Zdroj 13.8V, hlavne pre rádiostanice

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#16 Příspěvek od Marelsvit »

rnbw píše:Otazka je, akym sposobom si to odpalil. Ak je pricina zavady na primarnej strane, tak TL494 bude OK, pretoze je oddeleny trafom.
Ja som ho včera večer, keď už mal ten zdroj väčšinu úprau za sebou skúšal, a fahčil už fakt dosť dobre (značné zlepšenie), ale som tam dnes dorobil úpravu ako je v priloženom obrázku, na reguláciu frekvencie +/- 5kHz, aby som sa mohol v prípade potreby vyhnúť rušeniu. Ale lineárny poťák 5k som po ruke nemal, tak som dočasne použil starší trimer 4k7 + som pred diodový mostík v primárnej časti pridal tlmivku podľa ATX zdroja tiež pôvodne z nejakého ATX zdroja. Zapol som a tu BUM :oops: (dúfam že to nejako nepreliezlo do sekundáru. A potrebujem hlavne radu ohľadne toho obvodu na obrázku nemohol to ten spôsobiť ?
Přílohy
TL 494 uprava 2.pdf
(34.72 KiB) Staženo 141 x

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#17 Příspěvek od sis2 »

Když jsi tak zásadně změnil RC člen oscilátoru, tak to muselo udělat bum!
Původní frekvence měniče byla cca 50 kHz, ale s uvedenými změnami R a C jsi to shodil na 15 kHz !!!
Pokud chceš měnit frekvenci v rozmezí 5 kHz, tak se časová konstanta RC může měnit v rozsahu 10 procent - tzn. např. C= 1n5 a k tomu místo odporu 18k dát 22k a k tomuto odporu připojit paralelně sériovou kombinaci odporu 68k a trimru 10k. Anebo hodnoty, jak máš na spodním obrázku.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od forbidden »

Jen taková otázka mimo. Už dlouho mě vrtá hlavou, proč se radiostanice napájí zrovna 13,8 V. Proč ne třeba 12 V, když je to k dispozici běžně v autě? S vysíláním nemám nic společnýho, ale toto mě zajímá.

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#19 Příspěvek od serviceman »

Z toho plyne 28V v letectví, i když ty akumulátory jsou 24V.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#20 Příspěvek od mi-ro »

Nj, je to tak, přestože se uvádí 12V, v autě je za jízdy asi těch 13.8V. Autorádia a mobilky musí být navrženy na 18V!! Určitě budou chodit od 10V ale nadají výkon.
OT, zdrojů k radiostanicím jsem používal hodně. Pulzáky rušily hlavně CB všechny!! a nelze je 100% odrušit. Některý rušily více, některý méně ale žádný nechodil tak dobře jako železný lineár.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od forbidden »

Aha, já myslel, že jmenovitý napětí v autě je 12 V. To, že je při nabíjení vyšší jsem bral jako specifickou záležitost spotřebičů pro auto určených, tedy že to musí vydržet. Pokud vím, tak na zásuvkách, žárovkách a jinde je vždy 12 V, ne 13,8.
To je jak kdybych udělal něco napájený ze sítě a zvolil jmenovitý napětí maximální povolený (253 V).

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#22 Příspěvek od rnbw »

To mas ako pri Li-Ion clanku. Udava sa napatie 3,6V alebo 3,7V, ale nabija sa na 4,1V alebo 4,2V. Rovnako je to pri autobaterii. Udava sa 12V, nabija sa v aute napatim aj nad 14V.

Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#23 Příspěvek od Marelsvit »

No tak som to spravil už pred včerom. Bavil som sa stým skoro do 4 hodín ráno, zapojil a pripojené rádio začalo hrať :lol: :lol: :lol: :D :D :D .

Vymenil som 4 odpory, ale musel som aj skladať niektoré hodnoty a v mojej zásobe som ich v tom bordeli dlho hľadal. Potom som vymenil obidva choppery za až 15A -rové :D a upravil ten obvod čo najpresnejšie p=odľa rady sis2 - DIKI a on funguje. A tým obvodom sa pootočením trimra dá pekne vyhnúť rušeniu zdroja, povedal by som, že úplne načisto.

