jsem použil zdroj od jehličkovky, naprázdno dává cca 16V, OZ jsem dal 741 ,T KF520. Napětí na katodě 431 se mění od 1,2 - 10V, ale operák nereaguje. Zapojení jsem 10x kontroloval, ale je to podle schématu. Poradí někdo? (třeba i jiný zapojení, ale aby reagovalo na zvýšení napětí). Dík.
- Přílohy
-
- Automat.png
- (64.41 KiB) Staženo 180 x
KF520 na místo IRF630 není zrovna dobrá volba, KF520 se zavírá záporným napětím a to tam nikde nemáš. Ten operák jsi zapojil správně nebo podle schématu (741 má jinak nožičky než LM358)?
Ale nějak mi nebere hlava, jak to má fungovat, při 6,5V na TL431 a 12V napájení se to přece nikdy nepřeklopí.
Edit: A že ti jde na TL431 nastavit míň než 2,5V je také nějaké divné.
Ale nějak mi nebere hlava, jak to má fungovat, při 6,5V na TL431 a 12V napájení se to přece nikdy nepřeklopí.
Edit: A že ti jde na TL431 nastavit míň než 2,5V je také nějaké divné.
741 jsem zapojil podle datasheetu, ale ten 431 mě taky překvapil, když má psáno 2,5 a víc. Ten KF520 jsem zkusil proto, že je taky N-MOS a mě stačí spínat dvě autorelé max, BUZ na 90W se mi zdál zytečně moc. Jinak nejsem ten, co by něco vymyslel, ale jen tak něco podle schématu a tady ( http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=24051 ) se píše, že to funguje, tak jsem to zkusil.
To je v pořádku. V palubní síti auta je za jízdy vždy víc, než 12V.Andrea píše:...Ale nějak mi nebere hlava, jak to má fungovat, při 6,5V na TL431 a 12V napájení se to přece nikdy nepřeklopí....
Edit: A že ti jde na TL431 nastavit míň než 2,5V je také nějaké divné.
Je-li tedy na baterce při zapnutí klíčku pod 13V, obvod nepřeklopí. Po nastartování motoru začne alternátor dobíjet a napětí vzroste nad 13V, což je práh potřebný pro rozsvícení světel. Dostatečné napětí pro překlopení se objeví nejpozději při prvním přidání plynu.
Pak už obvod zpět nesklopí, má značnou hysterezi.
S tím tranzistorem je to normální: KF520 nemá čím zavřít, zcela se zahradí záporným napětím řádu jednotek voltů, a takové tam v tomto zapojení nikdy nebude. Navíc má dovolený Id<30mA, přitom autorelé běžně potřebují >100mA.
Takže souhlasím: KF520 není vhodným hardware a je otázka, zda ještě někde půjde použít (jestli se jako už z polovodiče nestal celovodič).
Při změně napájení se mění napětí i na 431, ale na vyzkoušení mám jen adaptér s přepínáním výstupu a ten je dobrej tak akorát na odžmolkovač , takže těžko říct, ale všechny součástky jsou nové a pájené mokropájkou. KF520 je stále polovodič, protože spínal pouze LEDku, ale když je tedy zapojení v pořádku, byl by někdo schopen poradit, jaký dosadit tranzistor stejných parametrů mimo výkonu? (třeba jako KS500, který jsem doposud používal u automatů spínaných od kontrolky dobíjení).
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
BS170 se občas vyskytuje s přehozenými vývody, bacha na to.
Jinak tam můžeš dá obyčejný "kácéčko" plus odpor proti zemi či zenerku do serie s 10K.
Jinak tam můžeš dá obyčejný "kácéčko" plus odpor proti zemi či zenerku do serie s 10K.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Nebo ten zdroj, kterým to napájíš, nemá žádnou filtraci (v lepším případě hodně špatnou, prostě máš v napájení podstatně silnější střídavou složku, než jaká se vyskytuje v palubní síti auta) a 431 omezuje jen špičky.Andrea píše:Tak máš tu TL431 zapojenou špatně nebo je po smrti. Při pohledu zepředu má nožky R-A-K.vamzb píše:Při změně napájení se mění napětí i na 431