Autolednička a R134
Moderátor: Moderátoři
Autolednička a R134
Ahoj,
kamarád mi přivez autoledničku že mu hrozně hřeje zástrčka do zapalovače, při hledání štítku jsem narazil na informaci že autolednička obsahuje R134.Docela mě to zarazilo protože je to lednička za 1500,- z Lidlu a R134 je chladivo pro klimatizace, pochybuju že je uvnitř kompresor, běžně bejvá v nízký cenový kategorii peltier.
Rozebíral jste to někdo jak to je řešený?
Díky
Luděk
kamarád mi přivez autoledničku že mu hrozně hřeje zástrčka do zapalovače, při hledání štítku jsem narazil na informaci že autolednička obsahuje R134.Docela mě to zarazilo protože je to lednička za 1500,- z Lidlu a R134 je chladivo pro klimatizace, pochybuju že je uvnitř kompresor, běžně bejvá v nízký cenový kategorii peltier.
Rozebíral jste to někdo jak to je řešený?
Díky
Luděk
A co tohle?
Existují i transportní chladničky bez potřeby energetického zdroje na místě chlazení. Zde se chladicí médium na vhodném místě zahřátím oddělí od adsorbentu a po odděleném transportu se mu vrátí až na místě, kde je chlazení třeba. Na tomto principu fungují například samochladící sudy na pivo.
(wikipedia.cz)
A přípojka je tam třeba jen kvůli ventilátoru?
Existují i transportní chladničky bez potřeby energetického zdroje na místě chlazení. Zde se chladicí médium na vhodném místě zahřátím oddělí od adsorbentu a po odděleném transportu se mu vrátí až na místě, kde je chlazení třeba. Na tomto principu fungují například samochladící sudy na pivo.
(wikipedia.cz)
A přípojka je tam třeba jen kvůli ventilátoru?
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj. Nejspíš jde o univerzální návod k celé řadě ledniček od kompresorových (kde může být R134), přes absorpční (kde je čpavek) až po ty levný autolednice, kde není žádný médium, ale plátek termočlánku, co pracuje v Peltierově režimu.
Pokud mu hřeje zásuvka zapalovače, změřil bych proud, co odebírá lednice. Dále bych prověřil stav té zástrčky a zkusil bych to v zásuvce jiného auta. Pak je možné, že jeho zásuvka v autě bude chtít vyměnit (je vyhřátá)
Pokud mu hřeje zásuvka zapalovače, změřil bych proud, co odebírá lednice. Dále bych prověřil stav té zástrčky a zkusil bych to v zásuvce jiného auta. Pak je možné, že jeho zásuvka v autě bude chtít vyměnit (je vyhřátá)
Proud je dost značný a zásuvka autozapalovače je původně konstruovaná na krátkodobý odběr, než se nahřeje zapalovač a je úplně blbé konstrukce. Takže to není ani tak chyba, jako spíš vlastnost. Pokud k tomu připočteme naprosto tristní chladící výkon peltierového řešení, vychází z toho jednoznačný závěr, že je to celé úplně špatně a k ničemu. Můj poznatek je, pokud chci něco udržet v chladu, obvykle když jedu na pár dní do kempu, tak si zmrazím v mrazáku dvě plastové hranaté (kvůli využití prostoru) litrové láhve od mléka s vodou, ty strčím do slepené polystyrenové krabice, kam dám také potraviny, co mají být v chladu, bednu obalím dekou a zcela bez jakékoli potřeby další energie mám potraviny v chladu podle venkovní teploty 2 až 3 dny, než roztaje všechen led. Zatím jsem na nic lepšího nepřišel.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Mám podobnou od redbulla,možná se stejnym peltierem.Trafo jsem sundal a nahradil autokabelem do zapalovače.Za běhu to dokázala dělat taky,hlavně přes léto,dokonce jsem měnil vyhřátou vidlici.Od tý doby,co vycucla letitou baterku,ji mám hozenou ve skříni (ani to auto už nemám a v novym je klimoška,tak lednice není vysloveně nutná,pokud to nenechám na slunci s flaškou za oknem).Měřil jsem tomu proud při napájení z PC atx zdroje a bylo to až k 8A,možná víc.
