Poskladanie rezistorov
Moderátor: Moderátoři
Poskladanie rezistorov
Čaute,
na aute sa nám pravdepodobne pokazilo čidlo teploty chladiacej kvapaliny, ktoré stojí okolo 40€, čo je dosť a preto by som si chcel byť istý, že to je ono. Teoreticky to ešte môže byť v kabeláži a pod. Na internete som našiel referenčné hodnoty čidla pri 100C. Predstavujem si to tak, že do konektoru pripojím ten referenčný odpor a na budíku si to skontrolujem, či ukazuje 100C.
Tie referenčné hodnoty sú: 341 Ω a 148 Ω
Čiže potrebujem si "nejako" poskladať z rezistorov 341 Ω a ďalšiu skupinku rezistorov s výsledným odporom 148 Ω
Podľa možností s čo najvyššou presnosťou
Vopred ďakujem za pomoc
na aute sa nám pravdepodobne pokazilo čidlo teploty chladiacej kvapaliny, ktoré stojí okolo 40€, čo je dosť a preto by som si chcel byť istý, že to je ono. Teoreticky to ešte môže byť v kabeláži a pod. Na internete som našiel referenčné hodnoty čidla pri 100C. Predstavujem si to tak, že do konektoru pripojím ten referenčný odpor a na budíku si to skontrolujem, či ukazuje 100C.
Tie referenčné hodnoty sú: 341 Ω a 148 Ω
Čiže potrebujem si "nejako" poskladať z rezistorov 341 Ω a ďalšiu skupinku rezistorov s výsledným odporom 148 Ω
Podľa možností s čo najvyššou presnosťou
Vopred ďakujem za pomoc
Já jsem to v zaměstnání dělal tak, že jsem vzal ohmmetr s požadovanou přesností a krabičku odporů o hodnotě a toleranci, že ten odpor se do ní vešel. A pak už jsem jen měřil .. a měřil ... a měřil dokud jsem na odpor co jsem ho potřeboval nenarazil.
Ale amatér asi nemá po ruce tak přesný ohmmetr a krabičku odporů o přibližně požadované hodnotě.
Ale amatér asi nemá po ruce tak přesný ohmmetr a krabičku odporů o přibližně požadované hodnotě.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
S tou přesností bych to nijak nepřeháněl: nevíme, o jaké auto jde, ani o které z čidel teploty chladicí kapaliny.
Třeba Japonci z let 1988 až asi 2004 mají prakticky bez výjimky čidla dvě.
Jedno slouží řídicí jednotce pro informaci, jaký režim spalování má řídit, druhé je zcela nezávislé a jen ovládá ručku teploměru.
Při přezkoušení čidla platí, že čidlo je v pořádku, jestliže
při 50°C má odpor v rozsahu 134 - 179 Ω
při 80°C má odpor v rozsahu 47,5 - 56,5 Ω a
při 100°C má odpor v rozsahu 26,2 - 29,3 Ω.
O něco užší tolerance se požadují od čidel teploty, podle nichž se řídí spalování, ale zase ne o moc, šířka tolerance bývá přibližně poloviční (například 146 až 166 Ω při 50°C). Stejně se nevyhodnocuje teplota na jednotlivé stupně, ale který práh už překročila a v jakém rozsahu teplot se pohybuje (typické hodnoty: do 5°C, 6°- 55°C, 56°- 81°C, 82°C a vyšší).
Možná, že s EURO5 je těch oken o jedno dvě víc, ale, protože se stejně počítá s ustálenou teplotou kolem 88°C, asi během té chvíle ohřívání nebude přesnost tak důležitá.
Vezmi prostě odpory 150 Ω a 330 Ω, to je pro vyzkoušení přesnost naprosto dostatečná.
Třeba Japonci z let 1988 až asi 2004 mají prakticky bez výjimky čidla dvě.
Jedno slouží řídicí jednotce pro informaci, jaký režim spalování má řídit, druhé je zcela nezávislé a jen ovládá ručku teploměru.
Při přezkoušení čidla platí, že čidlo je v pořádku, jestliže
při 50°C má odpor v rozsahu 134 - 179 Ω
při 80°C má odpor v rozsahu 47,5 - 56,5 Ω a
při 100°C má odpor v rozsahu 26,2 - 29,3 Ω.
