Konstrukce FM anteny do Okna auta

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 20
Registrován: 10 čer 2013, 02:00

Konstrukce FM anteny do Okna auta

#1 Příspěvek od smajchl »

Ahoj bastliri,
mam starou Ladu a delam do ni radio - ale tak aby to nebylo moc videt - tzn upraveny origo radiicko na ovladani moderniho schovanyho, repraky schovany atd... a ted resim antenu, nechce se mi moc vrtat do auta - sla by dat vysouvaci do zadniho blatniku ale... to se mi moc nechce, ted o co jde:

Novy auta maj antenu v okne jako treba tady zrovna resi ze to nejede: http://e46.bmwklub.cz/viewtopic.php?f=8 ... ilit=radio ale neby by tu nekdo sikovnej na anteny kdo by mi poradil jak udelat takovouhle antenu na zadni okno, moje predstava je nalepit na zadni okno tenouckej dratek na transformatory a ten zavest do nejakyho zesilovace a z nej koax do radia. Ten zesilovac by sel treba pouzit z auta co ma takovou antenu a udelat z dratku podobnej tvar, co vy na to? Bohuzel nevim jak to ma vypadat, na zivo jsem to nikdy nevidel.

Prodavaj se ruzny nalepovaci anteny z ciny ale moc tomu neverim ze to bude kvalitni - koax nevypada ani jako koax.. a hlavne jsou dost videt protoze ta elektronika v krabicce se lepi na okno, ja bych to rad schoval treba do zadniho plata ktery bude z OSB a budou v nem uz zapusteny repraky... a pres to pruzvucna tkanina..

Dik za jakykoliv navrhy.

Nebo i neco schovat pod palubku by slo ale to asi neni nejlepsi misto na antenu ;-)

Uživatelský avatar
Dikobraz
Příspěvky: 910
Registrován: 17 říj 2004, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Dikobraz »

Pokud si dobře pamatuju, tak Lada měla vyhřívání zadního skla, co víc by sis přál.

Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 20
Registrován: 10 čer 2013, 02:00

#3 Příspěvek od smajchl »

Jo to mely ty novejsi modely moje 2101 to nema, ale ciste teoreticky, kdybych si sehnal to okno s vyhrivanim, jak to pak napojim? a bude to fungovat i kdyz budu chtit hrat okno? Videl jsem na to nakou krabicku nekde, pravda... Jo a jakej koaxial asi 50 ohm na antenu do auta, nebo se mylim?

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#4 Příspěvek od TAKJAN »

Jsou tam tzv. wawe trap, tj oddělení vf/dc..

Uživatelský avatar
Dikobraz
Příspěvky: 910
Registrován: 17 říj 2004, 02:00
Bydliště: Ostrava

#5 Příspěvek od Dikobraz »

Už se to tady řešilo, použij tlačítko -hledat-.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#6 Příspěvek od Jimmi2 »

Na žigulíka je nejstylovější taková ta dlouhá zahnutá laminátová do předního blatníku. Takhle to mám alespoň já 8-)

Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 20
Registrován: 10 čer 2013, 02:00

#7 Příspěvek od smajchl »

Jimmy: ukazal bys mi jak to vypada? a prijem OK? ja se bal davat antenu dopredu kvuli ruseni od motoru, chci tam dat silnej bezkontakt a capek co mi ho prodal rikal at zrusim ten odrusovaci odpor tam...

P.S: Tady jsem to s vyhrivanym oknem nenasel ale nasel jsem neco tady http://www.eisenacher.cz/wartburg/forum ... ednim-skle .. nevim jaky tlumivky atd, takze asi pouziju uz nejakou hotovou krabicku jestli se vydam touhle cestou..

Muzu zacit tim ze tam namotam nejakej drat a zapojim ho do radia, ale myslel sem ze bych to mohl udelat trosku lip :-D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

smajchl píše:...ja se bal davat antenu dopredu kvuli ruseni od motoru, chci tam dat silnej bezkontakt a capek co mi ho prodal rikal at zrusim ten odrusovaci odpor tam...
Bez odrušovacího odporu nebo bez uhlíkových kabelů musíš použít aspoň svíčky s vestavěným odporem. Aspoň jedno omezení proudu v cestě k jiskřišti svíčky tam musíš nechat, jinak bude úplně jedno, kde máš anténu: to pak ruší ještě nejméně 30 metrů od auta, zvlášť, když v rozdělovači máš už vyjiskřené zuby a krátký palec. Ani kastle to moc neodstíní.

