Signalizace přehřátí motoru.
Moderátor: Moderátoři
Signalizace přehřátí motoru.
Známý mně požádal,jesli bych mu nevyrobil akustickou signalizaci k teploměru auta.Má tisícovku veterána u které mu praskla hadice a bylo to tak rychlé,že ji málem uvařil.Odnesl to jen kapilárový teploměr.Dal tam elektrický ze stovky které se stejně montovaly do posledních tisícovek,ale chtěl by ještě nějakou signalizaci k bodu varu.Nemáte někdo otestované nějaké zapojení?Našel jsem něco s 555,ale někdo psal,že to není stabilní.
Bych tam strčil něco s TL071 viz. http://pandatron.cz/?538&teplotni_regul ... u_3x_jinak
Stavěl sem si tu verzi s hysterezí, funguje to jak má. Pro tu indikaci by ale byla lepší verze první. Prostě by se někam na vodní okruh muselo dodat čidlo s termistorem zalitým uvnitř a pak na výstup dát nějaký bzučák, piezo, atd.
Stavěl sem si tu verzi s hysterezí, funguje to jak má. Pro tu indikaci by ale byla lepší verze první. Prostě by se někam na vodní okruh muselo dodat čidlo s termistorem zalitým uvnitř a pak na výstup dát nějaký bzučák, piezo, atd.
Co takovej diskrétní spínací termostat v pouzdře TO220, dejme tomu na teplotu 100-105°C? Nic kolem nepotřebuješ.
http://www.farnell.com/datasheets/1561970.pdf
http://www.farnell.com/datasheets/1561970.pdf
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Klidně i s obvodem LM35 s nějakým následným zesilovačem a komparátorem. V tomhle případě může těch komparátorů mít i víc a učunit si bargraf nebo cosi na způsob "batestu" s několika různobarevnýma LEDkama. V tisícovce se leccos schová i při zachování autentickýho vzhledu a hlavně dráty od motoru dopředu na palubovku jdou nádherně protáhnout množstvím děr a kanálů, to není jak moderní auta, kde by člověk na protahování potřeboval cvičenou myš nebo ještě líp trénovanýho švába ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Možná by bylo lepší se soustředit a měřit teplotu třeba na palici, protože tak jsem uvařil už jeden motor-voda pryč a teploměr ukazoval polovinu, tedy 90°, tedy dokud jsem nezastavil na křižovatce. Pak letěl nahoru a na volnoběh svítilo mazání . Prostě aby to ukazovalo i bez vody, že je něco špatně.
Určitě nejsou Š100/110 takový samovary, jako Š105-136, kde je motor vzadu, ale chladič vepředu (a musí se tam lejt 12.5l chladiva). Tady došlo k úniku chladiva, což by se dalo vyhodnotit měřením hladiny v expanzní nádobě - na to by stačilo do ní "píchnout 2 hřebíky" (elektrody, pokud možno nereznoucí, s nimiž by se zjišťovalo, jestli to mezi nima vede, nebo ne, respektive jestli hladina neklesla pod stanovenou mez), ovšem muselo by to bejt vodo-/vzduchotěsný a odolný vůči vnitřnímu přetlaku. Protože jak klesne voda v palici, nějakou chvilku trvá, než se ohřeje i zvenčí. Tohle pohlídá, aby v ní ta voda ještě byla.
P. S.: Bod varu vody v motoru je díky přetlaku docela vysoko, dejme tomu 110-120°C, do tý teploty voda uvnitř nevaří, taková teplota je ještě v pořádku. Když ten termostat nastavíš na 110°C, při správným přetlaku bude signalizovat počínající var, ale jak se ten přetlak ztratí, začne to vařit i při stovce, přičemž ten termostat nesepne dřív, než se z palice neztratí voda (což je docela pozdě).
P. S.: Bod varu vody v motoru je díky přetlaku docela vysoko, dejme tomu 110-120°C, do tý teploty voda uvnitř nevaří, taková teplota je ještě v pořádku. Když ten termostat nastavíš na 110°C, při správným přetlaku bude signalizovat počínající var, ale jak se ten přetlak ztratí, začne to vařit i při stovce, přičemž ten termostat nesepne dřív, než se z palice neztratí voda (což je docela pozdě).
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Pokud to nemá řvát každou chvíli falešným poplachem způsobeným zvlněním v palubní síti a jeho průnikem přes napájecí přívody, je lepší napájet to celý přes stabec a filtr (aspoň oddělovací dioda a samostatnej filtrační kondík za ní PŘED stabilizátorem). Ta dioda odstraní i záporný špičky, kterejch je v autě 6 půlek a nedá se říct, že by byly zrovna prospěšný veškerý elektronice ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!