Signalizace přehřátí motoru.

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pavel16
Příspěvky: 821
Registrován: 19 pro 2007, 01:00
Bydliště: Litovel

Signalizace přehřátí motoru.

#1 Příspěvek od pavel16 »

Známý mně požádal,jesli bych mu nevyrobil akustickou signalizaci k teploměru auta.Má tisícovku veterána u které mu praskla hadice a bylo to tak rychlé,že ji málem uvařil.Odnesl to jen kapilárový teploměr.Dal tam elektrický ze stovky které se stejně montovaly do posledních tisícovek,ale chtěl by ještě nějakou signalizaci k bodu varu.Nemáte někdo otestované nějaké zapojení?Našel jsem něco s 555,ale někdo psal,že to není stabilní.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Nakadah »

Bych tam strčil něco s TL071 viz. http://pandatron.cz/?538&teplotni_regul ... u_3x_jinak

Stavěl sem si tu verzi s hysterezí, funguje to jak má. Pro tu indikaci by ale byla lepší verze první. Prostě by se někam na vodní okruh muselo dodat čidlo s termistorem zalitým uvnitř a pak na výstup dát nějaký bzučák, piezo, atd.

Uživatelský avatar
pavel16
Příspěvky: 821
Registrován: 19 pro 2007, 01:00
Bydliště: Litovel

#3 Příspěvek od pavel16 »

On chce vycházet z toho původního čidla.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#4 Příspěvek od Nakadah »

No to půjde taky...to origo čidlo má uvnitř taky NTC termistor. Chce to jen podle jeho hodnoty (změřit) doladit odpor a trimr pro napěťový dělič. Nic není problém...

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#5 Příspěvek od MetalGod »

Co takovej diskrétní spínací termostat v pouzdře TO220, dejme tomu na teplotu 100-105°C? Nic kolem nepotřebuješ.
http://www.farnell.com/datasheets/1561970.pdf
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Klidně i s obvodem LM35 s nějakým následným zesilovačem a komparátorem. V tomhle případě může těch komparátorů mít i víc a učunit si bargraf nebo cosi na způsob "batestu" s několika různobarevnýma LEDkama. V tisícovce se leccos schová i při zachování autentickýho vzhledu a hlavně dráty od motoru dopředu na palubovku jdou nádherně protáhnout množstvím děr a kanálů, to není jak moderní auta, kde by člověk na protahování potřeboval cvičenou myš nebo ještě líp trénovanýho švába ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#7 Příspěvek od MetalGod »

Pokud vím, tak potřebuje jen signalizaci, že má přehřátej motor (jediná kontrolka), ne teploměr ;)
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
denis15
Příspěvky: 641
Registrován: 21 čer 2005, 02:00
Bydliště: Opava

#8 Příspěvek od denis15 »

Možná by bylo lepší se soustředit a měřit teplotu třeba na palici, protože tak jsem uvařil už jeden motor-voda pryč a teploměr ukazoval polovinu, tedy 90°, tedy dokud jsem nezastavil na křižovatce. Pak letěl nahoru a na volnoběh svítilo mazání :roll: . Prostě aby to ukazovalo i bez vody, že je něco špatně.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#9 Příspěvek od Jimmi2 »

Termostat ze žehličky, z varné konvice.... přidělat na hlavu :idea:

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#10 Příspěvek od MetalGod »

Určitě nejsou Š100/110 takový samovary, jako Š105-136, kde je motor vzadu, ale chladič vepředu (a musí se tam lejt 12.5l chladiva). Tady došlo k úniku chladiva, což by se dalo vyhodnotit měřením hladiny v expanzní nádobě - na to by stačilo do ní "píchnout 2 hřebíky" (elektrody, pokud možno nereznoucí, s nimiž by se zjišťovalo, jestli to mezi nima vede, nebo ne, respektive jestli hladina neklesla pod stanovenou mez), ovšem muselo by to bejt vodo-/vzduchotěsný a odolný vůči vnitřnímu přetlaku. Protože jak klesne voda v palici, nějakou chvilku trvá, než se ohřeje i zvenčí. Tohle pohlídá, aby v ní ta voda ještě byla.

P. S.: Bod varu vody v motoru je díky přetlaku docela vysoko, dejme tomu 110-120°C, do tý teploty voda uvnitř nevaří, taková teplota je ještě v pořádku. Když ten termostat nastavíš na 110°C, při správným přetlaku bude signalizovat počínající var, ale jak se ten přetlak ztratí, začne to vařit i při stovce, přičemž ten termostat nesepne dřív, než se z palice neztratí voda (což je docela pozdě).
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
pavel16
Příspěvky: 821
Registrován: 19 pro 2007, 01:00
Bydliště: Litovel

#11 Příspěvek od pavel16 »

Viděl bych to na komparátor a za něj nějaký samopíp.Jak se řeší stabilizace-mám to napájet celé z 10V stab.zdroje,nebo stačí jen stabilizovat ten referenční vsup komparátoru. Čidlo při bodu varu má nějakých 28 ohm.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Pokud to nemá řvát každou chvíli falešným poplachem způsobeným zvlněním v palubní síti a jeho průnikem přes napájecí přívody, je lepší napájet to celý přes stabec a filtr (aspoň oddělovací dioda a samostatnej filtrační kondík za ní PŘED stabilizátorem). Ta dioda odstraní i záporný špičky, kterejch je v autě 6 půlek a nedá se říct, že by byly zrovna prospěšný veškerý elektronice ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#13 Příspěvek od TAKJAN »

Jenže je lepší další nezávislé čidlo, protože pokud to původní se podělá, a signalizace neukáže HOT "ne čehý"-)), tak je to na h....

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#14 Příspěvek od Milan_F »

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#15 Příspěvek od pepik9 »

AR A 7/1987 s.246

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“