Než se pustíš do tlumivek pro oddělení napájení výhřevu zadního skla (měly by být vinuté drátem aspoň 2,5 mm², nějaký proud při ohřevu skrz ně teče, tak musí mít každá aspoň 15 závitů těsně vedle sebe na průměru nejméně 2 cm, bez jádra), vyzkoušej to se zvonkovým drátem: udělej si rastr akorát tak do okna, stačí čtyři pět příček, a připoj to na kabel k rádiu.
Koaxiál to být nemusí, autorádia ani na VKV FM mívají vstupní impedanci vyšší, pro kabel s tenčím jádrem. Když už se ta impedance někde uvádí, bývá i přes 200Ω, někde jsem viděl dokonce 600Ω.
Vzhledem k délce kabelu a případnému nepřizpůsobení antény asi zde přesná impedance nebude hrát hlavní roli.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#9 Příspěvek od BOBOBO »

Ale když to na vyhřívání nepoužije ....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Nebožtíkovi tátovi před cca 30 lety dovezl kdosi z Maďarska autoanténu, udělanou z pásku nalepovací Alu fólie a předzesilovače v krabičce. Krabička se nalepila zevnitř na čelní sklo za vnitřní zpětný zrcátko a hnilíkovej pásek se měl přilepit na horní straně čelního okna těsně vedle těsnění na sklo. Elekrický spojení měla zajistit kontaktní pružina, pod kterou se oba konce pásku zastrčily - OBA DVA DO JEDNOHO ELEKTRICKÝHO BODU. Sice se tak vytvořil elektrickej dipól, ale uprostřed byl zkratovanej a připojenej na vstup jednotrandovýho předzesíku jako "prut".

Problém nastal hned po několika dnech, když jeho tehdejší polovice umývala okna v autě a ty hnilíkový pásky, který kromě podložení lepicí vrstvou nebyly nijak chráněný a v místě vstupu do krabičky se musely zvednout od skla aby se daly založit na destičku cca 3mm daleko od roviny skla a který tudíž těsně u boku krabičky vlastně byly ve vzduchu, mu při "glancírování" za zrcátkem jednoduše urvala. Příjem, do tý doby v uspokojivý kvalitě realizovanej autorádiem SPIDER 2 ( http://oldradio.cz/ts2105-3.htm ) byl najednou v řiti - a nastala otázka, jak to opravit. Náhradní pásky neexistovaly - v původním balení byly jen 2 kusy cca 70cm dlouhý. Oboustranný lepicí pásky tenkrát existovaly jen za železnou oponou, sehnat něco takovýho se rovnalo nutnosti tam mít možnost služebně vyjíždět nebo aspoň mít známosti s kontaktem na Západ.

Bez úspěchu jsem vyzkoušel asi 3 druhy "kovovejch" lepicích pásek, který se tenkrát daly sehnat jako "dekorativní Izolepa" za poměrně nekřesťanský peníze v prodejnách doplňků pro motoristy (jedna dokonce v tehdejším Tuzexu). Kovová vrstva na nich nebyla konzistentní natolik, aby se dala použít jako přijímací - šlo spíš o našopovanej povlak na klasickou lepicí pásku než o kovovou fólii se samolepicí vrstvou vespod. Jako anténní "vodič" byly nepoužitelný.

Nakonec jsem to vzdal a místo nalepovací pásky na sklo jsem použil lakovanej Cu drát s průměrem kolem 0,25 - 0,3mm, kterej jsem tenkým šroubováčkem zastrčil mezi obvodovou těsnicí gumu a čelní sklo. Uprostřed dýlky drátu jsem oškrábal lak a drát bez přerušení zastrčil pod kontaktní pružinu v krabičce předzesilovače. Nedotýkal se nikde plechu kastle ani přes lak, po celý dýlce byl idizolovanej obvodovou gumou čelního skla, ale nikde nebyl dál než asi centimetr od plechu. Příjem jak SV, tak DV byl i na tuhle úpravu velice slušnej. Rozsah VKV rádio nemělo, navíc v tý době se na VKV I = OIRT vysílala akorát stanice Vltava se svým šmidli-fidli symfonickým repertoárem - nebyl důvod proto zkoušet příjem v tomhle pásmu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 20
Registrován: 10 čer 2013, 02:00

#11 Příspěvek od smajchl »

Jee dekuju za odpoved :-) No v pripade ze vymenim okno za vyhrivany tak urcite budu chtit aby se s nim dalo i topit, a to klidne i tak, ze behem topeni nepujde radio.

