Čím a jak provizorně nabít autobaterku, není-li nabíječka?
Moderátor: Moderátoři
Svářečkou - invertorem. Vypnout hotstart, pokud je to tedy možné čudlem na panelu - ale i tak to kolikrát není nutné.
Funguje to pak jako prostý proudový zdroj. Jistý výrobce to pak prodává dokonce jako svářečku/nabíječku. Pokud invertor nemá hlučný větrák, tak pomaličku přidávat od nuly až "nasadí" většinou někde kolem 10A. Prakticky bezpředmětné je pak napětí akumulátoru - 12/24V.
Funguje to pak jako prostý proudový zdroj. Jistý výrobce to pak prodává dokonce jako svářečku/nabíječku. Pokud invertor nemá hlučný větrák, tak pomaličku přidávat od nuly až "nasadí" většinou někde kolem 10A. Prakticky bezpředmětné je pak napětí akumulátoru - 12/24V.
Jo. Nechá baterii zapojenou v autě, bude měkká, píchne tam svářečku a může rovnou k autoelektrikáři, protože tam do 15V nebude. Taky se nemusí trefit s polaritou. No a když to zkusí s obyčejnou střídavou trafosvářečkou, zase se se správnou polaritou trefí 20x za vteřinu a opět nenabije nic
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
No že by to někdo zkoušel v autě s připojeným zbytkem elektroinstalace, tak to mňa fakt nenapadlo. Polarita jest to stejné - při prvním otočení polarity prsknou výstupní diody dřív, než to stihne zapojit do zásuvky, pokud to pak nakonec ještě zapne, tak to pleskne komplet.
Dokonce se dají prostudovat návody od starých velkých oblud - rozuměj WTU, KS a jiné kraksny. A tam je dokonce psáno, že se to dá použít jako startovací zdroj - bylo k tomu třeba DO které odpojovalo poťák, tlačítkem se připnul v době startu, kdy bylo včechno zatížené příkonem strartéru a akumulátoru a frčelo to taky - ovšem to bylo poplatné svojí době a vrcholem elektroniky byl odpor v cestě k indukční cívce pro změnu buzení při startu.
Dokonce se dají prostudovat návody od starých velkých oblud - rozuměj WTU, KS a jiné kraksny. A tam je dokonce psáno, že se to dá použít jako startovací zdroj - bylo k tomu třeba DO které odpojovalo poťák, tlačítkem se připnul v době startu, kdy bylo včechno zatížené příkonem strartéru a akumulátoru a frčelo to taky - ovšem to bylo poplatné svojí době a vrcholem elektroniky byl odpor v cestě k indukční cívce pro změnu buzení při startu.
S tou svářečkou to fakt není dobrý nápad...Každá nemusí být z principu a ve všech režimech měkká jak blato. Bál bych se extrémního nárůstu proudu do prázdného, zmrzlého aku - který při takovém napěťovém spádu může i explodovat, než se jeho vnitřní odpor zmenší natolik, aby kladl svářečce významnější odpor.
V naprostý nouzi, bez nabíječky i jinýho zdroje bych asi použil jakýkoliv rozvaděčový trafo 220/24V/200-300VA, jednu 20A diodu, zpočátku natvrdo na úplně prázdný aku a až by se trochu začal chytat, tak přes dvě paralelní vlákna z náhradní H4 z povinný výbavy...
Vůbec bych nezkoušel použít nějaký spínaný zdroj, jsou to většinou tvrdý a stabilizovaný zdroje napětí a ne proudu - co je akumulátor jako zátěž stejně shodí na nadproud, anebo shoří úplně.
Felda přece jde úplně normálně roztlačit/roztáhnout, stačí vypnout větrák, vnitřní světlo a hlavní světla, nechat jen zapalování/kontrolky a musí to blafnout i s úplně vybitou baterkou. Tedy přesněji řečeno - i když neotočí motorem, tak musí být schopná ještě aspoň rozsvítit kontrolky a tedy i lehce nabudit alternátor.
