Regulace motorku odtahového ventilátoru Atmos
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Regulace motorku odtahového ventilátoru Atmos
Nazdar všem.
Chtěl bych se pokusit a plynulou regulaci otáčení motorku odtahového ventilátoru kotle Atmos C25S. Motorek je typu UCJ4C52 a podle nejbližšího typu FCJ4C52 (podle výrobce je elektrické zapojení stejné) je to jednofázový asynchronní motorek na 230V s dvěmi cívkami a třemi vývody (jeden společný vývod cívek a dva konce cívek).
Myslel jsem, že bych ho v nejhorším případě reguloval frekvenčním měničem (1f/3f, 230V/3x230V, 50Hz/30-50Hz). Ale teď nevím, zdali by to vůbec šlo, když má motor pouze dvě cívky. Nebo by to bylo možné regulovat i s připojeným kondenzátorem, a to normálním 1f tyristorovým regulátorem?
Podle telefonického rozhovoru s technikem výrobce (ATAS) není elektrická regulace prakticky možná.
Neřešil jste to někdo?
Petr Filipi
Chtěl bych se pokusit a plynulou regulaci otáčení motorku odtahového ventilátoru kotle Atmos C25S. Motorek je typu UCJ4C52 a podle nejbližšího typu FCJ4C52 (podle výrobce je elektrické zapojení stejné) je to jednofázový asynchronní motorek na 230V s dvěmi cívkami a třemi vývody (jeden společný vývod cívek a dva konce cívek).
Myslel jsem, že bych ho v nejhorším případě reguloval frekvenčním měničem (1f/3f, 230V/3x230V, 50Hz/30-50Hz). Ale teď nevím, zdali by to vůbec šlo, když má motor pouze dvě cívky. Nebo by to bylo možné regulovat i s připojeným kondenzátorem, a to normálním 1f tyristorovým regulátorem?
Podle telefonického rozhovoru s technikem výrobce (ATAS) není elektrická regulace prakticky možná.
Neřešil jste to někdo?
Petr Filipi
- Přílohy
-
- UCJ4C52.pdf
- (156.64 KiB) Staženo 323 x
-
- FCJ4C52.jpg
- (84.97 KiB) Staženo 371 x
Nejsem specialista ale myslím že asynchronní motor s rozběhovým kondenzátorem nejde regulovat což ti potvrdil i výrobce.
Asi bys musel nahradit 3f motorem něco jako http://www.atas.cz/files/T42R.pdf
+klasickej frekvenční měnič pro danej výkon.
Ale třeba machři přes regulaci znaj způsob.
Asi bys musel nahradit 3f motorem něco jako http://www.atas.cz/files/T42R.pdf
+klasickej frekvenční měnič pro danej výkon.
Ale třeba machři přes regulaci znaj způsob.
O tom, že je použití triakového regulátoru dobře možné i pro takové motory, dokazuje tento příspěvek v podobné diskusi.petrfilipi píše:...Nebo by to bylo možné regulovat i s připojeným kondenzátorem, a to normálním 1f tyristorovým regulátorem?
Podle telefonického rozhovoru s technikem výrobce (ATAS) není elektrická regulace prakticky možná...
Jde v podstatě o regulaci skluzu 1f asynchronního motoru.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Není třeba vymýšlet již vymyšlené. Osobně jsem držel v ruce odtahový ventilátor Atmosu i Attacku. Oba jsou od stejného výrobce, vypadají podobně a i označení je téměř stejné. Mám doma kotel Attack SLX20 profi, kde je použitý polský regulátor s (asi) fázovým řízením.
Tedy za sebe ti doporučuji koupit tento regulátor a vestavět ho do Atmosu. Ostatně tímhle řešením se na tzb-info i energoportálu chlubí pan "Žalud", např. zde: http://forum.tzb-info.cz/123941-novy-kotel-na-drevo
Je to přesně tenhle: https://sklep.pwkey.eu/pl/p/RK-2001W4/60, jen mám na něm natištěno "Attack profi PID".
Ten regulátor má svoje mouchy, ale oproti těm bimetalům v Atmosu je to skok o 100 let dopředu.
Tedy za sebe ti doporučuji koupit tento regulátor a vestavět ho do Atmosu. Ostatně tímhle řešením se na tzb-info i energoportálu chlubí pan "Žalud", např. zde: http://forum.tzb-info.cz/123941-novy-kotel-na-drevo
Je to přesně tenhle: https://sklep.pwkey.eu/pl/p/RK-2001W4/60, jen mám na něm natištěno "Attack profi PID".
Ten regulátor má svoje mouchy, ale oproti těm bimetalům v Atmosu je to skok o 100 let dopředu.
Žádnou regulaci tam nedávej, motor pokud nejede na plný otáčky se neuchladí. Nehřeje se ani tak sám od sebe ale vedením tepla přes konstrukci ze spalovacího prostoru. Asi před dvěma lety jsem to dával dohromady známýmu, kondík OK ale motor spálenej na straně odtahový vrtule. Na tom kotli ještě odcházej sondy v měrový jímce, už odešly dvě ze tří.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Motor ovšem pracuje v nevýhodném režimu, na který není konstruován. Rozsah možné regulace je omezený, klesá točivý moment a účinnost, zvýšuje se proud a ztráty.jeneburg píše:...frekvencnim menicem neni problem tento motor regulovat.