Zadnej zesilovac? proste napojit obyc kabel pres kondik na vytapeni a na stred konektoru anteny a ten kontakt kolem napojit na kastli ? takhle? A 2,5ka lakovanej drat hmm.. puvodne me napadlo vyndat civeckyy z ATX zdroje tam bejvaj ale na ferit jadre a min zavitu s mensim prummerem..

EKKAR: Zajimavy povidani, predstavuju si pod tim neco na tenhle zpusob http://www.prohifi.cz/am-fm-anteny/song ... am-fm-s120 ... ale takovou tam prave moc nechci, jestli by ale sla ta krabicka treba schovat na zrcatko zezadu a udelat to jak ty s tema dratkama schovanejma pod gumou... to by nebylo uplne nejhorsi asi. Jeste jsem tak nejak uvazoval o tyhle http://www.aliexpress.com/item/Car-Truc ... 13748.html[/url]

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Jak to namotáš na nějaké jádro, v okamžiku zapnutí výhřevu se jádro stejnosměrně přesytí, čili jako by tam nebylo. Tak je zbytečné ho používat. To vytápění si bere obvykle něco mezi 15A a 30A, což je nejen dost na přesycení jádra, ale hlavně dost na ohřátí drátu, který se navzájem ohřívá se sousedním drátem válcové cívky nebo je dokonce v některé z vnitřních vrstev cívky vícevrstvé a nemůže se chladit.
Ke všemu potřebuješ vysokofrekvenčně oddělit od kostry oba konce topení, ty tlumivky tedy musí být dvě, a to co nejblíž vývodům topné mřížky. Jeden z nich pak přes kondík připojíš do kabelu k rádiu.
Nic proti předzesilovačům, je mnoho míst, kde se hodí, a mnoho míst, kde jejich použití ještě nevadí, ale je také mnoho míst s vysokou hladinou signálů, které třeba ani nemají s rozhlasovými co dělat, zato příjem spolehlivě znehodnotí.
Proto předzesilovač jen k malé anténce a maximálně lineární i při velké úrovni vstupního signálu. Jakmile to hraje bez něj, je lépe se mu vyhnout.


Anténa z drátku schovaného pod gumou příliš účinná nebude: přece jen potřebuje být vedená aspoň 50-60 mm od rozměrných kovových částí vozidla. A i zde hrozí, nejsou-li tyto kovové hmoty dostatečně vodivě mezi sebou spojené (například pro podrezlé šroubové spoje), výskyt značných hladin rušení.

Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 20
Registrován: 10 čer 2013, 02:00

#13 Příspěvek od smajchl »

Jo taky si myslim ze by ten dratek byl moc blizko karoserie.

Co tohle? http://www.conrad.cz/antena-na-zadni-sk ... 80.k320889 ale zda se mi ze to nedava civky do napajeni skla...

Pravda ze muzu zkusit vzit jen drat dat ho do zadniho okna a natahnout k radiu a kdyz to bude hrat tak resit vyhrivany okno, jinak by me zajimalo jestli je tak spatny davat antenu do predniho blatniku? kdyz tam bude rozdelovac... altik a tohle vsecko ze staryho auta. do predniho blatniku bych byl ochotnej i rezat diru :-)

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#14 Příspěvek od pepik9 »

Ono to chce vyzkoušet a pak se uvidí. Kdysi jsem si do žigula udělal neladěný přijímač Hvězda podle AR, anténa byla pochromovaný drát délky necelých 40cm v předním blatníku u rohu okna. Odrušení se žádné nekonalo, vše originál. Už si nepamatuju že by to nějak výrazně rušilo, ale vyloučit to nemůžu, poslouchalo se hlavně při stání.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

No, já jen doplním - to tatíkovo auto tenkrát nebyl žigul, ale Rapid 136 5q - to znamená motor vzadu, zapalko klasika bateriový, mechanický kontakty v rozdělovači, válcová indukční cívka PAL s odrušovacím odporem odpojovaným při startu pomocí relátka a vn kabely s uhlíkovým (odporovým) jádrem kvůli odrušení. Proto ta anténa na předním skle neměla žádnou vysokou hladinu rušení, jak by asi měla kdyby to bylo auto s motorem vepředu.

Jinak poměrně běžně se dělají antény formou nalepení obrazce na zadní boční okno (to má žigul jedině v kombíku), nebo se používají nejrůznější elektricky zkracovaný pahejlky až na extrémní dýlky jen kolem 3-4cm v tzv. "ploutvičkách" montovaných před zadní hranu střechy - viz poslední verze oktávií a rapidů z Bolehlavi...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“