jak vypájet SMD součástku
Moderátor: Moderátoři
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky
Přikláním se k tomu co psal CZJKP1, nejlépe se SMD součástka dá odpájet dvěma mikropájkama najednou (pokud nemáš tu pájecí pinzetu).
Nejprve trochu cínu přidat, pak do každé ruky jednu mikropájku a jakmile bude cín roztavený součástku hroty posunut na stranu po povrchu desky kousek mimo.
Nezvedat nahoru. Může se stát, že to člověk neodhadne a cín na jedné straně součástky není ještě dobře roztavený a pak se to utrhne i s tou měděnou ploškou pod ní.
Není zapotřebí příliš velká síla. I přilepená součástka jde po zahřátí poměrně snadno odpájet. To lepidlo teplem většinou povolí.
Pokud nemáš kde sehnat druhou mikropájku, možná by to šlo ještě fintou s kouskem tlustšího měděného drátu. Vemeš tak 1,5ku drát a ohneš ho do Učka tak aby vzdálenost mezi konci drátu pasovala přesně k té součástce. Oba konce drátu k té součástce pak jeden po druhém připájíš. Pak to nahřeješ pájkou tak, aby se zahřály oba konce drátu současně a druhou rukou se snažíš pinzetou součástku oddělat.
Na tohle můžeš vzít i trofopájku, sice vytváří indukci do pájené dráhy na desce, ale pojistka je snad dostatečně daleko od citlivých "diskrétních" součástek.
Zapájet součástku zpátky je nohem jednodušší. Doporučuju používat tuhle pájecí kapalinu. Nejprve to chce plošky připravit. Kouskem hliníkového tenkého lanka s jemnými drátky namočeného do pájecí kapaliny odsát přebytečný cín z plošek, aby tam zůstala jen malá téměř rovná mikrovrstvička cínu. Otřít veškerý prach a sajrajt špilkou do uší a znova potřísnit pájecí kapalinou. Pak tam zaparkuješ novou součástku nejlépe pomocí dvou větších jehel. Na hrot pájky si připravíš kousíček cínu. Při pájení je součástku dobré přidržovat buďto tou jehlou tlakem svrchu, nebo minišroubováčkem. No a zapájíš jednu a pak druhou stranu a hotovo..
Jinak té pájecí kapaliny tam stačí opravdu trošičku. Já to dělám tak, že vezmu malou jehlu a tím koncem s ouškem jí namočím do té kapaliny a pak nanesu.
Nejprve trochu cínu přidat, pak do každé ruky jednu mikropájku a jakmile bude cín roztavený součástku hroty posunut na stranu po povrchu desky kousek mimo.
Nezvedat nahoru. Může se stát, že to člověk neodhadne a cín na jedné straně součástky není ještě dobře roztavený a pak se to utrhne i s tou měděnou ploškou pod ní.
Není zapotřebí příliš velká síla. I přilepená součástka jde po zahřátí poměrně snadno odpájet. To lepidlo teplem většinou povolí.
Pokud nemáš kde sehnat druhou mikropájku, možná by to šlo ještě fintou s kouskem tlustšího měděného drátu. Vemeš tak 1,5ku drát a ohneš ho do Učka tak aby vzdálenost mezi konci drátu pasovala přesně k té součástce. Oba konce drátu k té součástce pak jeden po druhém připájíš. Pak to nahřeješ pájkou tak, aby se zahřály oba konce drátu současně a druhou rukou se snažíš pinzetou součástku oddělat.
Na tohle můžeš vzít i trofopájku, sice vytváří indukci do pájené dráhy na desce, ale pojistka je snad dostatečně daleko od citlivých "diskrétních" součástek.
Zapájet součástku zpátky je nohem jednodušší. Doporučuju používat tuhle pájecí kapalinu. Nejprve to chce plošky připravit. Kouskem hliníkového tenkého lanka s jemnými drátky namočeného do pájecí kapaliny odsát přebytečný cín z plošek, aby tam zůstala jen malá téměř rovná mikrovrstvička cínu. Otřít veškerý prach a sajrajt špilkou do uší a znova potřísnit pájecí kapalinou. Pak tam zaparkuješ novou součástku nejlépe pomocí dvou větších jehel. Na hrot pájky si připravíš kousíček cínu. Při pájení je součástku dobré přidržovat buďto tou jehlou tlakem svrchu, nebo minišroubováčkem. No a zapájíš jednu a pak druhou stranu a hotovo..
