Zalozni autobaterie pro hudbu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

Zalozni autobaterie pro hudbu

#1 Příspěvek od Jurajus »

Ahoj, v autech sem naprosty laik.Budu si porizovat sve prvni.
Rad bych pri kempovani poslechl nejakou muziky z autoradia a potom byl schopny nastartovat a odjet :)

Jako laika me napada tato uvaha:
Do kufru dat dalsi pridavnou baterii(s co nejvice Ah), ktera by byla normalne zapojena do obvodu auta aby se mohla dobijet.Pri kempovani bych ji s polu s radiem musel rozpinacem odpojit od obvodu auta, aby se mi nevybila i hlavni baterie potrebna k nastartovani.
Je toto mozne?Popripade jak se toto resi, abych neobjevoval ameriku.

Kolik muze mit realnou spotrebu radio 4x50w s k tomu odpovidajicimi repraky?
Repraky bych chtel mit klasicky ve ctyrech dverich, plus dva, ktere by byli pripojene na extra vystupy radia a sli by vyndat normalne z auta.Umoznuji autoradia prepinani mezi vystupy, abych mohl ty ve dverich vypnout a mit zaple jen ty venku??
Dekuji za odpoved.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#2 Příspěvek od mi-ro »

Odpojování a připojování přídavné baterie bude nejlépe pomocí relátka s bytelným kontaktem. Ovládací cívku bych zapojil na klíček-zapalování. A spotřeba rádia 4x50W? teoreticky a při max výkonu cca 20A. V praxi a při normální použitelný hlasitosti kolem 2-5A.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#3 Příspěvek od Jurajus »

Dobry napad s relatkem a zapalovanim, dekuji :)
5A to je pekne to by stihalo dobijet par solarnich panelu.Planuju predelat gramofon na 12V a pripojit ho do toho radia.Popripade 2 gramce a mix :)

Uživatelský avatar
StandaT
Příspěvky: 232
Registrován: 19 led 2005, 01:00

#4 Příspěvek od StandaT »

Prodává se (a v americe hojně používá "battery combiner") bateriový oddělovač http://www.mulac.cz/propojovace-oddelov ... i-rele.htm
Heavy Duty bateriový propojovač automaticky spojí paralelně baterie pokud napětí na baterii dosáhne nastavené úrovně (což v praxi znamená, že baterie je nabíjená) a rozpojí baterie, pokud napětí klesne pod nastavenou úroveň (baterie přestaly být dobíjeny). Cyrix také rozpojí baterie při přepětí, například když dojde k poškození nabíjení. Hlavní využití je tedy například v karavanech a lodích, kde jsou dvě baterie, jedna startovací a druhá napájecí. Baterie budou spojeny při nastartovaném motoru a rozdělené v době stání

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#5 Příspěvek od Jurajus »

To StandaT: Jj koukam ted na neco obdobneho, na nejaky booster ktery vsechno tohle inteligentne ridi a by se nepozkozovaly batrie.
Zapojeni baterek teda teoreticky vyreseno.
Rad bych ale to radio mel za jizdy pripojene klasicky jako v kazdem aute na stratovaci baterku, pac to utahne a zbytecne se nebude vybijet palubni, kterou budu pouzivat az pri vypnutem motoru.
Zeptam se na stupidni otazku: Jak jsou zapinane autoradia?Nestaci mit pripojene napajeni a zmacknout cudlik.Je tam jeste signal z alternatoru nebo nebo nejaky signal po otoceni klicku, ze?Je ten signal proste sepnuti 12V??Pokud ano stacilo by si vyhrat se zadratovani spinacich a rozpinacich kontaktu relatka, ktere by bylo rizeno prave timto signalem...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#6 Příspěvek od Hill »

To bys tam musel relátko s rozpínacími kontakty dát - obvykle jsou v autech jen spínací jednoduché a spínací dvojité....

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#7 Příspěvek od Jurajus »

To Hill: Nejde mi ted o relatko ale o to jak to zapinani radia funguje, kazdopadne dik za info.Rikam nejsem auta znaly... Ale vim ze tak nejak to je, asi zalezi i na rocniku vozidla, urcite to maj udelany vice zpusoby...
Chci si napred udelat sachema a par resit praktickou cast :)
Ale protoze ste me neopravil tak to tak asi nejak bude, ze?

