El. kartáč ZELMER nekartáčuje.
Moderátor: Moderátoři
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
El. kartáč ZELMER nekartáčuje.
Zdravím místní odborníky.
Před pár léty jste mi tady pomohli úspěšně vyřešit špatně startující vysavač zelmer, který dodnes šlape výborně.
Bohužel to se nedá říct o elektrickém kartáči, který u něj byl.
Přestože jej používáme sporadicky (max. 4x do roka) dnes si řekl, že už stačilo a začal stávkovat .
O co jde?
Po zapnutí se motor lehce roztočí asi na půl sekundy a pak se hned zastaví jako kdyby byl "přetížen". A to i když je naprosto navolno.
Při tomto "přetížení" s sebou mírně cuká a z el. desky se ozývá bzučení a něco se na ní silně přehřívá.
Když to vypnu a po cca 15 sek. to zase zapnu, tak je výsledek stejný.
Pokud to vypnu a hned zapnu, tak se neroztočí, ale pokračuje cukatura (asi je "něco" ještě nabité).
Co s tím vysavačem (kartáčem) zase do prkýnka může být? Okamžitě jsem si vzpomněl na (u severních sousedů) oblíbené "DOBRE, BO POLSKIE" a hořce jsem se pousmál.
Když vidím, jak málo má ten vysavač el. součástek a přesto se to dokáže už podruhé pokazit, tak je to až fascinující .
Před pár léty jste mi tady pomohli úspěšně vyřešit špatně startující vysavač zelmer, který dodnes šlape výborně.
Bohužel to se nedá říct o elektrickém kartáči, který u něj byl.
Přestože jej používáme sporadicky (max. 4x do roka) dnes si řekl, že už stačilo a začal stávkovat .
O co jde?
Po zapnutí se motor lehce roztočí asi na půl sekundy a pak se hned zastaví jako kdyby byl "přetížen". A to i když je naprosto navolno.
Při tomto "přetížení" s sebou mírně cuká a z el. desky se ozývá bzučení a něco se na ní silně přehřívá.
Když to vypnu a po cca 15 sek. to zase zapnu, tak je výsledek stejný.
Pokud to vypnu a hned zapnu, tak se neroztočí, ale pokračuje cukatura (asi je "něco" ještě nabité).
Co s tím vysavačem (kartáčem) zase do prkýnka může být? Okamžitě jsem si vzpomněl na (u severních sousedů) oblíbené "DOBRE, BO POLSKIE" a hořce jsem se pousmál.
Když vidím, jak málo má ten vysavač el. součástek a přesto se to dokáže už podruhé pokazit, tak je to až fascinující .
Tenhle jsem nedávno opravoval. Byly uhlíky v motorku v háji. Frézoval jsem je z většího uhlíku. Trochu byly slyšet,ale snad si to časem sedne/sedlo.
- Přílohy
-
- uhliky_s.JPG
- Frézování uhlíků
- (33.5 KiB) Staženo 64 x
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
Tak jsem to otestoval a vařící je to velké světle modré kolečko (sorry, ale fakt to není moje hobby ).
Sranda je v tom, že motor má snahu se točit, ale po chviličce se zastaví.
Rozběhy jsou ale lehoučké a navíc má motorek strašně málo najeto - tipuju tak max. 2 hodiny. Opravdu to skoro nepoužíváme, takže mi přijde divné, že by zrovna v něm byla chyba. A navíc, když se tak krásně a lehce rozbíhá?
Tady je video závady.
Když mu dám před dalším pokusem delší pauzu, tak se vždy rozběhne jako na počátku videa.
Sranda je v tom, že motor má snahu se točit, ale po chviličce se zastaví.
Rozběhy jsou ale lehoučké a navíc má motorek strašně málo najeto - tipuju tak max. 2 hodiny. Opravdu to skoro nepoužíváme, takže mi přijde divné, že by zrovna v něm byla chyba. A navíc, když se tak krásně a lehce rozbíhá?
Tady je video závady.
Když mu dám před dalším pokusem delší pauzu, tak se vždy rozběhne jako na počátku videa.
Můžeš zkusit ten termistor překlenovat (zkratovat), ale nedoporučuju to - je to nadproudová ochrana, kterí chrání motor před přetížením a odpojuje ho při poruše. Možná pak uvidíš, že v motoru jiskří, případně se může začít pálit i něco jiného na desce nebo chvíli pobudeš po tmě, protože vyhodíš jističe, tak pozor na to (jednoduše - není to dobrý nápad).
Zatím to (podle mého) vypadá na vadný motor.
Zatím to (podle mého) vypadá na vadný motor.
Ten motorek je v té konstrukci hodně zatížený a skutečně mu hoří uhlíky. Schválně mu změř odpor a ručně otáčej pastorkem. Nejspíš zjistíš, že má polohu, ve které nevede, a nejspíš i polohu, v níž naměříš odpor pod 1Ω.
Prodává se jako náhradní díl, i když za cenu nepříliš lidovou, za necelý dvojnásobek koupíš celý kartáč.
Nakonec i o opravu se můžeš pokusit: když na motorku naměříš velké rozdíly v odporu v závislosti na poloze rotoru, nemáš co zkazit.
Prodává se jako náhradní díl, i když za cenu nepříliš lidovou, za necelý dvojnásobek koupíš celý kartáč.
Nakonec i o opravu se můžeš pokusit: když na motorku naměříš velké rozdíly v odporu v závislosti na poloze rotoru, nemáš co zkazit.
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
Je to Epcos B59851-C135-A70 - nominální proud 215mA, vypínací 445mA, odpor za studena 10Ω, za tepla nad 1MΩ
Katalogový list zde
Prakticky by mělo stačit změřit proud do motoru - jestli je víc, než 215mA, tak termistor funguje dobře.
Katalogový list zde
Prakticky by mělo stačit změřit proud do motoru - jestli je víc, než 215mA, tak termistor funguje dobře.
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
- PetrSinger
- Příspěvky: 110
- Registrován: 11 kvě 2008, 02:00
Tak jsem zkoušel termistor překlenout, tedy vyzkratovat (jak se o tom zmiňoval ohryzek36), abych se už jen ujistil, jestli je chyba v něm.
Po zapnutí spínače se jen ozvala rána a z cívek vylétly jiskry.
Hmm. Tak co teď? Dají se někde takové cívky sehnat?
Jediná "vzpomínka" na ještě funkční cívky:
Případně - je možné, že chyba byla opravdu v termistoru a při každím zapnutí vlastně vyrovnával rozběhový proud? A proto po jeho vyřazení to odnesly cívky?
Po zapnutí spínače se jen ozvala rána a z cívek vylétly jiskry.
Hmm. Tak co teď? Dají se někde takové cívky sehnat?
Jediná "vzpomínka" na ještě funkční cívky:
Případně - je možné, že chyba byla opravdu v termistoru a při každím zapnutí vlastně vyrovnával rozběhový proud? A proto po jeho vyřazení to odnesly cívky?