Jinak té pájecí kapaliny tam stačí opravdu trošičku. Já to dělám tak, že vezmu malou jehlu a tím koncem s ouškem jí namočím do té kapaliny a pak nanesu.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Takže Ty letuješ(odsáváš) hliníkem a používáš na to pájecí kapalinu na hliník? Ale on neopravuje hliníkový parapet na okně...
Naposledy upravil(a) ZdenekHQ dne 11 říj 2015, 00:10, celkem upraveno 1 x.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Z odpájení jedné dvouvývodové součástky tu někteří dělají úplné orgie. Stačí trafopájka, vhodně natvarovaná smyčka, aby se ohřály oba vývody smd pouzdra naráz, pochopitelně s přidanou pájkou. Jemným tahem smyčky do boku odpájené pouzdro odsunout nebo zvednout (mag. pole smyčky pomůže), následně s trochou rozumné pájecí kapaliny a přídavného cínu očistit pájená políčka, uchošťourem nebo kouskem vaty cín zatepla opatrně setřít ze spojů. Umýt od zbytků tavidla, zkontrolovat pod lupou a připájet nový díl.
BTW, kapalina na hliník je na hliník, na nic jiného ji nepoužívat.
BTW, kapalina na hliník je na hliník, na nic jiného ji nepoužívat.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Nejsem planžetista, nikdy mi to takhle nešlo. Nezkoušel jsi náhodou titanovou fólii?frantajetel11 píše:Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
- PotPalo
- Příspěvky: 4565
- Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
- Bydliště: BA-Petržalka :(
- Kontaktovat uživatele:
Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.lesana87 píše:Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky.beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Takúto súčiastku bežne dávam dolu trafopájkou. Pridať viac cínu na oba konce, keď priložím hrot hore na stred súčiastky, spoja sa oba konce a nahrievajú sa spolu. Chytím pinzetou a dám preč. Ak treba, plochy očistím licnou (Licna je plochá pletenina z tenkých měděných drátků napuštěných tavidlem. Používá se k odstraňování přebytečné pájky.).
V tomto prípade by som hneď neosadzoval novú poistku. Napojil by som tam na skúšku vodiče, na ich koniec poistkové púzdro s klasickou sklenenou poistkou. Dlhšie skúšať, ak to vydrží, napájať SMD. Ak sa prepáli, pátrať po závade.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.
No také si nejsem jistý tou tloušťkou. Myslím že i normální klasická žiletka je příliš hrubá.lesana87 píše:Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky.beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Ještě mě napadá kdysi jsem měl u motorky sadu planžet na nastavení vzdálenosti odtrhu zapalování. To by možná vyhovovalo.
Už jsi někdy viděl rezavou žiletku? Nepíšu o klasických žiletkách, ale o těch z vícebřitých holítek, ty mi přijdou tenčí. A hlavně jsem je jako planžetu na sundavání mnohanohých SMD IO používala, tak vím, že použít jdou.PotPalo píše:Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.
..té kapaliny se na tu součástku použije asi tak tisícina mililitru. Po zapájení pak "rezidua" utře navlhčeným ubrouskem a je to.Kvicala_r píše:a hlavně na elektroniku nepoužívat pájecí kapaliny - jsou agresivní a rezidua celkem svodová.
Nechápu, co máte proti pájecím kapalinám? Jsou nesrovnatelně lepší, než nějaká patlavá kalafujna. U všech SMD co jsem kdy zapájel nikdy žádný problém s "reziduama" nebyl.
- Přílohy
-
- LD7575_2.jpg
- (248.33 KiB) Staženo 21 x
-
- LD7575_1.jpg
- (286.06 KiB) Staženo 33 x
Naposledy upravil(a) Jirka1112 dne 12 říj 2015, 14:33, celkem upraveno 1 x.