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#8 Příspěvek od PCmaniac99 »

VW Transporter kterýho máme ve firmě to má už z výroby... 2 baterie jedna v motorovém prostoru a druhá je pod sedadlem řidiče... zkusím v else pohledat schema...

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#9 Příspěvek od Jurajus »

Prave transportera si chci poridit ;)
Za schema budu rad.Zajimavy bude jak vyrobci poresili to propjeni a nabijeni baterek.

Co tak ctu po forech, tak radiu se akorat spina napajeni klickem, me se tedy bude prepinat z jedne baterky na druhou, a propojeni batrek pres nejakou cernou chytrou skrinku.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

1) Je pitomost připojovat sekundární baterii reletem napájeným "od klíčku" - pokud bude sekundární baterie vybitá a připojí se k rozvodu auta v momentě otočení klíčkem, zatíží "motorovou" startovací baterii a startér pak nebude mít dost šťávy.
2) Připojení se musí aktivovat až po nastartování motoru, když alternátor začne dávat dost proudu pro dobíjení, což se projeví stoupnutím napětí v palubní síti aspoň na 13,8V, v nejlepším případě až na 14,5V.
3) Protože připojení vybitý baterie k rozvodu s napětím 14,5V vyvolá silnej proudovej ráz, je potřeba na to použít STYKAČ s plochou kontaktů podobnou stykači pro startér - běžný relé pro automotive má zatížitelnost kontaktů jen asi 30A, takže se nejpozději při několikátým sepnutí spečou a budou spojený natrvalo.
4)Při použití obyčejných 30A relé je potřeba dát jich několik paralelně (aspoň 2 kusy) - jednak se tím sníží velikost úbytku napětí na přechodovým odporu kontaktů, druhak jde s pomocí několika relátek udělat i "soft start", kdy nejdřív je sekundární baterie připojená přes cca 1Ω odpor s velkým výkonem (na to stačí i jen jedno relé, proud nepřekročí většinou řádově 10A) a teprve potom, když se sekundární baterie začne přes tento odpor dobíjet a její napětí stoupne natolik, že rozdíl napětí mezi sekundární baterií a palubním rozvodem klesne na méně než 1-1,5V se může odpor překlemovat sepnutím dalšího (dalších) kontaktů relé. Proud pak poteče "napřímo" a palubní síť s regulátorem na altíku bude normálně kontrolovat napětí i na sekundární baterii.

Ze všeho co jsem napsal vidíš, že to není až zase tak jednoduchá věc "připojit druhou baterku klíčkem" - musí se vzít v úvahu jak potřeba bezpečně nastartovat motor za všech okolností, tak i bezpečnost alternátoru (hlavně jeho diod) a celýho rozvodu auta před nadměrným proudovým zatížením.

P.S. Ještě se paralelně k těm elektronicky řízeným spínačům přidává mechanická klema, která dovoluje jednak nouzově využít i startovací baterku auta k napájení dalšího odběru, druhak v případě ledovýho startu naopak může sekundární baterka "pomoct" snížením vnitřního odporu zdroje k lehčímu startu motoru. Ale dá se obejít i bez ní...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#11 Příspěvek od Jurajus »

Nooo dekuji za paradni vysvetleni.
Nakonec asi bude nejidealnejsi tam supnout neco takoveho http://www.karavan.cz/images/navody/322_487.pdf
pisou ze i na kratke vzdalenosti dokaze dobit, tezko rict co ale myslej tim kratke vzdalenosti.
Ten bateriovy oddelovac co tu byl zminovany( http://www.mulac.cz/propojovace-oddelov ... i-rele.htm) mi prijde moc jednoduche reseni a elektroblok zas moc drahe.
Nedari se mi najit nejake stranky nebo navod ze kterejch bych si dokazal udelat ucelenej pohled na tuhle problematiku, tak nektery otazky znej asi hloupe...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Jo, ten Cyrix by to měl zvládnout, jde hlavně o to, aby se prostě baterie spojovaly i rozpojovaly v momentě, kdy to neuškodí ničemu v autě ani v připojeným dalším zařízení...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#13 Příspěvek od Jurajus »