O něco užší tolerance se požadují od čidel teploty, podle nichž se řídí spalování, ale zase ne o moc, šířka tolerance bývá přibližně poloviční (například 146 až 166 Ω při 50°C). Stejně se nevyhodnocuje teplota na jednotlivé stupně, ale který práh už překročila a v jakém rozsahu teplot se pohybuje (typické hodnoty: do 5°C, 6°- 55°C, 56°- 81°C, 82°C a vyšší).
Možná, že s EURO5 je těch oken o jedno dvě víc, ale, protože se stejně počítá s ustálenou teplotou kolem 88°C, asi během té chvíle ohřívání nebude přesnost tak důležitá.
Vezmi prostě odpory 150 Ω a 330 Ω, to je pro vyzkoušení přesnost naprosto dostatečná.
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Doufám, že nebudu úplně off-topic.
Taky jsem měnil čidlo teploty chladící kapaliny, a to na Fabii 1.4 MPI. Ono to není jen tak, koupit čidlo. Až na třetí pokus auto jezdí a startuje jak má. První čidlo se chovalo tak, že studený motor po nastartování "chcípl" za 3 sekundy. Po druhém nastartování už to bylo OK.
S druhým čidlem tento problém nebyl, ale zase motor "chcípl" při vyjíždění z garáže (na rovině), když jsem nepřidal plyn.
Až třetí čidlo je OK, nechcípá, ukazuje teplotu a z garáže vyjíždím jen přes spojku.
Podobné problémy jsem měl i na pracovní Felicii 1.3. Když jsem ji od firmy kupoval, tak ještě po 150m pocukávala. Nebylo možné prostě rychle vyjet do křižovatky. Tak jsem koupil čidlo, ale to mi zase špatně ukazovala ručička na teploměru - ono pro F1.3 jsou v pouzdře asi čidla 2, jedno pro ŘJ a druhé pro budík. Až další čidlo (namísto modrého je žluté nebo naopak) funguje (skoro) jak má, pocukávání se projevuje tak 10m po nastartování studeného motoru, pak je to OK.
Píšu to jen proto, kdyby se pisateli původního příspěvku objevila po výměně čidla jiná komplikace.
Petr
Taky jsem měnil čidlo teploty chladící kapaliny, a to na Fabii 1.4 MPI. Ono to není jen tak, koupit čidlo. Až na třetí pokus auto jezdí a startuje jak má. První čidlo se chovalo tak, že studený motor po nastartování "chcípl" za 3 sekundy. Po druhém nastartování už to bylo OK.
S druhým čidlem tento problém nebyl, ale zase motor "chcípl" při vyjíždění z garáže (na rovině), když jsem nepřidal plyn.
Až třetí čidlo je OK, nechcípá, ukazuje teplotu a z garáže vyjíždím jen přes spojku.
Podobné problémy jsem měl i na pracovní Felicii 1.3. Když jsem ji od firmy kupoval, tak ještě po 150m pocukávala. Nebylo možné prostě rychle vyjet do křižovatky. Tak jsem koupil čidlo, ale to mi zase špatně ukazovala ručička na teploměru - ono pro F1.3 jsou v pouzdře asi čidla 2, jedno pro ŘJ a druhé pro budík. Až další čidlo (namísto modrého je žluté nebo naopak) funguje (skoro) jak má, pocukávání se projevuje tak 10m po nastartování studeného motoru, pak je to OK.
Píšu to jen proto, kdyby se pisateli původního příspěvku objevila po výměně čidla jiná komplikace.
Petr
- ostatným ďakujem za rady, pre Milana vysvetlím. Išlo mi o to, že aké hodnoty odporu použiť, koľko sa môžem odchýliť od tej referenčnej hodnoty, poskladať to z rezistorov alebo použiť trimer... Chodí tu kopec ľudí, ktorí majú skúsenosti aj s autoelektrikou... Napríklad to, čo písal Jodr som nevedel, tento poznatok sa mi zíde, Hill to dopodrobna vysvetlil...
edit: petr, dík za tip
edit: petr, dík za tip
Takové, které jsou pro tebe dostupné. Odporové řady...že aké hodnoty odporu použiť...
Docela o dost. Viz výše. Teplotní čidla v automobilech není nic abolutně přesnýho....koľko sa môžem odchýliť od tej referenčnej hodnoty...
Dle libosti. Nikdo neví co máš zrovna při ruce....poskladať to z rezistorov alebo použiť trimer...
Připadá mi, že se snažíš z jednoduchý záležitosti dělat obrovskou vědu.