Jurajus píše:No jeste na forech o karavanech a obytnacich, pisou ze tyhle nastavbove baterie o kapacite 100-200Ah se z alternatoru dobijej az po dlouhatancke jizde, pac nabijeni se nesepne driv nez se nenabije startovaci baterka....
Blbost. Nabíjení se spustí v momentě, kdy napětí na startovací baterce přeleze 13,5V - stejně jako se spustí automatický denní svícení a pod. Což je skoro okamžitě potom, co se natočí motor - dejme tomu jak překročí alternátor zhruba 1000-1500 otáček (závisí od typu alternátoru, regulátoru i od stupně vybití startovací baterie), je na baterce napětí 13,5V a vyšší vlastně trvale.
Jinej je problém s tou "board battery" - je v tom, že se nabíjí až tou energií, kterou nespotřebuje samotný tažný vozidlo = tou, která zbyde do maximálního aktuálně dosažitelnýho výkonu alternátoru. A pokud je víc vybitá než nabitá, její nabití znovu na plnou kapacitu samozřejmě nějakou dobu trvá = motor musí jít delší dobu, aby nejen doplnil do svojí startovací baterky energii odebranou pro svůj vlastní start, ale taky musí doplnit Ah do tý "palubní" baterie, který vyčerpalo osvětlení, muzika, čerpadlo na vodu... prostě všecko vybavení v karavanech provozovaný. A tam jde o ty hodiny jízdy = chodu motoru, ne že se začne nabíjet až za dobu - ona se celou tu dobu dobíjí, jen to prostě dlouho trvá, protože na start se odčerpá zlomek Ah, zatímco "palubní" baterie jak píšeš mají běžně kapacitu vyjádřenou ve stovkách Ah - prostě ty stovky Ah se někde musejí nastřádat...
Koukal jsem se na ten "bůstr", je to podle mne něco jako jsou autonapáječe pro notebooky - prostě měnič se stabilizovaným výstupem, kterej odebírá z baterky auta proud bez ohledu na hodnotu momentálního napětí a pomocí zvyšovacího měniče zvedá napětí - to pak do určitý míry stabilizuje, aby do "palubní" baterie cpal stálej proud. Vidím v tom nevýhodu pro auto, protože to bude v daleko větší míře zatěžovat origo zdrojovou soustavu auta = bude to brát proud i když už alternátor nebude stíhat udržovat stabilní napětí, hlavně jen když se naláduje ta "karavanová" = svým způsobem jde o kanibalismus mezi baterkama, na kterej možná je místo někde v Austrálii nebo v Americe, kde jsou přejezdy na vzdálenost několika set km naprosto běžný, ale v podmínkách střední Evropy to nevidím jako přínosný - ten solární panel bude daleko užitečnější než nějakej "bůstr"...