No jeste na forech o karavanech a obytnacich, pisou ze tyhle nastavbove baterie o kapacite 100-200Ah se z alternatoru dobijej az po dlouhatancke jizde, pac nabijeni se nesepne driv nez se nenabije startovaci baterka.
Co jsem na to dneska tak koukal mi pride ze driv bych to dobyl par solarnima panelama.
S tim boosterem by to melo byt udajne o necem jinem, melo by to dobit na kratke vzdalenosti.Nemam ale konkretni udaje.Nezjistoval jsem jeste na jakem princimpu to funguje, ale zni to zajimave...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Jurajus píše:No jeste na forech o karavanech a obytnacich, pisou ze tyhle nastavbove baterie o kapacite 100-200Ah se z alternatoru dobijej az po dlouhatancke jizde, pac nabijeni se nesepne driv nez se nenabije startovaci baterka....
Blbost. Nabíjení se spustí v momentě, kdy napětí na startovací baterce přeleze 13,5V - stejně jako se spustí automatický denní svícení a pod. Což je skoro okamžitě potom, co se natočí motor - dejme tomu jak překročí alternátor zhruba 1000-1500 otáček (závisí od typu alternátoru, regulátoru i od stupně vybití startovací baterie), je na baterce napětí 13,5V a vyšší vlastně trvale.
Jinej je problém s tou "board battery" - je v tom, že se nabíjí až tou energií, kterou nespotřebuje samotný tažný vozidlo = tou, která zbyde do maximálního aktuálně dosažitelnýho výkonu alternátoru. A pokud je víc vybitá než nabitá, její nabití znovu na plnou kapacitu samozřejmě nějakou dobu trvá = motor musí jít delší dobu, aby nejen doplnil do svojí startovací baterky energii odebranou pro svůj vlastní start, ale taky musí doplnit Ah do tý "palubní" baterie, který vyčerpalo osvětlení, muzika, čerpadlo na vodu... prostě všecko vybavení v karavanech provozovaný. A tam jde o ty hodiny jízdy = chodu motoru, ne že se začne nabíjet až za dobu - ona se celou tu dobu dobíjí, jen to prostě dlouho trvá, protože na start se odčerpá zlomek Ah, zatímco "palubní" baterie jak píšeš mají běžně kapacitu vyjádřenou ve stovkách Ah - prostě ty stovky Ah se někde musejí nastřádat...

Koukal jsem se na ten "bůstr", je to podle mne něco jako jsou autonapáječe pro notebooky - prostě měnič se stabilizovaným výstupem, kterej odebírá z baterky auta proud bez ohledu na hodnotu momentálního napětí a pomocí zvyšovacího měniče zvedá napětí - to pak do určitý míry stabilizuje, aby do "palubní" baterie cpal stálej proud. Vidím v tom nevýhodu pro auto, protože to bude v daleko větší míře zatěžovat origo zdrojovou soustavu auta = bude to brát proud i když už alternátor nebude stíhat udržovat stabilní napětí, hlavně jen když se naláduje ta "karavanová" = svým způsobem jde o kanibalismus mezi baterkama, na kterej možná je místo někde v Austrálii nebo v Americe, kde jsou přejezdy na vzdálenost několika set km naprosto běžný, ale v podmínkách střední Evropy to nevidím jako přínosný - ten solární panel bude daleko užitečnější než nějakej "bůstr"...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#15 Příspěvek od Jurajus »

Diky za nazor.Ja sem to nejspis blbe napsal, pro upresneni cituji original ze starsiho vlakna:
"Alternátorem za jízdy nástavbovou baterii téměř nedobijete.První se nabíjí motorová a po jejím nabíjtí až nástavbová.Motorová je předřazená nástavbě a proto po dvouch hodinách vydrží chvilku.Obzvláště v zimě.Motorová při startu vydá velkou část své kapacity právě na start,potom zapnete světla,topení a alternátor pere svou kapacitu do motorové aby jste potom taky někde nezůstali vyset.Nástavbová se nabije až po velmi dlouhé jízdě.Pokud máte v nástavbě větší akumulátor než je 120 Ah tak i vestavěný energoblok má problém jí pořádně dobít.Vždyť jsi vzpomeňte jak dlouho trvá dobít 44 Ah z auto domácí nabíječkou a teď jsi to vynásobte kapacitou své nástavbové baterie."

A do vlakna v kterem diskutuji, si dovolim citovat tvuj odstavec o bustru, kvuli vzajemne konfrontaci nazoru;)
Me tam nekdo naopak doporucil bustr ze vse vyresi :)

... u toho solarka bych se bal ze mi to opaleni ba i neopaleni spoluobcane odcizej.Schovavat to nebude poradne kam....

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“