Motocykl - trojfázový alternátor s vlastním buzením

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#16 Příspěvek od masar »

GorgeLD píše:...Ale co mi není jasné, jestli když se rozsvítí kontrolka dobíjení, tak se to přepne čistě na baterku (originálně je tam mechanický reglér, teď je tam ze škodovky 120), nebo se na tom podílí i alternátor, jen to nestačí na dobíjení baterky, což by teda byla ta lepší varianta.
Baterie je připojena do palubní sítě stále a paralelně k ní je připojeno napětí alternátoru (přes svorky D+ a 51 vinutí cívky proudového relé regulátoru). Když napětí alternátoru dosáhne napětí baterie, kontrolka dobíjení zhasne a alternátor začne přebírat proud spotřebičů motocyklu a při dalším zvýšení otáček (napětí) začne dobíjet akumulátor. Růst napětí alternátoru při dalším zvětšování otáček omezuje regulátor napětí tím, že postupně snižuje proud do buzení alternátoru(odpojováním a při nejvyšších otáčkách zkratováním budícího vinutí) a stabilizuje tak palubní napětí na jmenovité hodnotě (kolem +14V).
Je nutno podotknout, že velikost budícího proudu při malých otáčkách určuje také odpor kontrolky dobíjení, tedy je nutné, aby žárovka měla potřebnou "watáž", aby budící proud byl dostatečný. Pokud jsi ji nahradil třeba LEDkou, tak je to špatně. :wink:
Naposledy upravil(a) masar dne 17 úno 2015, 18:36, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#17 Příspěvek od misocko »

alternator sa neodpaja ziadnym prudovym rele, nema to zmysel, to aby prud netiekol z baterie do altika zabezpecuju diody alternatora. takze sa to nikde neprepina ale ked sa ti rozsvieti kontrolka dobijania tak to znamena ze v podstate vsetok prud potrebny v sieti sa berie z baterky, kedze altik ma vtedy nizsie napetie ako bateria.
10A? kam to tecie ? urcite nieje prerazena nejaka dioda?
prever kam tecie tych 10A, je to strasne vela aj so zapnutymi svetlami.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#18 Příspěvek od masar »

misocko píše:alternator sa neodpaja ziadnym prudovym rele, nema to zmysel,...
On to tu někdo psal? :wink:

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#19 Příspěvek od misocko »

no neviem, precital som si to prave asi 10x a furt mi z toho vychadza ze ano, odpaja. ale moze to byt tiez jazykova bariera, bratre :D

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#20 Příspěvek od masar »

Jen aby ta bariéra nebyla jen jazyková. Zkus Snickers.
Už je to lepší? :D

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#21 Příspěvek od GorgeLD »

Díky všem za odpovědi

Tak už jsem provedl měření. S tím proudem 10A z abterky jsem asi mystifikoval, ale je možné, že předtím jsem tam měl nějaký zkrat, dávám tu motorku průběžně dopořádku už přes rok.

Takže proud z baterky je 2A při vypnutém motoru a nezapnutých světlech. Se světly 5A.

Nevím jestli se chová OK buzení: když motor běží a jede to na baterku (nízké otáčky), na budícím vinutí změřím jen 0.6V. Když přidám trošku plyn a vypně kontrolka dobíjení, je na budícím vinutí naráz 12V, které se snížují s vyššíma otáčkama. Když se otáčky sníží a vypne dobíjení, je tam opět těch 0.6V.

Takže to vypadá, že když se to přepne na baterku, tak tomu úplně přestane pomáhat alternátor, což mi přijde jako nesmysl - proč to nevyužívá toho, že altík může vyrábět proud?

Proud z baterky při nedobíjení jsou 2A i při vypnutém motoru a dokonce i když nesvítí kontrolka, teče z ní proud - až jakmile trochu víc přidám plyn, začne téct proud do baterky.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#22 Příspěvek od masar »

GorgeLD píše:...Takže proud z baterky je 2A při vypnutém motoru a nezapnutých světlech...
Pokud je to proud do zapalování, měl by klesat k nule při pomalém protáčení nenastartovaného motoru. Vyzkoušej to. :wink:
ps.: Pokud to není verze s elektronickým zapalováním.

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#23 Příspěvek od GorgeLD »

Jj je tam elektronické zapalování.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#24 Příspěvek od masar »

Tak to ověř odpojením svorky 15 od zapalovací jednotky. :wink:
Jinak to chování je zřejmě normální (jak už jsem uvedl dřív). Zvětšit buzení při malých otáčkách lze jen zvýšením "watáže" kontrolní žárovky (jak jsem opět uvedl dřív).

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“