Pokud teda zrovna ta Felda nestojí letníma gumama na sněhu
Soudím tak podle předchozích idiotských proklamací o financích okolo 500Kč - kdo nemá cca litr na neznačkový 45Ah aku do Feldy, těžko bude mít čtyřku na zimní gumy, žejo
Jinak se musí ve třech lidech povést ji na dvojku rozdrcnout.
Pokud je ale naprosto a úplně prázdná, že nerozsvítí ani kontrolky, je to v prdeli a ani roztahováním se to nepovede nahodit.
Jednoduše proto, že alternátor, jako jediný potenciální zdroj není aspoň lehce, zbytkem v aku nabuzený.
Zbytková remanence kotvy na to při tahání a tlačení nestačí - podle zkoušení staršího altíku vrtačkou vím, že je schopen se zbytkovou remanencí kotvy chytit až tak nad 3.000 - a to musí být výstup a buzení natvrdo drátem, ne přes regulátor. A přes 3.000 na altíku tažením ani na dvojku nedáte..
V naprostý nouzi, bez nabíječky i jinýho zdroje bych asi použil jakýkoliv rozvaděčový trafo 220/24V/200-300VA, jednu 20A diodu, zpočátku natvrdo na úplně prázdný aku a až by se trochu začal chytat, tak přes dvě paralelní vlákna z náhradní H4 z povinný výbavy...
Vůbec bych nezkoušel použít nějaký spínaný zdroj, jsou to většinou tvrdý a stabilizovaný zdroje napětí a ne proudu - co je akumulátor jako zátěž stejně shodí na nadproud, anebo shoří úplně.
Felda přece jde úplně normálně roztlačit/roztáhnout, stačí vypnout větrák, vnitřní světlo a hlavní světla, nechat jen zapalování/kontrolky a musí to blafnout i s úplně vybitou baterkou. Tedy přesněji řečeno - i když neotočí motorem, tak musí být schopná ještě aspoň rozsvítit kontrolky a tedy i lehce nabudit alternátor.
Pokud teda zrovna ta Felda nestojí letníma gumama na sněhu
Soudím tak podle předchozích idiotských proklamací o financích okolo 500Kč - kdo nemá cca litr na neznačkový 45Ah aku do Feldy, těžko bude mít čtyřku na zimní gumy, žejo
Jinak se musí ve třech lidech povést ji na dvojku rozdrcnout.
Pokud je ale naprosto a úplně prázdná, že nerozsvítí ani kontrolky, je to v prdeli a ani roztahováním se to nepovede nahodit.
Jednoduše proto, že alternátor, jako jediný potenciální zdroj není aspoň lehce, zbytkem v aku nabuzený.
Zbytková remanence kotvy na to při tahání a tlačení nestačí - podle zkoušení staršího altíku vrtačkou vím, že je schopen se zbytkovou remanencí kotvy chytit až tak nad 3.000 - a to musí být výstup a buzení natvrdo drátem, ne přes regulátor. A přes 3.000 na altíku tažením ani na dvojku nedáte..
Divil by ses, ale třeba u mě v ulici bude mít kromě mě nabíječku snad jen můj soused, kterýmu jsem ji musel udělat poté, co jsem mu několikrát pomohl v zimě nastartovat auto tou svojí.
Je to takový trochu sváteční šofér, jezdí jen couračky, nákupy a tak se mu občas stane, že po 2-3 týdnech, kdy vůbec nevyjede od baráku to auto prostě nenastartuje. Má dvojkovou benzínovou oktávku, nevím, jestli mu něco baterku vestoje vyžírá či ne a ani mě to nezajímá. Ale už se mu to stalo párkrát a nebude určitě jedinej.
Jinak bude mít nabíječku /a to jen náhodou s rozsahem 12V/ počítám jen jeden, který ji má trvale přepnutou na 6V kvůli motorkám. Jinak nikdo.
Soudím tak podle počtu minulých žádostí o pomoc s nestartujícími auty.
Opravdu fungující a opravdu nabíjející nabíječka v garáži - to je dneska luxus skoro stejnej, jako ta vlastní garáž, mnohdy.