Navíc se obvykle zvýší hlučnost. Známý má podobný regulátor u ventilace, přes větrací potrubí je hluk značně slyšet v celém domě.
Naposledy upravil(a) Achab dne 10 led 2018, 10:58, celkem upraveno 1 x.
Muzes mi napsat co je nevyhodny rezim ? Jak je omezen rezim regulace ?Achab píše:Motor ovšem pracuje v nevýhodném režimu, na který není konstruován. Rozsah možné regulace je omezený, klesá točivý moment a účinnost, zvýšuje se proud a ztráty.jeneburg píše:...frekvencnim menicem neni problem tento motor regulovat.
Navíc se obvykle zvýší hlučnost. Známý má podobný regulátor u ventilace, přes větrací potrubí je hluk značně slyšet v celém domě.
Článek k dané problematice je třeba zde:
Vlastnosti frekvenčně řízených pohonů s jednofázovými asynchronními motory
V úvodu je odkaz ke stažení celého článku v pdf.
Vlastnosti frekvenčně řízených pohonů s jednofázovými asynchronními motory
V úvodu je odkaz ke stažení celého článku v pdf.
Celerone, Achabe, můžu vás ujistit, že s regulací otáček ventilátoru není problém. Hlučnost snížením otáček klesá a ani na plný výkon není slyšet mimo kotelnu.
Regulátor má nastavené nějaké minimální otáčky, pod které nejde. Tehdy by hrozilo, že se ventilátor zastaví a neuchladí. Ale ani při nízkých otáčkách jsem nepozoroval nějaké vrčení.
Konstrukce zmíněného ventilátoru je taková, že v kotli je plechové oběžné kolo, následuje montážní deska z cca 3mm železa, zvenku je na ní asi 3mm nehořlavé textilie, dále mosazný odlitek oběžného kola v děravé kleci, které zajišťuje, že se teplo nebude šířit osou do motorku a dále už je asynchronní motor, jehož kondenzátor je uvnitř panelu kotle (tedy relativně mimo tepelné namáhání).
Regulátor má nastavené nějaké minimální otáčky, pod které nejde. Tehdy by hrozilo, že se ventilátor zastaví a neuchladí. Ale ani při nízkých otáčkách jsem nepozoroval nějaké vrčení.
Konstrukce zmíněného ventilátoru je taková, že v kotli je plechové oběžné kolo, následuje montážní deska z cca 3mm železa, zvenku je na ní asi 3mm nehořlavé textilie, dále mosazný odlitek oběžného kola v děravé kleci, které zajišťuje, že se teplo nebude šířit osou do motorku a dále už je asynchronní motor, jehož kondenzátor je uvnitř panelu kotle (tedy relativně mimo tepelné namáhání).
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
V pár aplikacích jsem viděl regulaci 1F asynchronních motorků se stíněnými póly, ale věřím, že i u motorků s kondenzátorem by fungoval taky. Regulace využívala setrvačnosti rotoru s vrtulí.
Do motorku se "dávkoval" přívod (230V/50Hz) v nějakým rytmu - takový pomalý PWM. Odhaduji to na nějakých 5 až 10HZ. Spínalo se to triakem o vhodně malém výkonu (musel mít malý minimální přídržný proud). když se vrtule držela v zabržděným stavu, bylo cítit, jak motorek "cukal". Hmota vrtulky otáčky udržovala stabilní svojí setrvačností. Poměr zapnuto/vypnuto udával rychlost otáčení. Opakovací frekvence byla stálá..
Do motorku se "dávkoval" přívod (230V/50Hz) v nějakým rytmu - takový pomalý PWM. Odhaduji to na nějakých 5 až 10HZ. Spínalo se to triakem o vhodně malém výkonu (musel mít malý minimální přídržný proud). když se vrtule držela v zabržděným stavu, bylo cítit, jak motorek "cukal". Hmota vrtulky otáčky udržovala stabilní svojí setrvačností. Poměr zapnuto/vypnuto udával rychlost otáčení. Opakovací frekvence byla stálá..
Celeron má pravdu, motor se neuchladí,řešili jsme to s kamarádem kterýmu pořád zlobil.
Navíc ještě jedna důležitá věc ventilátor je spalinovej a porovnávat s ventilátorem tlačícím vzduch do kotle je hovadina, co udělá ten ventilátor pokud bude kotel zasekanej sazema a nepodaří se mu kuli regulaci skluzu roztočit?
Tohle není digestoř nebo ventilátor v koupelně.
Navíc ještě jedna důležitá věc ventilátor je spalinovej a porovnávat s ventilátorem tlačícím vzduch do kotle je hovadina, co udělá ten ventilátor pokud bude kotel zasekanej sazema a nepodaří se mu kuli regulaci skluzu roztočit?
Tohle není digestoř nebo ventilátor v koupelně.