Tam je problém v použitý zástrčce, je tam ten krám kde je v obvodu pojistka, na ní tlačí pružina a proud teče přes ní, pružina se rozpálí a roztaví plasty.Objednal jsem nějakou preciznější zástrčku bez pružiny v obvodu.
Jinak jsem měl v plánu připojit + vodič přes kontaktní plíšek strčený mezi pojistku a pružinu jak bývá u některých zástrček co jsem měl v ruce.
Požívám taky boxy s chladícíma vložkama co v nich chodí pájecí pasta a pak se likvidujou.
Jinak jsem měl v plánu připojit + vodič přes kontaktní plíšek strčený mezi pojistku a pružinu jak bývá u některých zástrček co jsem měl v ruce.
Požívám taky boxy s chladícíma vložkama co v nich chodí pájecí pasta a pak se likvidujou.
10-15A? To jsi naměřil nebo je to tam někde napsaný? 150W Peltier by byl asi podstatně dražší. Pár lednic jsem opravoval a braly ihned po zapnutí do 6A a po minutě -ochlazení/ohřátí Peltiera 4-5A. A právě 50-60W dokáže snížit teplotu o cca 20C od okolí. 150W to už by byl mrazák.
..to bude jen ňákej odpůrek
Můj vztah k autochladničkám zhruba koresponduje s názory Zakyho i Weed_smokera: ano, vypadalo to jako dobrý nápad, ale
- autobaterka si to nemyslí
- v kabině budky auta na slunci se nejspíš 60 W tepla navíc ani nepozná, ale, rozpálí-li se tato na 50°C a víc, pak chlazení o 20°C pod teplotu okolí už moc potravin nezachrání.
To už je lepší obyčejný izolační box a těch pár zmrzlých PETek s vodou. Je tedy pravda, že mi starý mrazák mrazil až na -32°C, což nebyla standardní vlastnost, ale porucha, však se mu srážela vlhkost i na vnějším plášti, byl proto pažravý. Ale tři takto zmrzlé litrové PETky zabalené každá ve třech vrstvách letáků a položené na chlazený obsah udržely v boxu pod 4°C ještě po 26 hodinách v přes den rozpáleném autě bez klimatizace. Tedy na tom víku ležely ještě deky, tak na box přímo nepražilo, ale i tak...
Jsou-li lahvičky zmražené na -18°C (nový mrazák bez poruchy), vydrží zhruba za stejných podmínek nejméně 20 hodin v boxu chládek.
Když už tedy chladničku, tak do karavanu nebo do kamionu či autobusu, tam to má smysl (buď na delší kempování nebo na denní ježdění, a vlastně na obojí dohromady), ale třeba do toho karavanu je lepší třísoustavová (plyn / síť / akumulátor), v kamionu či autobusu už jen elektrická bez ohledu na princip, plynem ohřívat absorpční ledničku za jízdy není dovoleno ani v karavanu...
- autobaterka si to nemyslí
- v kabině budky auta na slunci se nejspíš 60 W tepla navíc ani nepozná, ale, rozpálí-li se tato na 50°C a víc, pak chlazení o 20°C pod teplotu okolí už moc potravin nezachrání.
To už je lepší obyčejný izolační box a těch pár zmrzlých PETek s vodou. Je tedy pravda, že mi starý mrazák mrazil až na -32°C, což nebyla standardní vlastnost, ale porucha, však se mu srážela vlhkost i na vnějším plášti, byl proto pažravý. Ale tři takto zmrzlé litrové PETky zabalené každá ve třech vrstvách letáků a položené na chlazený obsah udržely v boxu pod 4°C ještě po 26 hodinách v přes den rozpáleném autě bez klimatizace. Tedy na tom víku ležely ještě deky, tak na box přímo nepražilo, ale i tak...
Jsou-li lahvičky zmražené na -18°C (nový mrazák bez poruchy), vydrží zhruba za stejných podmínek nejméně 20 hodin v boxu chládek.
Když už tedy chladničku, tak do karavanu nebo do kamionu či autobusu, tam to má smysl (buď na delší kempování nebo na denní ježdění, a vlastně na obojí dohromady), ale třeba do toho karavanu je lepší třísoustavová (plyn / síť / akumulátor), v kamionu či autobusu už jen elektrická bez ohledu na princip, plynem ohřívat absorpční ledničku za jízdy není dovoleno ani v karavanu...
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.