Len sa ešte pobavím stými ochranamy aby to tých necelých 15A pekne dodalo a nevypínalo sa pri nárazoch a tak a potom, keďže sa mi to už do pôvodného chassis len ťažko narve s tými filtrami, atď, tak to zakritujem iným plechom na odtienenie a potom to šupnem do plastovej krabičky a tam dám aj banániky so šroubovacími svorkami aj autokonektory a digi. voltmeter s analógovým ampérmetrom. Potom samozrejme vypínač, poistku z primáru zdroja umiestnim na panel a pridám indikátor stavu a ešte pridám jednu rychlú poistku na sekundár tiež z indikátorom.

Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#24 Příspěvek od Marelsvit »

Mám ešte jeden problém nech robím čo robím, hoc by to malo dať min. 10A ochrana mi to cca pri 4,5A vypne a nie a nie sa jej zbaviť. je tam ako som už tuším uviedol IO TL494 a komparátor HA17393. Prosím vás o radu ako ochranu pri najhoršom vypnúť, alebo nadstaviť na cca 15A. Za každú radu vopred DIKI :) .

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#25 Příspěvek od milous2 »

Chlape málo sis toho nastudoval kolem PC zdrojů.Proto je každá rada marná.Tvoje součástková základna není asi moc bohatá, když jsi do toho filtru nacpal cos doma našel a nedržel se schématu. Píšeš,že bys při nejhorším oželel ochrany,i to se dá vyřešit. Opravdu hledej,projdi vlákna na téma PC zdroj a najdeš.Tvoje zdrojové trápení už tady potkalo víc lidí.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#26 Příspěvek od sis2 »

Marelsvit píše:Mám ešte jeden problém nech robím čo robím, hoc by to malo dať min. 10A ochrana mi to cca pri 4,5A vypne a nie a nie sa jej zbaviť. je tam ako som už tuším uviedol IO TL494 a komparátor HA17393. Prosím vás o radu ako ochranu pri najhoršom vypnúť, alebo nadstaviť na cca 15A. Za každú radu vopred DIKI :) .
Vypíná asi proto, že není zatížená větev 5V - následkem většího odběru z 12V výstupu stoupne napětí na 5V výstupu nad bezpečnou mez a ochrana vypne. Zkus na 5V výstup zapojit dostatečnou zátěž - např. autožárovku 12V/21W/5W (dvojvláknová do zadních světel, běžně koupíš na pumpě) - obě vlákna zapojit paralelně... a asi bude po problému.

Taky lze větve 5V a 3V3 úplně odstranit - ale pak se musí upravit i obvod hlídání těchto hladin.

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#27 Příspěvek od milous2 »

A je to tady! Další "lampička". Budíž světlo.Ale jo, v noci se bude hodit.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#28 Příspěvek od sis2 »

Vzhledem k polovičnímu napětí nebude "lampička" moc svítit-ale účel splní.
Pokud vadí žárovka, může použít odpory - třeba 10 ohm/5W. A může sledovat, jak poroste max. proud ze 12V výstupu při paralelním zapojení jednoho, dvou a tří odporů na 5V výstup.

Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#29 Příspěvek od Marelsvit »

Njno, pripojením tej 2 vláknovej autožiarovky sa prúd a stabilita ochrany trochu zlepšili, ale ešte to je ďaleko od dokonalosti. Skusím to zaťažiť viac, alebo v horšom prípade odpojiť pin 4, ale trandy sa mi furd meniť nechce :guns: . Ale je vedro, teraz tak akurát :marlboro: , asi zase až neskoršie.
Naposledy upravil(a) Marelsvit dne 29 črc 2013, 23:09, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#30 Příspěvek od Marelsvit »

Skusil som rôzne záťaže odpojil som komparátor nič .......... nepomáha, pri 6 A to hučí jak sviňa a ked pridám záťaž vypne.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“