poøídil jsem si soustruh SV18R s motorem 6kW, do garáže si navedl nový kabel 5X10 pøímo z hlavního jitièe 25A (nejspíše posilním), každopádnì tento soustruh nemá spínání otáèek pøes spojiku, tzn.: motor stále bìží a univerzálka se zaène toèit pøes spojiku ale je konstruován tak, že pøi každém sepnutí páky se motor rozbìhne, takže jsou v síti velké rázy, asi si dokážete pøedstavit vedení u rodinných domkù a takovéto rázy, navíc soustruh pracuje i s reverzí, tzn za plného bìhu není problém otoèit motor na levotoèivý, takže je náraz takový øe vyhodí i hlavní jistiè.
Po debatách s nìkolika elektrikáøi jsem vybral jako možné øešení vyrobit na tento motor pro každou fázi výkonový odpor v øádu nìkolika ohmù, který by omezil startovací proud a po cca 2-3sec bìhu motoru tyto odpory zkratovat relátkem/stykaèem.
Chci se vás zeptat zda-li je to na takto silný motor dobrý nápad èi dokonce reálný, udìlat takto silné odpory co by dejme tomu ty za ty 2 sekundy neshoøeli?
A jak velký odpor by mìl být aby tento ráz zmizel? Staèí ty 2-3ohmy?
A co s revezací? Zamezit mechanicky revezu? Doplnit motor o èlánek, který bude hlídat než se dotoèí a teprve pak povolí reverzní chod? Nebo nìjaký èasovaè po pøepnutí páky na druhou stranu poèká cca 5 sec než se zaène toèit opaènì?
Se závitama není problém, k odjetí se používá pouze reverze otáèek závitové tyèe a né motoru, nicménì zvyk je železná košile a reverzi v práci bìžnì uøíváme jako brzdu a tady to.. no vyhodí jistiè
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Díky za pøípadné odpovìdi
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)