Automatické rozsvícení světel

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#16 Příspěvek od DolfiG »

Nikto sa nepustí do debaty, či má zmyseľ svietiť celý rok aj cez deň ...? (Ekológia, ekonomika, prínos rozsvietených svetiel v letný slnečný deň, každé "tretie" poloslepé vozidlo večer a pod.).

Kontrolka nie je optimálne riešenie. No nejaké nepríjemne oneskorene pískajúce čudo, prípadne s vypínačom, je stopercentne účinné. :lol: A naviac, ste pánom situácie.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#17 Příspěvek od rnbw »

Jenys píše:Kontrolka je na prd....fakt nejlepší je automat, pak se o nic nemusíš starat...
Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.

Kontrolka nie je optimalna, ale v mnohych pripadoch dostatocna - skor si vsimnes, ze ti pocas jazdy svieti nieco na oranzovo (napr.) ako to, ze ti tam nieco nesvieti (kontrolka rozsvietenych svetiel - ktoru mnohe auta ani nemaju).

Uživatelský avatar
Jenys
Příspěvky: 2120
Registrován: 11 úno 2008, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Jenys »

Tak pokud kontrolka nebliká, často ji člověk přehlédne. Ale já můžu při nastartovaném motoru vypnout hlavní světla, jen zůstanou parkovací. Pokud vypnu na palubce vypínač na hlavní světlomety, tak normálně zhasnou a v tom je to dokonalé. I opuštěný automobil, pokud potřebuji jen odskočit, zůstane viditelný i při zhasnutých hlavních světlech. :wink: :D
Když něco nevíte...klidně se zeptejte :) Co vás nezabije, to vás posílí :) Jenys :)

Uživatelský avatar
Deny
Příspěvky: 102
Registrován: 23 zář 2004, 02:00
Bydliště: Severní Morava

#19 Příspěvek od Deny »

rnbw píše:Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.
Stačí přeci vložit do napájení automatu vypínač, kterým v případě potřeby stání s nastartovaným motorem bez zapnutých světel zařízení vypneš. Jakmile budeš chtít svítit, zapneš vypínač a jedeš. No problemo.

Uživatelský avatar
palo116
Příspěvky: 4
Registrován: 09 led 2017, 01:00

#20 Příspěvek od palo116 »

masar píše:Jest-li chceš bastlit, tak můžeš vyzkoušet tohle:

Po nastartování se napětí palubní sítě zvedne nad 13V. Při tom trimrem nastavíme sepnutí relé. Rozepnutí relé je vlivem hystereze prakticky až při vypnutém klíčku. Kondenzátor C1 zajišťuje zpoždění sepnutí. :wink:
Přílohy
IMG_20170123_094554.png
(198.15 KiB) Staženo 247 x
Naposledy upravil(a) palo116 dne 23 led 2017, 09:50, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#21 Příspěvek od Kvicala_r »

To je dobrá zpráva... po tolika letech :roll:
No kdyby to bylo pořešené profesionálně, tak by to asi přežilo i přepolování a nějaké ty špičky, co se v síti auta běžně vyskytují. Dávat na spínání relé 10A FET je taky trochu mrhání komponenty.
Doporučuji dát na vstup diodu proti přepolování a neškodí nějaký transil - cca 30V, aby pobral ty špičky sice s malou energií, ale vysokým napětím. Pokud to neuděláš, tak se časem můžš potýkat s "podivným" chováním obvodu. Záleží na stavu instalace, kam to chceš naroubovat.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#22 Příspěvek od TAKJAN »

Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost?

Uživatelský avatar
palo116
Příspěvky: 4
Registrován: 09 led 2017, 01:00

#23 Příspěvek od palo116 »

je dobre ked sa navrhnu vylepsenia ale nikto to sem neda do schemi aby si to pozreli vsetci
nie kazdy je profesional v danom obore ale dokaze rozne veci zrealizovat
schemi by mali byt predimenzovane a funkcne aby vydrzali na "veky" a nebol s nimi v buducnosti problem
tato schema spina pri zvyseni napatia zapoji sa na spinacku v polohe zapnutych kontroliek este sa nic nedeje az sa nastartuje motor tak sa zvysi napatie a az potom relatko zopne vypne sa az po vypnuti klucika tak ak nahodou prestane dobijat rele je stale zopnute
ak su teda funkcne vylepsenia tak sem s nimi
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#24 Příspěvek od TAKJAN »

Toto taky sepne až při zvýšení napětí a vypne až když spadne. Ale dělal jsem to takhle asi 10x a no problem.

