Autolednička a R134

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

Autolednička a R134

#1 Příspěvek od dj_rizek »

Ahoj,

kamarád mi přivez autoledničku že mu hrozně hřeje zástrčka do zapalovače, při hledání štítku jsem narazil na informaci že autolednička obsahuje R134.Docela mě to zarazilo protože je to lednička za 1500,- z Lidlu a R134 je chladivo pro klimatizace, pochybuju že je uvnitř kompresor, běžně bejvá v nízký cenový kategorii peltier.
Rozebíral jste to někdo jak to je řešený?

Díky

Luděk

Uživatelský avatar
dj_Paul
Příspěvky: 2294
Registrován: 19 zář 2004, 02:00
Bydliště: Laškov

#2 Příspěvek od dj_Paul »


Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#3 Příspěvek od dj_rizek »

To ale nevysvětluje R134 když tam není kompresor.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od Michal22 »

A co tohle?
Existují i transportní chladničky bez potřeby energetického zdroje na místě chlazení. Zde se chladicí médium na vhodném místě zahřátím oddělí od adsorbentu a po odděleném transportu se mu vrátí až na místě, kde je chlazení třeba. Na tomto principu fungují například samochladící sudy na pivo.
(wikipedia.cz)
A přípojka je tam třeba jen kvůli ventilátoru?
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#5 Příspěvek od dj_rizek »

Tak to nevím kam by se to tam vešlo, rozebral jsem to a nic tam neni.Jednoduchá regulace ventilátoru a silnější kablíky mezi chladiče kde si myslím že je peltier.
Přílohy
IMG_20180523_171146.JPG

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#6 Příspěvek od mi-ro »

Je to 100% Peltier.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Ahoj. Nejspíš jde o univerzální návod k celé řadě ledniček od kompresorových (kde může být R134), přes absorpční (kde je čpavek) až po ty levný autolednice, kde není žádný médium, ale plátek termočlánku, co pracuje v Peltierově režimu.
Pokud mu hřeje zásuvka zapalovače, změřil bych proud, co odebírá lednice. Dále bych prověřil stav té zástrčky a zkusil bych to v zásuvce jiného auta. Pak je možné, že jeho zásuvka v autě bude chtít vyměnit (je vyhřátá)

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od Zaky »

Proud je dost značný a zásuvka autozapalovače je původně konstruovaná na krátkodobý odběr, než se nahřeje zapalovač a je úplně blbé konstrukce. Takže to není ani tak chyba, jako spíš vlastnost. Pokud k tomu připočteme naprosto tristní chladící výkon peltierového řešení, vychází z toho jednoznačný závěr, že je to celé úplně špatně a k ničemu. Můj poznatek je, pokud chci něco udržet v chladu, obvykle když jedu na pár dní do kempu, tak si zmrazím v mrazáku dvě plastové hranaté (kvůli využití prostoru) litrové láhve od mléka s vodou, ty strčím do slepené polystyrenové krabice, kam dám také potraviny, co mají být v chladu, bednu obalím dekou a zcela bez jakékoli potřeby další energie mám potraviny v chladu podle venkovní teploty 2 až 3 dny, než roztaje všechen led. Zatím jsem na nic lepšího nepřišel.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#9 Příspěvek od weed_smoker »

Mám podobnou od redbulla,možná se stejnym peltierem.Trafo jsem sundal a nahradil autokabelem do zapalovače.Za běhu to dokázala dělat taky,hlavně přes léto,dokonce jsem měnil vyhřátou vidlici.Od tý doby,co vycucla letitou baterku,ji mám hozenou ve skříni (ani to auto už nemám a v novym je klimoška,tak lednice není vysloveně nutná,pokud to nenechám na slunci s flaškou za oknem).Měřil jsem tomu proud při napájení z PC atx zdroje a bylo to až k 8A,možná víc.

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#10 Příspěvek od dj_rizek »

Tam je problém v použitý zástrčce, je tam ten krám kde je v obvodu pojistka, na ní tlačí pružina a proud teče přes ní, pružina se rozpálí a roztaví plasty.Objednal jsem nějakou preciznější zástrčku bez pružiny v obvodu.
Jinak jsem měl v plánu připojit + vodič přes kontaktní plíšek strčený mezi pojistku a pružinu jak bývá u některých zástrček co jsem měl v ruce.

Požívám taky boxy s chladícíma vložkama co v nich chodí pájecí pasta a pak se likvidujou.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od sis2 »

Celé je to na houno - žere trvale z baterky 10 - 15 A, ochladí vnitřek tak o 15 - 20°C proti okolí - a za do okolí (v kabině) přitápí trvale 150W vyzářeného tepla - a to se v létě, když je vedro "opravdu hodí"!

Uživatelský avatar
medulin
Příspěvky: 471
Registrován: 10 črc 2009, 02:00
Bydliště: Evropská unie

#12 Příspěvek od medulin »

R134 bude možná v izolaci, používá se například i při výrobě molitanu.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#13 Příspěvek od mi-ro »

10-15A? To jsi naměřil nebo je to tam někde napsaný? 150W Peltier by byl asi podstatně dražší. Pár lednic jsem opravoval a braly ihned po zapnutí do 6A a po minutě -ochlazení/ohřátí Peltiera 4-5A. A právě 50-60W dokáže snížit teplotu o cca 20C od okolí. 150W to už by byl mrazák.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#14 Příspěvek od Hill »

Můj vztah k autochladničkám zhruba koresponduje s názory Zakyho i Weed_smokera: ano, vypadalo to jako dobrý nápad, ale
- autobaterka si to nemyslí
- v kabině budky auta na slunci se nejspíš 60 W tepla navíc ani nepozná, ale, rozpálí-li se tato na 50°C a víc, pak chlazení o 20°C pod teplotu okolí už moc potravin nezachrání.
To už je lepší obyčejný izolační box a těch pár zmrzlých PETek s vodou. Je tedy pravda, že mi starý mrazák mrazil až na -32°C, což nebyla standardní vlastnost, ale porucha, však se mu srážela vlhkost i na vnějším plášti, byl proto pažravý. Ale tři takto zmrzlé litrové PETky zabalené každá ve třech vrstvách letáků a položené na chlazený obsah udržely v boxu pod 4°C ještě po 26 hodinách v přes den rozpáleném autě bez klimatizace. Tedy na tom víku ležely ještě deky, tak na box přímo nepražilo, ale i tak...
Jsou-li lahvičky zmražené na -18°C (nový mrazák bez poruchy), vydrží zhruba za stejných podmínek nejméně 20 hodin v boxu chládek.
Když už tedy chladničku, tak do karavanu nebo do kamionu či autobusu, tam to má smysl (buď na delší kempování nebo na denní ježdění, a vlastně na obojí dohromady), ale třeba do toho karavanu je lepší třísoustavová (plyn / síť / akumulátor), v kamionu či autobusu už jen elektrická bez ohledu na princip, plynem ohřívat absorpční ledničku za jízdy není dovoleno ani v karavanu...
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“