Ona totiž nabíječka "Wattman" a podobných "značek", za pár stovek z Tipy či Hadexu buď nenabíjí vůbec, nebo tak maximálně pětinou toho, co je na ní napsáno.
Většinou jsou na velký kastli velkým písmem vyvedený neskutečný ampéry a když se pak podívá člověk na zadní štítek /pokud tam nějakej je/, tak je příkon 50VA. Při pohledu dovnitř to musí být pak jasný každýmu, kdo si umí vygooglovat, co tak asi dovede čtveřice nechlazených diod 1N5401 a rozptylový trafko velikosti asi EI25.
Ale hlavně, že to má akumulátorový krokodýly jako na Tatru
Je to takový trochu sváteční šofér, jezdí jen couračky, nákupy a tak se mu občas stane, že po 2-3 týdnech, kdy vůbec nevyjede od baráku to auto prostě nenastartuje. Má dvojkovou benzínovou oktávku, nevím, jestli mu něco baterku vestoje vyžírá či ne a ani mě to nezajímá. Ale už se mu to stalo párkrát a nebude určitě jedinej.
Jinak bude mít nabíječku /a to jen náhodou s rozsahem 12V/ počítám jen jeden, který ji má trvale přepnutou na 6V kvůli motorkám. Jinak nikdo.
Soudím tak podle počtu minulých žádostí o pomoc s nestartujícími auty.
Opravdu fungující a opravdu nabíjející nabíječka v garáži - to je dneska luxus skoro stejnej, jako ta vlastní garáž, mnohdy.
Ona totiž nabíječka "Wattman" a podobných "značek", za pár stovek z Tipy či Hadexu buď nenabíjí vůbec, nebo tak maximálně pětinou toho, co je na ní napsáno.
Většinou jsou na velký kastli velkým písmem vyvedený neskutečný ampéry a když se pak podívá člověk na zadní štítek /pokud tam nějakej je/, tak je příkon 50VA. Při pohledu dovnitř to musí být pak jasný každýmu, kdo si umí vygooglovat, co tak asi dovede čtveřice nechlazených diod 1N5401 a rozptylový trafko velikosti asi EI25.
Ale hlavně, že to má akumulátorový krokodýly jako na Tatru
Autor dotazu se opět hlásí, za chvíli jdeme nabíjet. NTB zdroj + žárovka. Podle posledního zjištění aku zcela mrtvé není. Kámoš něco zapomněl v autě vypnout a poněkud mu to vyšťavilo baterku.
Doplňující informace pro zvídavé: Ve městě je nově, zná tu všehovšudy dva lidi, počítaje v to mě, takže na obíhání "sousedů" to zatím není. Logicky požádal o pomoc toho, koho tu zná, tj. mne.
Nějak jste se tu koukám rozepsali dost zeširoka, je vidět, že tazatelův problém rozebíráte opravdu důkladně a ze všech stran, to se cení
Doplňující informace pro zvídavé: Ve městě je nově, zná tu všehovšudy dva lidi, počítaje v to mě, takže na obíhání "sousedů" to zatím není. Logicky požádal o pomoc toho, koho tu zná, tj. mne.
Nějak jste se tu koukám rozepsali dost zeširoka, je vidět, že tazatelův problém rozebíráte opravdu důkladně a ze všech stran, to se cení
To bude dobrý. Jestli ten ntb zdroj je schopnej aspoň 3A, tak to za pár hodin bude vrkat startérem i v téhle kose.
Zbytek dodělá alternátor, ale je zapotřebí to držet v obrátkách, na nižším kvaltu, než normálně.
Ony to ty 55A alternátory došťouchají, když teda nejede moc spotřebičů zbytečně. S flojdama se přes den obrysovky dají ukecat a větrák taky nemusí jet furt.
Zbytek dodělá alternátor, ale je zapotřebí to držet v obrátkách, na nižším kvaltu, než normálně.
Ony to ty 55A alternátory došťouchají, když teda nejede moc spotřebičů zbytečně. S flojdama se přes den obrysovky dají ukecat a větrák taky nemusí jet furt.