Převodník U/f, signál o spotřebě pro palubní počítač v autě

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Marena1
Příspěvky: 7
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

Převodník U/f, signál o spotřebě pro palubní počítač v autě

#1 Příspěvek od Marena1 »

Dobrý den všem,

rád bych vás, odborníky, poprosil, zda byste mi nemohli pomoci s mým problémem. Snažím se zprovoznit palubní počítač, který se do dané motorizace nikdy z výroby nemontoval a proto mi chybí čidlo, pomocí jeho výstupu vypočítává řídící jednotka spotřebu.

Takže má představa je mechanicky spojit potenciometr s táhlem plynu. Jeho výstupem bude proměnné napětí 0-12V+. Toto napětí potřebuji převést na přerušovaný signál, frekvencí odpovídající výši napětí z potenciometru. A tuto frekvenci potřebuji z koster. (Prostě čim víc ťukám drátem, co jde do řídící jednotky palubního počitače, o kostru, tím víc roste spotřeba :lol: )

Nemohl by se mě někdo ujmout, případně se pořádně domluvit a postavit mi takovýto integrovaný obvod. V mládí jsme postavili s tátou elektronickou kostku, jinak jsem elektrikařinou nepolíben :lol: Zadarmo to určitě nechci.

Předem děkuji všem zúčastněným,

s pozdravem
Marek

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

A na co ti bude takyto nezmyselny udaj?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Zkus dát víc informací - jaký auto, jakej motor, jestli to má karbec nebo vstřik, jednobodovej nebo vícebodovej... atd. Jinak u karburátorovýho motoru se běžně "ekonometr" dělal na principu měřiče podtlaku v sání, ale bez rozsáhlýho zkoušení se jednoduše nedal nacejchovat v litrech na hodinu nebo km - prostě to byl jen indikátor, v žádným případě ne měřič.

U vstřikovýho motoru se měření hodinový spotřeby vypočítává poměrně složitým algoritmem z otáček motoru => frekvence vstřiků a z doby trvání vstřiku. Oba dva údaje poskytuje ŘJ motoru a palubní počítač z nich vypočítá, kolik litrů sblafne motor za hodinu - následně se zavádí korekční faktor rychlosti, odvozenej od signálu pro tachometr (z impulsního snímače otáček na hnací nápravě nebo na výstupním hřídeli v převodovce) - vzájemnou korelací hodinový spotřeby a hodinový rychlosti pak vyjde kilometrová spotřeba.

Ještě si myslíš, že ubastlit si měřák spotřeby a dostat z něj spolehlivou a přesnou indikaci bude jednoduchá věc?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Marena1
Příspěvky: 7
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#4 Příspěvek od Marena1 »

Jo jedná se o Mercedes Benz w124 250D r.v.92. Ten palubní počítač se montoval jen do benzínových modelů, já ho mám z 300CE. Tam si ten signál bere z řídící jednotky motoru. Jenže já mám pouze předkomůrkovej dýzl s mechanickym čerpadlem, bez jakýkoliv elektroniky.

Ani mi tak nejde o přesnost měření, spíš jako o to, aby tam na mě nekoukala nula z displaye (což by byla fajn spotřeba :twisted: ).

Já samozřejmě vím, jakou mám dlouhodobou spotřebu a podle toho by se pak nastavila frekvence toho ukostření.(Jestli to teda nějak jde)

Prostě to chci očůrat :D

Uživatelský avatar
Marena1
Příspěvky: 7
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#5 Příspěvek od Marena1 »

Prostě bych jen potřeboval převodník napětí(0-15V) na frekvenci kostření 0-100Hz a aby ta frekvence byla závislá na výšce napětí. To by snad šlo ne?

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#6 Příspěvek od jirkati »

Nebylo by v takovém případě rozumnější vrazit do přívodního palivového potrubí průtokoměr např.:
http://www.sonotec.cz/produkte/medizin_ ... _il_52.htm

Uživatelský avatar
Sesi
Příspěvky: 287
Registrován: 31 pro 2007, 01:00

#7 Příspěvek od Sesi »

Tyhle starší diesely ještě vracák paliva do nádrže nemají, co? Tedy když to má ještě mech.čerpadlo.
Pak by průtokoměr byl asi ideální, jinak si ani u mechanického vstřikování nedokážu představit jak snadno odvodit množství vstřikovaného paliva.