Uživatelský avatar
badoch
Příspěvky: 586
Registrován: 23 úno 2005, 01:00
Bydliště: SM
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od badoch »

Měl jsem dlouhé roky na feldách svojich i jiných toto :
Jednoduché funkční, spolehlivé, roky ověřené. Dnes mám jiné auta ty to mají origo tak to neřeším.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm

Uživatelský avatar
palo116
Příspěvky: 4
Registrován: 09 led 2017, 01:00

#26 Příspěvek od palo116 »

TAKJAN píše:Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost?
co tak sem hodit schemu-zapojenie ved je to lahsie ako zostrojenie alebo nie? a preco ju zapajat na kontrolku dobijania ved napatie po starte sa zvysi v celom aute tak by som to mohol napojit kde kolvek aj priamo na baterku a ked klesne napatie tak sa vypne ale pri predchadzajucej scheme sa vypne az pri vypnuti klucika a nie poklese napatia
ja to mam v aute ked nastarujem tak pri zvyseni napatia mi zapne rele a pri poklese vypne rele a napojene to mam priamo len na baterku ale chcel som sa vyhnut tomu ked mi klesne len napatie"prestane dobijat" aby mi to nevyplo napr. uz spominany tunel

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#27 Příspěvek od TAKJAN »

Protože nic neporovnávám. Je napětí/není. Ale to je jedno, myslím.

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#28 Příspěvek od jarmilerik »

Ahoj lidi, dělám toto zapojení jako modul do auta.
Potřeboval bych, ale doplnit obvod o funkci vypnutí při zapnutých hlavních světlometech.
Tedy připojením plusu získaným z obrysovek přes diodu a nějakého tranzistoru.
Funkce by byla taková, že by po připojení plusu z obrysovek obvod ihned rele vypnul a po vypnutí hlavních světel ihned rele sepnul. Tedy žádná hystereze.
Typicky, když se projíždí tunelem.
Díky za konstruktivní odpověď.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Doplníš 1 tranzistor vodivosti NPN, 1 (křemíkovou) diodu naprosto libovolnýho typu a 2 odpory. Tranzistor stačí bohatě nějakej BC546 a podobnej, Dioda vyhoví 1N4148 nebo 1N4001 nebo doslova cokoliv jinýho, odpory první 1 až 3,3kΩ a druhej 10kΩ.
Novej NPN tranzistor připojíš emitorem na společnou zem, kolektorem na bázi/hradlo toho už namontovanýho trandu, kterej spíná relátko. Novýmu tranzistoru zapojíš mezi bázi a zem odpor 10kΩ, kterej ho spolehlivě udrží za všech okolností uzavřenej. Otevírat ho budeš jen tím "plusem od hlavních světel", kterej přivedeš zase na tu bázi pomocnýho tranzistoru, ale přes sériově spojenou diodu (ochrana proti přepólování) a odpor 1 až 3,3kΩ (omezení proudu do báze). Zapneš klíček, nic se neděje. Nastartuješ motor, zvednutí napětí dobíjení překlopí OZ (komparátor), ten sepne tranzistor a přes relé sepne denní světla. V momentě, kdy sepneš hlavní (potkávací) světla, kladný napětí přivedený přes diodu a odpor sepne pomocnej tranzistor, ten zkratuje buzení trandu ovládajícího relátko na kostru a relé odpadne - DLR zhasnou. Bez další úpravy zapojení to ale nejde provozovat v případě, že jako DLR sloužej přímo přední hlavní světla (je nutný další oddělení obvodů minimálně pomocí výkonovejch diod).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#30 Příspěvek od jarmilerik »

Takže nějak takhle?
Přílohy
drl.png

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“