jak vypájet SMD součástku

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#31 Příspěvek od frantajetel11 »

Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky :lol:

Uživatelský avatar
beny66ka
Příspěvky: 389
Registrován: 12 zář 2015, 02:00
Bydliště: Ostrava

#32 Příspěvek od beny66ka »

A ta planžeta se vezme kde ?

Uživatelský avatar
Jirka1112
Příspěvky: 47
Registrován: 07 črc 2011, 02:00

#33 Příspěvek od Jirka1112 »

Přikláním se k tomu co psal CZJKP1, nejlépe se SMD součástka dá odpájet dvěma mikropájkama najednou (pokud nemáš tu pájecí pinzetu).
Nejprve trochu cínu přidat, pak do každé ruky jednu mikropájku a jakmile bude cín roztavený součástku hroty posunut na stranu po povrchu desky kousek mimo.

Nezvedat nahoru. Může se stát, že to člověk neodhadne a cín na jedné straně součástky není ještě dobře roztavený a pak se to utrhne i s tou měděnou ploškou pod ní.
Není zapotřebí příliš velká síla. I přilepená součástka jde po zahřátí poměrně snadno odpájet. To lepidlo teplem většinou povolí.

Pokud nemáš kde sehnat druhou mikropájku, možná by to šlo ještě fintou s kouskem tlustšího měděného drátu. Vemeš tak 1,5ku drát a ohneš ho do Učka tak aby vzdálenost mezi konci drátu pasovala přesně k té součástce. Oba konce drátu k té součástce pak jeden po druhém připájíš. Pak to nahřeješ pájkou tak, aby se zahřály oba konce drátu současně a druhou rukou se snažíš pinzetou součástku oddělat.
Na tohle můžeš vzít i trofopájku, sice vytváří indukci do pájené dráhy na desce, ale pojistka je snad dostatečně daleko od citlivých "diskrétních" součástek.


Zapájet součástku zpátky je nohem jednodušší. Doporučuju používat tuhle pájecí kapalinu. Nejprve to chce plošky připravit. Kouskem hliníkového tenkého lanka s jemnými drátky namočeného do pájecí kapaliny odsát přebytečný cín z plošek, aby tam zůstala jen malá téměř rovná mikrovrstvička cínu. Otřít veškerý prach a sajrajt špilkou do uší a znova potřísnit pájecí kapalinou. Pak tam zaparkuješ novou součástku nejlépe pomocí dvou větších jehel. Na hrot pájky si připravíš kousíček cínu. Při pájení je součástku dobré přidržovat buďto tou jehlou tlakem svrchu, nebo minišroubováčkem. No a zapájíš jednu a pak druhou stranu a hotovo..

Jinak té pájecí kapaliny tam stačí opravdu trošičku. Já to dělám tak, že vezmu malou jehlu a tím koncem s ouškem jí namočím do té kapaliny a pak nanesu.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#34 Příspěvek od ZdenekHQ »

Takže Ty letuješ(odsáváš) hliníkem a používáš na to pájecí kapalinu na hliník? Ale on neopravuje hliníkový parapet na okně...
Naposledy upravil(a) ZdenekHQ dne 11 říj 2015, 00:10, celkem upraveno 1 x.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#35 Příspěvek od robo »

ZdenekHQ: Ted jsi mu to dal :D :D :D Jsem spadl ze zidle a chlastem to nebylo.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#36 Příspěvek od Sendyx »

Z odpájení jedné dvouvývodové součástky tu někteří dělají úplné orgie. Stačí trafopájka, vhodně natvarovaná smyčka, aby se ohřály oba vývody smd pouzdra naráz, pochopitelně s přidanou pájkou. Jemným tahem smyčky do boku odpájené pouzdro odsunout nebo zvednout (mag. pole smyčky pomůže), následně s trochou rozumné pájecí kapaliny a přídavného cínu očistit pájená políčka, uchošťourem nebo kouskem vaty cín zatepla opatrně setřít ze spojů. Umýt od zbytků tavidla, zkontrolovat pod lupou a připájet nový díl.

BTW, kapalina na hliník je na hliník, na nic jiného ji nepoužívat.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#37 Příspěvek od Sendyx »

frantajetel11 píše:Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky :lol:
Nejsem planžetista, nikdy mi to takhle nešlo. Nezkoušel jsi náhodou titanovou fólii?
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#38 Příspěvek od Kvicala_r »

a hlavně na elektroniku nepoužívat pájecí kapaliny - jsou agresivní a rezidua celkem svodová. To raději pro laika kalafunu. u té alespoň vidí, že už ji přepálil na uhel :P

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#39 Příspěvek od lesana87 »

beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#40 Příspěvek od PotPalo »

lesana87 píše:
beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)
Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.

Takúto súčiastku bežne dávam dolu trafopájkou. Pridať viac cínu na oba konce, keď priložím hrot hore na stred súčiastky, spoja sa oba konce a nahrievajú sa spolu. Chytím pinzetou a dám preč. Ak treba, plochy očistím licnou (Licna je plochá pletenina z tenkých měděných drátků napuštěných tavidlem. Používá se k odstraňování přebytečné pájky.).

V tomto prípade by som hneď neosadzoval novú poistku. Napojil by som tam na skúšku vodiče, na ich koniec poistkové púzdro s klasickou sklenenou poistkou. Dlhšie skúšať, ak to vydrží, napájať SMD. Ak sa prepáli, pátrať po závade.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
beny66ka
Příspěvky: 389
Registrován: 12 zář 2015, 02:00
Bydliště: Ostrava

#41 Příspěvek od beny66ka »

lesana87 píše:
beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)
No také si nejsem jistý tou tloušťkou. Myslím že i normální klasická žiletka je příliš hrubá.
Ještě mě napadá kdysi jsem měl u motorky sadu planžet na nastavení vzdálenosti odtrhu zapalování. To by možná vyhovovalo.

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#42 Příspěvek od lesana87 »

PotPalo píše:Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.
Už jsi někdy viděl rezavou žiletku? Nepíšu o klasických žiletkách, ale o těch z vícebřitých holítek, ty mi přijdou tenčí. A hlavně jsem je jako planžetu na sundavání mnohanohých SMD IO používala, tak vím, že použít jdou.

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#43 Příspěvek od lesana87 »

Jsou z těch pánských na stehna. :D
Od oka jsou tenčí než papír, ten má 100um. Posuvka u dvou na sobě ukazuje něco mezi 0,1 a 0,15mm, takže mají tak 60-80um. Jsou to Gillette dvojbřit se zvlhčovacím proužkem.

Uživatelský avatar
Jirka1112
Příspěvky: 47
Registrován: 07 črc 2011, 02:00

#44 Příspěvek od Jirka1112 »

Kvicala_r píše:a hlavně na elektroniku nepoužívat pájecí kapaliny - jsou agresivní a rezidua celkem svodová.
..té kapaliny se na tu součástku použije asi tak tisícina mililitru. Po zapájení pak "rezidua" utře navlhčeným ubrouskem a je to.

Nechápu, co máte proti pájecím kapalinám? Jsou nesrovnatelně lepší, než nějaká patlavá kalafujna. U všech SMD co jsem kdy zapájel nikdy žádný problém s "reziduama" nebyl.
Přílohy
LD7575_2.jpg
(248.33 KiB) Staženo 21 x
LD7575_1.jpg
(286.06 KiB) Staženo 33 x
Naposledy upravil(a) Jirka1112 dne 12 říj 2015, 14:33, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#45 Příspěvek od rnbw »

Ze je to nejake svinstvo na hlinik. Taketo velke veci spajkujem len "cinom" s tavidlom vnutri.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“