Uživatelský avatar
Marena1
Příspěvky: 7
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#8 Příspěvek od Marena1 »

Chlapi neblázněte, Sonoflow je moc pěknej, ale kolik to bude stát. :roll: Mě bude stačit vyladit ten převodník na 7,5L/100 a budu maximálně spokojenej. Neznáte někoho, kdo by mi to doma spájel??

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#9 Příspěvek od jirkati »

Není jenom Sonoflow, dodavatelů je celá řada, stačí chviličku hledat. Jedna z mnoha velice levných možností.:
http://www.conrad.cz/prutokomer-fch-m-p ... in.k150391
Výstup je dokonce přímo v pulzech pro elektronické zpracování.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Habesan »

breta1 píše:[tlak pro vstřiky je totiž udržován konstantní], mechanické systémy průtoku na tom budou hůře.
t=30447
t=50382
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#11 Příspěvek od Ondra2 »

Pokud pojedeš rychlosti 100km/h na půl plynu a bude ti to žrát těch tvých 7.5l/100km, tak to nastavíš, aby to ukazovalo 7.5l/100km. Potud OK

Kolik to pak bude ukazovat když pojedeš na 1. rychlostni stupeň rychlostí 10km/h a budeš mít taky půl plynu? 7.5l/100km. Ale reálná spotřeba může být třeba 80l/100km.

Ujasni si nejdříve, co opravdu chceš měřit/indikovat.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Proč by to mělo ukazovat stejně? Palubní počítač přece musí dostávat i impulsy z tachometru, takže s impulsy z průtokoměru má dva údaje, z nichž může třeba čtyřikrát za minutu spočítat okamžitou spotřebu a průměrnou od posledního nulování zrovna tak.
Šidítko s nějakým potenciometrem bude jen "něco ukazovat", ale jen pro parádu. K údaji o skutečné spotřebě na 100km se ani nepřiblíží.
Dej tam ten průtokoměr, budeš mít impulsy s frekvencí přímo úměrnou rychlosti průtoku. Z toho se dá spočítat spotřeba, když ne zcela přesně, tak alespoň se značnou vypovídací hodnotou.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#13 Příspěvek od Ondra2 »

Pokud jsem tazatele pochopil spravne, tak jeho pocitac ma jenom jeden vstup. Vypocet by v tomto pripade delala rj motoru (ktera udaj o rychlosti vetsinou ma). Ale je pravda, zet o neni upresneno.

Uživatelský avatar
Marena1
Příspěvky: 7
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#14 Příspěvek od Marena1 »

Není tam jen jeden vstup, ostatní jsou zapojeny a fungují.

Trocha historie o tom palubním počítači:
1. Generace - údaj o aktuální spotřebě byl brán přímo z potenciometru snímající polohu škrtící klapky

2. Generace - údaj o aktuální spotřebě je brán z ŘJ motoru (můj případ)

Ale jelikož nemám ani váhu vzduchu, ani ŘJ motoru, tak není z čeho brát.

Na mercedes fóru jsem navrhoval namontovat před sání klapkovou váhu vzduchu s potenciometrem, ale to mi bylo zamítnuto, že tenhle dýzlovej motor saje furt jak zjednanej.

K průtokoměru - zítra se mrknu, zda je na autě zpětné vedení nafty (domnívám se, že ano, ale ruku do ohně za to nedám) a dál je tu pak problém s odladěním frekvence nebo ne?

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od hafca »

Měl jsem to kdysi udělané do Š100. Byl tam čítač ICM72171 pro výpočet a pohon displeje. Pak 40103, kterým se nastavoval dělící poměr impulsů od tachometru proti impulsům z průtokoměru. Pak ještě nějaká bižuterie a bylo na tehdejší dobu docela chytré. Dala se palcovými přepínači nastavit spotřeba a při jejím překročení to pípalo. Měřilo to asi 3x do minuty a v zimě ty údaje byly tak děsivé, že jsem na krabku začal dávat čepici. :lol:
Zapojení i DPS by byly, ale dnes se už asi nedá sehnat ten ICM. Někdy v roce 1982 a pak 1991 vyšlo něco takového AR. Tady je jednoduchý palubní počítač, sice pro benzin, ale je k tomu zdroják a možná by nebyl problém si část kde se počítají vstřiky upravit pro průtokoměr.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“