"Farebne" znacenie elektroniek
Moderátor: Moderátoři
- zdenoeddie
- Příspěvky: 2411
- Registrován: 31 říj 2007, 01:00
- Bydliště: uz len Presov :)
- Kontaktovat uživatele:
"Farebne" znacenie elektroniek
Zdravim, hlavne starsich kolegov,
mal by som otazku ohladom elektroniek. Na niektorych Tesla elektronkach je zataveny vyvod oznaceny farebnou bodkou/smuhou - cervena, biela, zlta... hlavne som si to vsimol na bateriovych typoch (1F.., 1H... apod.). Co to oznacuje, alebo co to znamena? Dakujem.
mal by som otazku ohladom elektroniek. Na niektorych Tesla elektronkach je zataveny vyvod oznaceny farebnou bodkou/smuhou - cervena, biela, zlta... hlavne som si to vsimol na bateriovych typoch (1F.., 1H... apod.). Co to oznacuje, alebo co to znamena? Dakujem.
V katalozích jsem se s barevným značením elektronek nesetkal. Předpokládám, že se bude jednat o kód příslušného výrobce finálního elektronického zařízení. Asi jako u některých měřících přístrojů z Tesly Brno, byly pro některé pozice v přístroji, vybírány elektronky podle nějakého důležitého parametru, a označovány třeba kódem 1ANxxxx a pod.
Jinak, něco o barevném značení vojenských elektronek, snad vyšlo v Radioamatéru v roce 1947. Nemám to však k dispozici.
Jinak, něco o barevném značení vojenských elektronek, snad vyšlo v Radioamatéru v roce 1947. Nemám to však k dispozici.
- zdenoeddie
- Příspěvky: 2411
- Registrován: 31 říj 2007, 01:00
- Bydliště: uz len Presov :)
- Kontaktovat uživatele:
Ano, hledal jsem. Když už jsem však před tím upozornil na toho Radioamatéra, článek jsem si později našel. Bohužel, jak výše referuji, jednalo se sice o barevně označované vojenské elektronky, ale spíše německé válečné a předválečné typy, se značkami na patce a klíči, nikoliv na zátavu, jak to známe u heptalových a novalových elektronek.
Tak jsem to sem dal, ať to někdo v tom starém časopise taky nehledá a pak třeba není zklamán.
Ještě mě napadlo, že existovaly státní hmotné rezervy, ve kterých byly uloženy také elektronky. Možná byly elky značeny barvou při periodických kontrolách? Více mě teď o původu barevných značek nenapadá.
Tak jsem to sem dal, ať to někdo v tom starém časopise taky nehledá a pak třeba není zklamán.
Ještě mě napadlo, že existovaly státní hmotné rezervy, ve kterých byly uloženy také elektronky. Možná byly elky značeny barvou při periodických kontrolách? Více mě teď o původu barevných značek nenapadá.
- serviceman
- Příspěvky: 4005
- Registrován: 09 črc 2013, 02:00
Našel jsem ve svém archivu, je to od jednoho pána z Hradce :
Barvy na zátavech moderních elektronek - JZ Tesla a řady 80 co my měli na praxi, vznikalo několikerým způsobem :
1. Elektronky vybrané podle podnikové normy - zátav je označen barvou a na elektronce býval je papírový štítek s označením normy, příklad 1AN110 12. Stejné označení bylo v dokumentaci příslušného přístroje a na šasí u takové elektronky bylo vyraženo třeba E4 - 1AN110 12. Tato konkrétní elektronka je 12TA31 pro BM211. Elektronka se objednávala pod tímto označením. U nás se takové elektronky připravovaly na pracovišti měření. Vedoucí tam měla sadu předpisů, podle kterých se tyto součástky vybíraly z běžné dodávky a značily se. Barvy na zátavech se dělaly proto, že štítky spadávaly, a taky, že to bylo jedinné viditelné místo na elektronce v krytu. Stačilo se podívat a viděli jste, že je tam správná elektronka. 1AN109, 1AN110, 1AN111 bývaly pro přístroje BM200-400. Krom elektronek jsou v tomto souboru variátory, zenerovy diody a detekční diody.
2. Výběrové elektronky pro průmysl - to byly lampy pro automatizaci, do vysílačů, radarů, radiokomunikace a další. Já jsem se k tomu nedostal, jenom třeba pro hlídače teploty jsme dostávali 6CC42 s bílou barvou a značení bylo 1PN.
3. U vojenských přístrojů se dělal výběr podobně, ale ty předpisy se tajily. Elektronka mohla být obyčejná, jenom označená meči, nebo speciální. Speciální se za nás značily označením souboru a pozicí v přístroji. Tak třeba bylo SD112 E24 a měla červenou tečku. Všechny s červenou tečkou šly mezi sebou prohodit.
4. Na opravně se po osazení obarvovaly zátavy na lampách v přístroji po dokončení opravy. Dělalo se to když nebyly lampy dle podnikové normy
Barvy na zátavech moderních elektronek - JZ Tesla a řady 80 co my měli na praxi, vznikalo několikerým způsobem :
1. Elektronky vybrané podle podnikové normy - zátav je označen barvou a na elektronce býval je papírový štítek s označením normy, příklad 1AN110 12. Stejné označení bylo v dokumentaci příslušného přístroje a na šasí u takové elektronky bylo vyraženo třeba E4 - 1AN110 12. Tato konkrétní elektronka je 12TA31 pro BM211. Elektronka se objednávala pod tímto označením. U nás se takové elektronky připravovaly na pracovišti měření. Vedoucí tam měla sadu předpisů, podle kterých se tyto součástky vybíraly z běžné dodávky a značily se. Barvy na zátavech se dělaly proto, že štítky spadávaly, a taky, že to bylo jedinné viditelné místo na elektronce v krytu. Stačilo se podívat a viděli jste, že je tam správná elektronka. 1AN109, 1AN110, 1AN111 bývaly pro přístroje BM200-400. Krom elektronek jsou v tomto souboru variátory, zenerovy diody a detekční diody.
2. Výběrové elektronky pro průmysl - to byly lampy pro automatizaci, do vysílačů, radarů, radiokomunikace a další. Já jsem se k tomu nedostal, jenom třeba pro hlídače teploty jsme dostávali 6CC42 s bílou barvou a značení bylo 1PN.
3. U vojenských přístrojů se dělal výběr podobně, ale ty předpisy se tajily. Elektronka mohla být obyčejná, jenom označená meči, nebo speciální. Speciální se za nás značily označením souboru a pozicí v přístroji. Tak třeba bylo SD112 E24 a měla červenou tečku. Všechny s červenou tečkou šly mezi sebou prohodit.
4. Na opravně se po osazení obarvovaly zátavy na lampách v přístroji po dokončení opravy. Dělalo se to když nebyly lampy dle podnikové normy